7 afirmații Montessori pe care o să vrei să le folosești cu copilul tău! Aceste cuvinte sunt magice

Data publicării:
7 afirmații Montessori pe care o să vrei să le folosești cu copilul tău! Aceste cuvinte sunt magice. FOTO: freepik.com @rawpixel.com
7 afirmații Montessori pe care o să vrei să le folosești cu copilul tău! Aceste cuvinte sunt magice. FOTO: freepik.com @rawpixel.com

În lumea complexă a educației, filozofia Montessori strălucește ca o stea, unde cuvintele devin unelte magice. Mai mult decât simple expresii, aceste cuvinte sunt bine gândite pentru a motiva, inspira și încuraja dezvoltarea copiilor într-un mod aparte. Metoda Montessori îmbrățișează o abordare respectuoasă față de copii, punând accentul pe dezvoltarea curiozității lor innăscute și cultivând independența.



Prin limbaj, metoda Montessori conduce pe drumul unei creșteri personale și intelectuale. În călătoria către cunoaștere, cuvintele alese cu grijă devin cărămizile fundamentale, clădind o structură solidă pentru viitorul copiilor. În acest mod, copiii sunt încurajați să gândească critic, să descopere, să învețe din propriile lor experiențe și să-și dezvolte potențialul în mod armonios.

Citește și Metoda „semaforul” - pentru a ajuta copiii să-și regleze comportamentul. Această tehnică îi învață pe cei mici să evite să fie nerespectuoși

Fraze Montessori pe care să le spui copiilor tăi

2. -imagine fara descriere- (7-afirmatii-montessori-pe-care-o-sa-vrei-sa-le-folosesti-cu-copilul-tau-aceste-cuvinte-sunt-magice-2_34102800.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @freeograph

În continuare, vom relata câteva dintre cele mai bune fraze ale filozofiei Montessori pe care le poți spune copiilor tăi în fiecare zi. Vor crește fericiți și se vor simți capabili să facă lucruri, după propriul ritm evolutiv.

1. „Te descurci bine”

În universul educației Montessori, cuvintele capătă un nou înțeles, transformând laudele obișnuite în încurajări autentice pentru copii. Aici, nu găsim loc pentru expresii generice precum „bravo” sau „bună treabă”, ci mai degrabă pentru aprecierea procesului depus în spatele rezultatelor. Această abordare subtilă îi învață pe copii să aprecieze propriile eforturi și să perceapă învățarea ca pe o călătorie continuă către dezvoltarea personală.

Lauda se împletește cu observația atentă a comportamentelor și eforturilor copiilor. În loc să folosească expresii generice, încurajările se focalizează pe aspecte specifice ale muncii depuse. Astfel, copiii sunt încurajați să fie concentrați și implicați în activități, să-și facă temele cu atenție și meticulozitate, nu doar pentru a obține rezultate, ci pentru că procesul în sine este valorizat.

De exemplu, în loc să rostească un simplu „Ești foarte drăguț!”, metoda Montessori preferă să îi ofere copilului o observație concretă și lăudatoare a comportamentului său: „Am observat că ai fost drăguț cu fratele tău împărțind jucăria ta cu el.” Astfel, copilul primește recunoaștere pentru gestul său și își dezvoltă încrederea în propriile sale acțiuni.

2. „Ce părere ai despre ceea ce faci?”

În minunata lume a educației Montessori, copilul este chemat să devină propriul său ghid, un explorator al cunoașterii într-un mediu propice dezvoltării. Părinții sau profesorii îmbrățișează rolul de însoțitori, oferindu-le micuților lecții și sprijin, dar lasă copilul să exploreze și să descopere lucruri pe cont propriu. În acest context, autoanaliza devine o virtute prețioasă, învățându-i pe copii să se cunoască pe sine și să își evalueze propriile acțiuni și alegeri.

