Vara, consumul de conținut digital în rândul copiilor crește cu 25%!
Timpul pe care cei mici îl petrec în cadrul căminului familial cunoaște o expansiune considerabilă în timpul vacanțelor de vară. În multe cazuri, se conturează o provocare complexă în procesul de armonizare a programelor de lucru ale membrilor familiei. Pe fondul acestui context, numeroase cercetări au dezvăluit că dependența de conținutul digital înregistrează o creștere semnificativă, sporind cu aproximativ 25% în timpul verii.
Cu acuratețe, segmentul populației preșcolare se remarcă ca fiind cel care înregistrează cea mai accelerată creștere în ceea ce privește utilizarea dispozitivelor electronice. Conform expertizei lui Sheri Madigan, renumită psihologă și autoare, cercetarea sa publicată în prestigioasa revistă JAMA Pediatrics evidențiază că 75% dintre copiii cu vârsta de doi ani și mai mici depășesc cu prisosință limita de expunere recomandată la ecrane.
În contextul acestei realități îngrijorătoare, centru de terapie integrală pentru copii "anda CONMiGO", axat pe grupa de vârstă cuprinsă între 0 și 14 ani, atrage atenția asupra unui aspect incontestabil. Un procent semnificativ din rândul copiilor petrec, conform observațiilor, cel puțin două ore pe zi în fața diverselor dispozitive electronice, inclusiv acele aparate care furnizează divertisment digital. Ecranele, în variatele lor forme, pot avea, însă, un impact profund asupra dezvoltării sinapselor neuronale ale copiilor, dacă nu se respectă o expunere graduală și echilibrată, avertizează specialiștii cu înaltă competență din cadrul acestei instituții terapeutice.
Această întrebare rămâne pe buzele multor părinți, în timp ce noile tehnologii își găsesc drumul în viața cotidiană a celor mici. Cu toate acestea, consecințele potențial grave pentru dezvoltarea creierului și sănătatea vizuală nu pot fi trecute cu vederea. Organizația Mondială a Sănătății pune în gardă și recomandă evitarea expunerii la ecrane a copiilor sub doi ani, recunoscând însă provocarea pe care o reprezintă acest lucru în era în care dispozitivele electronice se află practic pretutindeni.
În lumina acestor aspecte, andaCONMiGO, un centru de referință în terapia dedicată copiilor, a conturat o direcție clară pentru a ghida părinții în gestionarea timpului petrecut în fața ecranelor, în funcție de vârsta micilor utilizatori. De la vârsta de 18 luni până la 2 ani, timpul alocat dispozitivelor electronice ar trebui limitat la maximum o oră pe zi, întotdeauna cu activități supravegheate și selectate cu atenție de către părinți. Un accent important este pus pe alegerea programelor care susțin dezvoltarea cognitivă, cum ar fi audiobook-urile și poveștile educative, menite să stimuleze mintea în formare a celor mici.
În cazul copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 5 ani, specialiștii recomandă limitarea expunerii zilnice la ecrane la o oră, dar subliniază importanța conținutului educativ și adecvat vârstei. Astfel, timpul petrecut în fața ecranelor poate deveni o oportunitate de învățare și dezvoltare pentru cei mici.
Pentru copiii cu vârste peste 6 ani, părinții sunt încurajați să stabilească limite de timp raționale, adaptate nevoilor și ritmului fiecărui copil în parte. Aceasta presupune îmbinarea armonioasă a timpului petrecut în fața ecranelor cu activități precum joaca liberă, creația artistică, exercițiile fizice în aer liber și interacțiunile sociale, elemente esențiale în dezvoltarea holistică a copilului.
În linie cu argumentația susținută de către Catherine L'Ecuyer, o cercetătoare și autoare cu o expertiză vastă în domeniul educației, echipa de terapeuți specializați din cadrul acestui prestigios centru terapeutic evidențiază faptul că tehnologia modernă pare să „elaboreze dopamină”, generând în copii senzații plăcute care îi determină să devină agitați și plictisiți în absența ecranelor.
