A întreba: Abilitatea magnifică din copilărie pe care o pierdem ca adulți

Data publicării:
Fotografie de la Pragyan Bezbaruah/ Pexels
Fotografie de la Pragyan Bezbaruah/ Pexels

A pune întrebări este o abilitate care merită tot respectul nostru. Din păcate, cu trecerea timpului, această abilitate o pierdem sau poate o ”înăbușim” odată ce devenim adulți.



Întrebările deschid lumea copiilor. Pentru a înțelege realitatea din jurul lor, ei pun întrebări. Prin răspunsuri încep să înțeleagă ce legături există între lucruri. Chiar dacă copiii sunt neobosite în această etapă, dialogul cu ei este important pentru dezvoltarea lor.

Totul începe cu vârsta lui ”DE CE?” și oricine are copii știe la ce ne referim. Între doi și patru ani, copiii nu încetează niciodată să întrebe. Un studiu britanic din 2013 susține că mamele sunt supuse unui val de aproximativ 300 de întrebări pe zi.


Mamele fetelor în jurul vârstei de patru ani ajungeau să se confrunte cu aproximativ 390 de întrebări pe zi, în medie, una la fiecare minut și 56 de secunde, între micul dejun și cină.

Un studiu din 2009 al Universității din Michigan examinează literatura existentă pe acest subiect, confirmând datele de mai sus și precizează că, între doi și patru ani, copiii pun întrebări simple aproximativ o treime din timp, iar întrebări mai complexe două treimi din timp. 


Procentul de întrebări complexe crește odată cu vârsta. În cele mai multe cazuri, adulții răspund fără a da o explicație reală. Când se întâmplă acest lucru, copiii repetă întrebarea, sau încearcă să-și dea singuri un răspuns.

Punând întrebări, copiii își construiesc și își clarifică treptat propria imagine despre lume: entități, cauze, efecte, relații.


Copiii se întreabă „Cum?” și „De ce?"

Ei nu pun întrebări doar pentru a discuta stabilind o relație de dragoste cu adulții, ci pentru a înțelege.  Ei pun întrebări cu tentă științifică: „De ce este apa umedă? Cum respiră peștii în apă? De ce nu pot vorbi biscuiții mei?”. Ei pun întrebări filozofice: ”De ce este bunicul în cer? De ce sunt oameni răi?”, sau întrebări sociologice, psihologe sau economiste : ”De ce trebuie să mergi la muncă? De ce nu am un frățior?”.

După vârsta de patru ani numărul întrebărilor adresate scade rapid și semnificativ. Mamele răsufla uşurate şi totul pare să revină la normal.

Cu toate acestea, ar trebui să ne întrebăm, de ce tendința de a întreba începe să scadă odată cu accesul la școală, să se estompeze treptat pe parcursul tuturor anilor de școală. Și nu, nu cred că acest lucru se întâmplă pentru că întrebările de pus se epuizează.

De ce devine dificil de întrebat?

După ce te-ai dezvățat cum să întrebi, este greu să te întorci la a pune întrebări ca adult. Dacă întrebarea este puțin mai complexă decât „scuzați-mă, știți cât este ceasul?” trebuie să investești un minim de raționament pentru a consolida o curiozitate sau o îndoială într-o întrebare, care să fie tradusă în cuvinte precise.


Și din nou: a pune o întrebare înseamnă a intra într-o relație de schimb. Și mai înseamnă să te bazezi pe capacitatea și disponibilitatea interlocutorului de a răspunde. Este un pic ca acel joc de a-ți da drumul pe spate, având încredere că persoana din spatele tău te va prinde și te va sprijini.


De asemenea, este necesar (dacă întrebarea este adresată cu onestitate) să fie sincer dispus să submineze și să-și restructureze activele informaționale pentru a acomoda noile informații obținute, în cazul în care aceasta contrazice datele deja deținute. O practică care se poate dovedi pe cât de destabilizatoare, pe atât de obositoare.

De obicei evităm punând întrebări care nu sunt întrebări reale, fie pentru că știm deja răspunsul, fie pentru că le încadram în așa fel încât să obținem răspunsul dorit. Renunțăm la mai multe cunoștințe pentru mai multă stabilitate cognitivă și emoțională.

Chiar și atunci când încercăm să obținem singuri un răspuns pe net, se întâmplă să trișăm, selectând sursele care sunt cel mai probabil să ofere răspunsuri care să corespundă așteptărilor noastre. Și apoi, da, există prezumția că știi deja tot ce este de știut.

Sau renunțăm cu totul să ne întrebăm din lene, resemnare sau timiditate: câte întrebări potențial fertile despre noi înșine, relațiile noastre și faptele și dinamica lumii rămân neexprimate, suspendate în aerul nemișcat al birourilor, școlilor, laboratoarelor, caselor?

În conferințe, interacțiunea cu publicul este redusă la minimum (tot pentru că de multe ori oamenii care reușesc să apuce microfonul nu pun întrebări reale, ci declarații).

La birou, întrebarea pare o pierdere de timp sau o recunoaștere a incompetenței. În sălile de clasă universitare, adresarea întrebărilor este o practică neobișnuită, nu doar în rândul studenților cuibăriți în spatele sălii de clasă și rareori încurajate.

Importanța de a pune întrebări

Calitatea vieții noastre depinde de întrebările pe care le adresăm

Calitatea vieții noastre este direct proporțională cu calitatea gândirii noastre. ,,Calitatea gândirii noastre, în schimb, este determinata de calitatea întrebărilor, întrebările fiind generate de mecanism, puterea de conducere din spatele gândirii.” – The Miniature Guide to the Art of Asking Essential Questions, Linda Elder și Richard Paul.


Întrebările te fac să fii mai deschis


Întrebările formează noi modele în creier. Cu cât se formează mai multe modele, cu atât devii mai flexibil, mai deschis, mai empatic. Cu ajutorul flexibilității, poți avea acces la mai multe informații pe care deja le deții, în loc să revii la vechile modele.

Întrebările te fac mai isteț


Când devii mult mai deschis datorita creierului tău flexibil și ușor adaptabil, devii perceptiv la diferite perspective și mai puțin influențat în propriile decizii.


Întrebările corecte te fac fericit


Cu toții am simțit ce înseamnă pacea și armonia, dar nu mulți dintre noi conștientizează ce efecte au aceste sentimente. Când ne facem o obișnuită în a pune întrebări profunde, începem să înțelegem cum se simte pacea, îi prindem gustul și ne-o dorim tot mai mult. Realizam că suntem creatorii propriilor noastre sentimente, pentru că ele nu se întâmplă sau apar pur și simplu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Comportamente si Emotii
Tagurile articolului: a pune intrebari copii intrebari





pixel