Metoda Montessori încurajează copiii să își examineze munca și să-și exploreze gândurile în timpul procesului de învățare. De exemplu, când un copil alege să deseneze o casă, părintele l-ar putea provoca să se gândească mai profund: „Ce părere ai despre ceea ce faci? De ce ai ales acele culori și nu altele? Ce parte din desenul tău îți place cel mai mult?” În loc să căute aprobarea oarbă a celor din jur, micuțul este încurajat să reflecteze și să descopere motivațiile proprii și preferințele personale.

3. „Unde ai putea căuta asta?”

În inima filozofiei Montessori zace un principiu sacru - independența. Această virtute este răspândită în toate aspectele vieții copilului, căci copiii trebuie să învețe să facă lucruri pentru ei înșiși, să își ghideze pașii pe propriul lor drum. În rolul de adulți îndrumători, misiunea noastră este să îi sprijinim pe copii să-și descopere propria putere interioară. Deși poate fi tentant să oferim răspunsuri directe la întrebările lor, abordarea Montessori preferă să stimuleze gândirea critică și dezvoltarea independentă.

Un mod esențial prin care încurajăm independența este să răspundem la întrebările copiilor cu alte întrebări. Astfel, le oferim șansa de a căuta și de a explora, dezvoltând abilități critice și rezolvarea problemelor. De exemplu, în loc să oferim un răspuns direct la întrebarea „Unde este ceva?” am putea să întrebăm cu blândețe: „Unde ai putea să cauți asta?” Această abordare îi încurajează să exploreze și să se implice activ în rezolvarea propriilor dileme.

Vezi și „Jocul tăcerii”. O tehnică Montessori pentru a-i învăța pe copii răbdarea, concentrarea și autocontrolul. Rezultate imediate!

4. Cu ce ​​parte vrei să te ajut?

În universul Montessori, copiii învață de mici să fie responsabili și să se simtă mândri de fiecare realizare, chiar și de cele mai mici, cum ar fi curățenia sau organizarea lucrurilor din jurul lor. Cu toate acestea, există momente când sarcinile pot părea copilului prea dificile sau obositoare. În astfel de situații, cheia constă în a-i întreba pe ce parte a sarcinii doresc să primească ajutor. Astfel, copilul nu simte că i se fac lucrurile în locul său, ci că este sprijinit în mod activ să își îndeplinească sarcina, chiar dacă uneori ajutorul vine în formă de îndrumare.

În acest fel, copiii învață să lucreze în echipă, să coopereze și să-și dezvolte abilități de rezolvare a problemelor. Îi învățăm să nu renunțe la sarcini, ci să caute moduri de a le finaliza în ciuda dificultăților. De exemplu, în situația în care un copil este obosit și trebuie să ridice toate mașinuțele de pe podea, putem interveni și spune: „Voi ridica toate mașinuțele galbene, iar tu te vei ocupa de cele albastre”. Astfel, copilul va simți că suntem alături de el, susținându-l în efortul său, și că îi acordăm încredere să își ducă la bun sfârșit propriile sale sarcini.

5. „În casa noastră, noi...”

Aceste cuvinte devin un pilon esențial pentru a reaminti copiilor apartenența lor la o comunitate și importanța respectării regulilor pentru a trăi în armonie. În loc să emită comenzi, aceste declarații sunt amintiri ale modului în care funcționează familia noastră, fapturi simple și clare despre modul în care ne desfășurăm viața împreună.

Prin această abordare blândă și cuprinzătoare, oferim copiilor un sentiment de apartenență și importanță în cadrul familiei noastre. În loc să impunem ordine, îi încurajăm să fie parte integrantă a comunității noastre, învățând să respecte valorile și obiceiurile noastre familiale. De exemplu, în loc să dăm o comandă aspră precum „așează-te!”, putem utiliza expresia „la noi în casă, ne așezăm în timp ce mâncăm”. Astfel, copiii asociază regulile cu sentimentul de apartenență și contribuție la familia lor.

Înțelegem că toți copiii și oamenii în general au nevoia de a face parte dintr-o comunitate și de a fi acceptați. Prin urmare, reamintim mereu modul în care funcționează lucrurile în familia noastră. Copiii vor fi mult mai dispuși să colaboreze și să respecte regulile atunci când înțeleg că ele sunt esențiale pentru buna conviețuire într-un mediu armonios.