Situația în care copiii sunt distrași cu videoclipuri sau desene animate devine din ce în ce mai obișnuită, însă, în loc să-i captiveze atenția, astfel de conținuturi induc o fascinație deosebită ce poate evolua către o dependență nocivă. Prin urmare, „mulți părinți, în situații de disperare sau când timpul le este limitat pentru a se dedica în mod adecvat copilului, ajung să utilizeze videoclipurile ca modalitate de a-l calma și liniști, astfel încât ei să-și poată continua sarcinile zilnice”, precizează specialiștii de la andaCONMiGO. Această abordare, deși aparent eficientă pe moment, poate declanșa o serie de complicații pe termen mediu:
Dezvoltare cerebrală și emoțională: În primii ani de viață, interacțiunile cu mediul fizic și social joacă un rol esențial în dezvoltarea cognitivă, emoțională și fizică a copiilor. Ecranele nu pot oferi aceeași experiență autentică ca interacțiunile reale cu oameni și obiecte din lumea fizică, având un impact negativ asupra dezvoltării limbajului, atenției, concentrării și abilității de a rezolva probleme.
Competențe sociale și emoționale: Utilizarea excesivă a ecranelor în cazul copiilor mici poate limita oportunitățile de învățare a abilităților sociale și emoționale esențiale, cum ar fi comunicarea nonverbală, empatia și gestionarea conflictelor.
Somn și bunăstare: Ecranele emit o lumină albastră care poate afecta calitatea somnului, mai ales la copiii mici. În plus, timpul petrecut în fața ecranelor poate înlocui activitățile fizice, esențiale pentru o creștere sănătoasă și bunăstarea generală.
Modele de comportament: Expunerea excesivă la ecrane poate conduce la adoptarea unor obiceiuri sedentare și poate influența dezvoltarea problemelor de atenție la copiii mici. De asemenea, se observă o corelație între utilizarea prelungită a ecranelor și riscul crescut de comportamente dificile, precum reglarea deficitară a emoțiilor, iritabilitatea, agresivitatea și impulsivitatea.
Probleme de atenție și concentrare: Stimulii rapizi și variabili prezenți pe ecrane pot suprasolicita sistemul de atenție al copiilor, diminuându-le capacitatea de concentrare în fața sarcinilor mai tradiționale, cum ar fi lectura unei cărți sau jocul cu jucării. Acest aspect poate afecta procesul de învățare și dezvoltarea abilităților cognitive.
Citește și Ecranele, „babysitterul” generației Alpha. Un studiu recent arată o situație alarmantă
O echipă de specialiști experimentați din cadrul acestei instituții dezvăluie pașii esențiali pe care părinții îi pot întreprinde atunci când se confruntă cu una sau mai multe dintre problemele menționate anterior. În cazul copiilor cu vârste sub doi ani, care prezintă dificultăți de dezvoltare, este vital să acceseze terapii de stimulare timpurie special concepute pentru a cultiva evoluția cognitivă, motrică și a limbajului. De asemenea, terapia ocupațională se dovedește esențială pentru abordarea problemelor legate de dezvoltarea motrică și pentru consolidarea abilităților necesare în activitățile cotidiene. Terapiile de familie intră în scenă, sprijinind părinții în înțelegerea consecințelor negative ale expunerii excesive la ecrane și ghidându-i în dezvoltarea unei practici educative sănătoase, bazată pe comunicarea verbală.
Soluția, subliniază specialiștii, constă în a schimba modalitățile de joacă ale copiilor, impunând limite de timp pentru expunerea la ecrane și oferindu-le o varietate captivantă de jucării care stimulează imaginația și creativitatea lor. În plus, implicarea în activități recreative de familie, cum ar fi plimbările cu bicicleta, drumețiile, jocurile cu mingea, provocările arcade și momentele la masă, împreună cu sesiuni de creație sau ieșiri în aer liber, se dovedesc a fi modalități eficiente de a dezvolta legături strânse și de a dezvolta abilitățile sociale și cognitive esențiale.
Alegerea unei abordări echilibrate în ceea ce privește tehnologia și activitățile tradiționale poate contribui semnificativ la promovarea unei dezvoltări sănătoase și armonioase a copiilor, ajutându-i să-și dezvolte potențialul într-un mediu propice și încurajator.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.