4 reguli de la un profesor NYU pentru o copilărie sănătoasă, fără smartphone-uri: „Suntem prinși în capcană. Singura cale de ieșire e acțiunea colectivă”

Data publicării:
4 reguli de la un profesor NYU pentru o copilărie sănătoasă, fără smartphone-uri „Suntem prinși în capcană. Singura cale de ieșire e acțiunea colectivă” / FOTO: freepik.com @freepic.diller
4 reguli de la un profesor NYU pentru o copilărie sănătoasă, fără smartphone-uri „Suntem prinși în capcană. Singura cale de ieșire e acțiunea colectivă” / FOTO: freepik.com @freepic.diller

Decizia de a-i oferi sau nu copilului un smartphone a devenit un subiect fierbinte în ultima perioadă.



Mulți părinți invocă dovezi conform cărora rețelele sociale pot crește riscul problemelor de sănătate mintală și, din acest motiv, încearcă să limiteze accesul copiilor la smartphone-uri.

Totuși, aplicarea acestor reguli se dovedește dificilă, mai ales din cauza presiunii sociale exercitate de grupurile de prieteni.

Jonathan Haidt, profesor la NYU și autor al cărții The Anxious Generation, este unul dintre susținătorii mișcării pentru o copilărie fără smartphone-uri, notează cnbc.com. El subliniază că soluția la această problemă nu constă doar în deciziile individuale ale părinților, ci necesită o abordare colectivă.

„Motivul pentru care această problemă este atât de răspândită și pentru care mulți părinți se simt neputincioși este că, atunci când fiecare acționează de unul singur și îi spune copilului «Nu, nu vei avea un smartphone», acesta va răspunde: «Dar sunt singurul fără! Sunt exclus!»”, a explicat Haidt într-un interviu pentru CNBC, în cadrul Forumului Economic Mondial.

„Dacă încercăm să rezolvăm această situație individual, ajungem blocați într-o capcană și lucrurile se înrăutățesc. Problema este una de acțiune colectivă, iar singura soluție reală este tot printr-o acțiune colectivă.”

 

O copilărie fără smartphone-uri

 

SURSA FOTO: freepik.com @senivpetro

Mișcarea pentru o copilărie fără smartphone-uri câștigă tot mai mult teren, cu organizații dedicate apărând în întreaga lume. Printre acestea se numără Smartphone Free Childhood din Marea Britanie, Wait Until 8th din SUA, Unplugged în Canada, No Es Momento în Mexic și Heads Up Alliance din Australia.

Haidt propune ceea ce el numește „patru reguli simple” care îi pot ajuta pe părinți să amâne momentul în care le oferă copiilor un smartphone.

„Două dintre aceste reguli necesită implicarea guvernului, iar două pot fi aplicate de părinți fără sprijin legislativ”, explică el. „Dacă majoritatea dintre noi le respectăm, problema poate fi rezolvată.”

 

Regula #1: Fără smartphone-uri înainte de 14 ani

 

Prima regulă este să nu le oferi copiilor un smartphone înainte de vârsta de 14 ani.

„Le puteți da un telefon cu clapetă, dar trebuie să rețineți că un smartphone nu este doar un telefon. Sigur, poate efectua apeluri, dar este, de fapt, un dispozitiv multifuncțional prin care lumea poate ajunge la copiii voștri”, explică Haidt.

Studiile arată că adolescenții care primesc primul lor smartphone la o vârstă mai înaintată raportează mai puține probleme de sănătate mintală.

Un studiu global realizat în 2023 de laboratoarele non-profit Sapien din SUA, pe un eșantion de 27.969 de tineri cu vârste între 18 și 24 de ani, susține această concluzie.

Rezultatele cercetării indică faptul că 74% dintre femeile care au primit primul smartphone la vârsta de șase ani au declarat că se confruntă cu stres și dificultăți emoționale.

În schimb, acest procent scade la 52% în rândul celor care au primit un smartphone abia la 15 ani.

Pentru respondenții de sex masculin, diferența este mai puțin accentuată, dar tot semnificativă: 42% dintre cei care au primit un smartphone la șase ani au raportat stres și probleme emoționale, comparativ cu doar 36% dintre cei care și-au luat primul smartphone la 18 ani.

 

Regula #2: Fără rețele de socializare înainte de 16 ani

 

A doua regulă este ca părinții să aștepte până la vârsta de 16 ani înainte de a le permite copiilor să își creeze conturi pe rețelele de socializare.

„Rețelele sociale sunt extrem de nepotrivite pentru minori… așa că nicio rețea socială înainte de 16 ani”, a declarat Haidt în cadrul evenimentului, subliniind numeroasele studii care arată impactul negativ al acestora asupra încrederii și stării emoționale a tinerilor.

Companiile de social media au început să răspundă îngrijorărilor exprimate de părinți și legislatori. De exemplu, Instagram, deținut de Meta, a introdus conturi speciale pentru adolescenți sub 16 ani, care sunt setate automat pe privat, au restricții de conținut ce pot fi dezactivate doar de părinți și reduc notificările în anumite intervale de timp.

Un alt exemplu este YouTube Kids, lansat de Google în 2015, o aplicație separată, cu conținut și setări de control adaptate copiilor.

Haidt consideră că atât guvernele, cât și companiile de social media ar trebui să facă mai mult, implementând măsuri eficiente de verificare a vârstei. Australia este una dintre puținele țări care au interzis accesul la rețelele sociale pentru copiii sub 16 ani.

 

Regula #3: Școli fără telefoane

 

A treia regulă propusă de Haidt este ca școlile să fie complet fără telefoane, o măsură care, în opinia sa, ar trebui impusă de guvern.

„Toți profesorii urăsc telefoanele, iar copiii nu pot învăța când sunt distrași de TikTok, jocuri video sau conținut nepotrivit în timpul orelor”, explică el.

În Anglia, majoritatea școlilor au deja interdicții sau restricții privind utilizarea telefoanelor, însă în ultimul an s-au intensificat eforturile pentru a transforma aceste reguli într-o lege oficială.

În China, Zhengzhou a devenit primul oraș care a adoptat o legislație ce limitează utilizarea telefoanelor mobile în școlile primare și secundare.

Printre motivele principale pentru interzicerea telefoanelor în școli se numără îmbunătățirea atenției la clasă și stimularea socializării față în față între elevi.

 

Regula #4: Mai mult joc liber

 

A patra regulă propusă este înlocuirea copilăriei „digitale” cu activități din viața reală.

„Avem nevoie de mult mai mult joc liber și de mai multă independență în lumea reală. Trebuie să le redăm copiilor o copilărie autentică și captivantă”, subliniază Haidt.

Când vine vorba de acțiune colectivă, Zach Rausch, cercetător la NYU și autor principal al cărții The Anxious Generation, a declarat pentru CNBC Make It că este esențial ca părinții să colaboreze între ei.

„Discutați cu ceilalți părinți și, dacă decideți împreună să amânați oferirea smartphone-urilor până la liceu, atunci procesul va fi mult mai ușor. Astfel, puteți spune: «Johnny nu își va primi smartphone-ul până la 14 ani»”, explică el.

Rausch pledează și pentru restabilirea unei copilării bazate pe joacă, unde copiii să aibă libertatea de a se juca în aer liber, de a fi independenți și de a-și asuma riscuri – aspecte esențiale pentru dezvoltarea sănătoasă și echilibrată a unui copil.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi





pixel