6. Te-am văzut muncind din greu

În lumea educației Montessori, accentul se pune pe proces, nu doar pe rezultat, în ceea ce privește dezvoltarea copiilor. Evităm cu fermitate recunoașterea superficială cu fraze precum „bună treabă” sau „ce frumos ți-a ieșit”, care se concentrează exclusiv pe rezultatul final, ignorând întregul efort depus pentru a ajunge acolo. În loc să recunoaștem doar performanța, ne îndreptăm atenția către procesul propriu-zis, către curățenia, ordinea și progresele observate în abilități ca, de exemplu, scrisul de mână.

Pentru a motiva copiii, recunoaștem întotdeauna efortul lor și progresul, învățându-i astfel să aprecieze propriile lor eforturi. Această abordare îi încurajează să fie motivați să continue să se dezvolte, indiferent de rezultatele imediate. De fapt, o motivație intrinsecă puternică aduce cu sine rezultate pozitive, iar acestea vin ca o consecință naturală a muncii depuse.

În acest scop, utilizăm expresii specifice și concrete, renunțând la laude generale. Iată câteva exemple de expresii pe care le putem folosi:

„Am observat că ai muncit cu dăruire la acest proiect.”

„Te-ai comportat cu grijă și empatie cu fratele tău când ai împărțit jucăriile.”

„Îmi place modul în care ai înțeles povestea și cum ai exprimat-o cu propriile tale cuvinte.”

În loc să etichetăm copiii, ne concentrăm pe recunoașterea comportamentului și eforturilor lor. Îi încurajăm să se dezvolte într-un mediu în care sunt apreciați pentru inițiativă și implicare. Astfel, devin mai responsabili și conștienți de progresul lor, ceea ce le stârnește dorința de a continua să se autodepășească.

Citește și 6 metode Montessori pentru a trata gelozia între frați

7. „Mergi în ritmul tău”

În filozofia Montessori, descoperim un adevărat spirit de încredere în sine. Învățarea și dobândirea de noi abilități sunt conduse de copii, care își stabilesc propriul ritm și interes pentru cunoaștere, iar noi, ca ghizi și părinți, suntem alături de ei în această călătorie.

Este important să respectăm ritmul unic al fiecărui copil și să înțelegem întotdeauna motivația din spatele comportamentului său. Fiecare micuț are propriul său ritm de învățare și nu există nicio problemă în acest sens. Unii copii pot învăța să citească la vârsta de 4 ani, în timp ce alții ar putea avea nevoie de mai mult timp, iar toate acestea sunt absolut normale.

Fiecare copil este o comoară unică, având propriile sale interese, pasiuni și abilități. De aceea, le permitem să se dezvolte în ritmul lor, respectându-i ca indivizi unici în lumea noastră.

Protejarea concentrării copiilor este, de asemenea, un aspect esențial al învățăturilor Montessori. Stabilim ritmuri și timpi pentru ca aceștia să poată acorda atenție activităților și lucrurilor care îi pasionează și le înțeleg. Atunci când observăm că un copil se concentrează intens asupra unei activități, ne abținem să-l întrerupem, deoarece concentrarea este temelia gândirii creativă și a dezvoltării imaginației.

Încheiem, subliniind că Montessori nu este doar un simplu curent educațional, ci o întreagă filozofie. Această abordare respectuoasă și empatică ne învață să fim cu adevărat prezenți în viața copiilor noștri. Indiferent dacă copiii noștri participă la o școală Montessori sau nu, putem adopta aceste principii prețioase în viața noastră de familie și de parenting.

Prin aplicarea învățămintelor Montessori, cultivăm încrederea în sine a copiilor noștri, îi susținem să se dezvolte în ritmul lor propriu și să-și exploreze pasiunile. Această înțelegere profundă și sprijinul necondiționat pe care îl oferim îi ajută să devină adulți încrezători, empatici și autonomi, pregătiți să strălucească în lume cu un curaj și o deschidere deosebită.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Metode si tehnici




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel