Caligrafia a fost multă vreme considerată o abilitate esențială în educația copiilor, dar odată cu avansul tehnologic, importanța scrisului de mână a scăzut considerabil. Cu toate acestea, cercetătorii și profesorii continuă să acorde atenție copiilor care scriu urât, pentru că acest aspect poate oferi indicii despre dezvoltarea lor cognitivă, emoțională și motorie.
Scrisul de mână implică o coordonare complexă între creier și mușchii mici ai mâinii. Copiii care scriu urât pot avea dificultăți în dezvoltarea abilităților motorii fine, ceea ce poate indica probleme mai largi legate de controlul motor.
Acest lucru nu înseamnă întotdeauna că acești copii au o problemă de sănătate, dar poate sugera că au nevoie de exerciții suplimentare pentru a-și dezvolta această abilitate.
Scrisul urât poate îngreuna procesul de învățare. De exemplu, elevii care au dificultăți în a-și exprima clar ideile pe hârtie pot să obțină note mai mici la testele scrise.
Totuși, cercetările sugerează că există mulți copii extrem de inteligenți care au un scris dezordonat. Această situație apare frecvent la copiii cu gândire rapidă, care se concentrează mai mult pe conținutul ideilor lor decât pe forma scrisului.
Un alt aspect important este legătura între scrisul urât și anumite tulburări de învățare, cum ar fi dislexia sau disgrafia. Disgrafia este o afecțiune specifică care afectează capacitatea copilului de a scrie lizibil.
Această tulburare nu indică o inteligență scăzută, ci mai degrabă o dificultate în procesarea informațiilor și coordonarea motorie. Intervențiile timpurii, cum ar fi terapia ocupațională, pot ajuta acești copii să și îmbunătățească scrisul.
Foto: Freepik@freepik
În pofida a celor de mai sus, conform unui studiu efectuat la Universitatea din Illinois, persoanele cu un scris de mână neîngrijit tind să aibă un IQ mai ridicat, deoarece creierul lor procesează informațiile mai rapid decât pot mâinile să le transcrie.
Cercetarea a implicat 105 profesori de la școala Worcester din Massachusetts, fiecare furnizând patru mostre de texte ale elevilor, clasificate în:
Elevi cu cel mai frumos scris de mână.
Elevi cu cel mai urât scris de mână.
Elevi cu abilități mentale înalte.
Elevi cu abilități mentale scăzute.
Foto: Freepik@freepik
Rezultatele au indicat că elevii cu scris frumos erau considerați "buni", în timp ce cei cu scris neîngrijit erau evaluați ca fiind mai slabi. Cu toate acestea, studiul a relevat că un scris dezordonat este asociat cu o gândire rapidă și agilă.
Pentru aceste persoane, prioritatea era procesarea informațiilor, nu caligrafia, ceea ce ducea la un scris rapid și imprecis, adesea cu abrevieri.
Profesorii și părinții pot juca un rol important în sprijinirea copiilor care au un scris dezordonat. Iată câteva metode:
Exerciții pentru abilități motorii fine: Jocurile care implică folosirea degetelor, cum ar fi modelarea plastilinei sau prinderea obiectelor mici, pot îmbunătăți coordonarea.
Practica regulată: Scrisul de mână poate fi îmbunătățit prin exerciții constante, dar făcute într-un mod distractiv și lipsit de presiune.
Instrumente adaptate: Creioanele speciale sau pixurile ergonomice pot face scrisul mai confortabil.
Dacă dificultățile persistă, este utilă consultarea unui specialist, cum ar fi un terapeut ocupațional sau un psiholog educațional.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.