Alberto Soler, alături de mulți alți psihologi și educatori, subliniază importanța jocului liber în primii ani de viață, în special în copilăria timpurie. Psihologul specializat în copilărie și adolescență, renumit în Spania, consideră că jocul nu ar trebui privit ca o activitate secundară sau opțională, ci ca pe principala modalitate de învățare în această perioadă.
Înainte de a explora în profunzime teoria sa despre joc, Soler evidențiază cele mai comune tipuri de jocuri întâlnite în funcție de vârstă, de la naștere până la peste 6 ani. Fie că este vorba de activități, descoperiri, jocuri simbolice sau sport, toate se încadrează într-o categorie comună: jocul liber. Pentru Soler și pentru mulți alți experți din domeniu, acest tip de joc este cel mai eficient în copilărie.
„Când vorbim despre beneficiile jocului pentru copii, ne referim la ceea ce numim joc liber, iar în acest context, cu cât jocul este mai puțin structurat, cu atât este mai autentic”, explică Soler. Acest tip de joc nu este impus sau reglementat de adulți sau profesori și nu este limitat la activitățile extracurriculare. Este un joc în care copilul are controlul complet, decizând cum, ce și cu cine să se joace, stabilindu-și propriile reguli, alegând materialele și determinând desfășurarea jocului fără intervenția unui adult.
SURSA FOTO: freepik.com @oksix
În conformitate cu această definiție, jocul liber poate să apară în diverse contexte, fie că este vorba despre o pauză între ore, o plimbare în parc sau o activitate desfășurată în interiorul casei. Totuși, Alberto Soler subliniază, mai ales în ceea ce privește mediul casnic, că jocurile nu trebuie confundate cu divertismentul. „Aceste două concepte sunt complet diferite. În timp ce jocul implică activitate și solicită mult de la copil, divertismentul este pasiv, necesitând puțin efort și fiind extrem de structurat”, explică el.
După cum se poate bănui deja, divertismentul include activități precum ecranele și jocurile video.
SURSA FOTO: freepik.com @ArtMix
Într-o postare informativă, Alberto Soler dezvăluie câteva observații importante despre jocul liber în copilărie și elementele esențiale pentru acesta.
Psihologul exprimă regretul că „nu este mereu ușor pentru un copil să se bucure de jocul liber”, deoarece sunt necesare anumite resurse care nu sunt întotdeauna disponibile copiilor: „spațiu, materiale și timp”, subliniază Soler.
În același timp, Alberto Soler critică designul urban actual al orașelor, observând că acestea sunt „mai degrabă concepute pentru mașini decât pentru oameni, cu atât mai puțin pentru copii, care sunt obligați să se mulțumească cu zone mici împrejmuite pe care le numim parcuri”.
Expertul consideră că această configurație urbană promovează un cerc vicios în care copiii, trăind în medii care nu facilitează jocul liber, sunt suprasolicitați cu activități structurate în afara orelor de școală.
În timp ce unele familii ar putea argumenta că activitățile extrașcolare sunt necesare pentru a-și gestiona programul, Soler nu este de acord. Ca un susținător hotărât al jocului liber, pe care îl consideră cel mai eficient pentru dezvoltarea copiilor, Soler insistă că „este important să le oferim copiilor noștri oportunitatea de a se juca liber și neconstrâns în fiecare zi”, fără a îi opri constant și a le direcționa acțiunile. Prin aceasta, copiii își pot dezvolta autonomia și creativitatea în mod natural.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.