Ce nu ți-a spus nimeni despre „pregătirea” copilului pentru școală, grădiniță sau tabără. Oana Moraru: „Îi trimitem emoțional la școală de zece ori înainte să ajungă”

Data publicării:
Ce nu ți-a spus nimeni despre „pregătirea” copilului pentru școală, grădiniță sau tabără. Oana Moraru: „Îi trimitem emoțional la școală de zece ori înainte să ajungă” / FOTO: freepik.com @Anna Tolipova
Ce nu ți-a spus nimeni despre „pregătirea” copilului pentru școală, grădiniță sau tabără. Oana Moraru: „Îi trimitem emoțional la școală de zece ori înainte să ajungă” / FOTO: freepik.com @Anna Tolipova

Când vine vorba despre pregătirea celor mici pentru grădiniță sau școală, intenția părinților este una nobilă: să-i ajute să se adapteze, să fie gata pentru marea schimbare, să le facă tranziția mai ușoară. Dar, potrivit expertului Oana Moraru, tocmai aceste bune intenții pot provoca mai multă tensiune emoțională decât ajutor.



Cuvintele rostite cu grijă pot deveni, fără să ne dăm seama, poveri pentru un creier încă nepregătit să proceseze viitorul. 

Potrivit Oanei Moraru, expertă în educație și parenting, copiii mici, până în jurul vârstei de 9 ani, nu pot susține proiecte în viitor.

„Copiilor mici, până în 9 ani, le este foarte greu să susțină proiecția în viitor și anticiparea. Și cu cât le povestim mai mult și mai des despre ce urmează să facem, cu atât se strecoară mai multă presiune în sistemul lor emoțional și nervos”, avertizează Oana Moraru. 

CITEȘTE ȘI „Când ne ascultă copiii? Când nu ne ascultă?” Oana Moraru explică „lungimile de undă” ale fiecărei vârste

Oana Moraru: „De câte ori le spuneți, de atâtea ori el merge încă o dată la școală”

Ceva ce nouă, ca adulți, ni se pare un detaliu de organizare sau un pas firesc, pentru ei este o întreagă experiență emoțională, care se repetă de fiecare dată când o evocăm.

„De ce? Pentru că neputând anticipa în timp, creierul încă nu e în stadiul acela de dezvoltare, când le spui: o să pleci în tabără peste o săptămână, o să mergi la școală peste o lună, sistemul lor nervos merge chiar acum la școală, în secunda în care le spuneți. 

Și de câte ori le spuneți, de atâtea ori el merge încă o dată la școală. Sau se desparte de voi, apropo de cei care încep grădinița”, adaugă experta. 

Cum pregătim un copil pentru școală fără să-l speriem? „Transformați totul într-o poveste”

Soluția propusă de expert nu presupune să ignorăm subiectul, ci să-l abordăm cu blândețe și imaginație.

„E bine să le descrieți ce urmează sub forma unei povești, inserând povestirea voastră despre școală într-o poveste imaginară”, spune Oana Moraru.

Dar tot ea avertizează că nu trebuie insistat: „E bine să le spuneți o dată, de două ori, nu mai mult, ferm, liniștit și să nu amintiți mult încă în timpul verii despre venirea școlii”

 

Când să vorbim despre școală cu cei mici?

 

Subiectul poate fi abordat natural, atunci când apare spontan în discuție.

„Doar dacă discuția sau dacă vedeți un film sau vă întâlniți cu cineva și aduce vorba de școală mai aducem și noi vorba și le menționăm despre cum o să stea ei în bancă, despre cum o să aibă o învățătoare drăguță și prieteni și despre cât de încântați sunteți voi că a ajuns în stadiul ăsta al devenirii, că a crescut mare”, mai spune Oana Moraru.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel