Ce să facă părinții pentru a ajuta creierul copilului să se obișnuiască progresiv în noul an școlar. Avertismentul unui psiholog: „NU minimalizați temerile elevului!”

Data publicării:
Ce să facă părinții pentru a ajuta creierul copilului să se obișnuiască progresiv în noul an școlar. Avertismentul unui psiholog: „NU minimalizați temerile elevului!” / FOTO: freepik.com @standret
Ce să facă părinții pentru a ajuta creierul copilului să se obișnuiască progresiv în noul an școlar. Avertismentul unui psiholog: „NU minimalizați temerile elevului!” / FOTO: freepik.com @standret

Nimeni nu este încântat să se trezească devreme din nou, să se confrunte cu aglomerația de trafic sau să facă teme. Totuși, întoarcerea la școală este inevitabilă, iar abordarea acestui proces într-un mod respectuos este importantă pentru a menține armonia și stabilitatea în familie. Au trecut vremurile în care temerile celor mici la începutul anului școlar erau ignorate.



„Orice schimbare de obiceiuri și rutină implică un proces de adaptare. Este esențial să respectăm acest proces”, spune Blanca Arias, psiholog specializat în neurodezvoltarea copilului, conform ABC.es. Specialistul îi îndeamnă pe părinți să fie conștienți de acest lucru și să aplice această abordare în revenirea la rutină cu copiii lor.

„Fără această conștientizare, riscăm să omitem reguli fundamentale care se bazează pe respectul față de ceilalți – în acest caz, față de copii. Un părinte respectuos își propune să valideze emoțiile copilului cu empatie, fără judecăți, și să comunice asertiv.”

Aplicarea acestor principii la începutul școlii poate fi un instrument util pentru ca familia să gestioneze mai bine schimbările de program sau noile responsabilități care pot genera uneori haos, neliniște sau anxietate.

Expertul amintește că „schimbările necesită multă energie și atenție”. De asemenea, avertizează: „Chiar dacă această perioadă este așteptată cu nerăbdare de părinți, iar sentimentul de ușurare este de înțeles și justificat, acest lucru nu înseamnă că nu trebuie tratată cu grijă și conștientizare”.

Citește și Boreout sau burnout. Consecințele acestor fenomene asupra copilului. Ana-Maria Zamfir: „Pot duce la niște trăsături de personalitate nesănătoase pentru viitorul adult!” / VIDEO

O schimbare bruscă

SURSA FOTO: freepik.com @prostooleh

Revenirea treptată „la un program și o structură, fără grabă, astfel încât copilul să intre într-o rutină și creierul să se adapteze progresiv” este primul pas pe care fiecare familie ar trebui să îl facă atunci când revine la rutina zilnică.

„Ori de câte ori este posibil, cu cât schimbările sunt mai graduale, cu atât mai bine”, continuă Arias. Atunci când avem un oarecare control asupra situației, este de preferat să le oferim copiilor acest spațiu, deoarece ei nu au încă maturitatea de a conștientiza și, prin urmare, responsabilitatea de a se adapta singuri la modificările programului și ale rutinei.

În acest proces, menținerea echilibrului emoțional este esențială. „Adulții sunt responsabili să ofere acest echilibru, permițând în același timp copiilor să își exprime emoțiile, primindu-i și respectându-i, fără a-i reprima. Acest lucru îi va ajuta să se adapteze mai ușor și mai calm la ritmul academic, atât la nivel cognitiv, cât și social.”

Există copii care, în septembrie, încep grădinița, „școala primară” sau poate schimbă școala, iar plânsul și țipetele pot deveni o realitate cu care mulți părinți nu știu cum să se descurce. „Un echilibru emoțional favorizează dezvoltarea, sănătatea, relațiile și învățarea... Și, din nou, aici intervin respectul, comunicarea asertivă și ascultarea activă”, subliniază Arias.

Obiectiv: Conectarea

SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm

„Cei care încep pentru prima dată etapa școlară vor avea nevoie de un proces de adaptare, iar școlile respectă din ce în ce mai mult acest lucru, permițând o revenire sau un început treptat, de la mai puține ore la mai multe”, continuă Arias.

Primele zile de școală nu îi vor împiedica pe cei mici să plângă, deoarece aceștia își părăsesc „zona de siguranță” pentru a păși într-un mediu necunoscut, care le poate părea ostil sau neplăcut.

În acele momente, este important să-i transmitem copilului calm și siguranță, să-i vorbim dintr-o convingere interioară plină de iubire, pentru a facilita acest proces. Nu trebuie să evităm situația sau să diminuăm importanța acesteia, ci să lăsăm timpul și experiența să-și joace rolul. Același lucru este valabil și pentru copiii care schimbă școala. „De aceea, este recomandat să le oferim spațiu și să le validăm posibilele temeri”.

Ceea ce NU este recomandat este să ignorăm preocupările copiilor doar pentru că par nesemnificative pentru adulți. „Minimizarea a ceva atât de important pentru ei poate bloca procesul lor de exprimare și dezvoltare în căutarea securității și încrederii de care au nevoie pentru a se dezvolta”, avertizează psihologul.

„De aceea este esențial să ne conectăm cu ei în astfel de momente (și întotdeauna). Este important să le transmitem mesaje de încurajare și încredere. Nu există un manual prestabilit. De cele mai multe ori, este vorba despre conexiune, empatie și înțelegere, vorbind cu respect și fără a judeca ceea ce copilul simte și trăiește. Adesea credem că au nevoie de cuvinte sau acțiuni mărețe, când, de fapt, tot ce își doresc este prezența noastră, ceea ce poate părea o provocare în acest secol. Și, mai presus de toate, ceva foarte necesar: să-i educăm în siguranță și stimă de sine, astfel încât să-și dezvolte punctele forte în asemenea situații”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel