Există patru obiceiuri pe care specialiștii în educație de la Universitatea Harvard le consideră esențiale pentru ca cei mici să învețe din greșelile lor.
Sportivii profesioniști spun adesea: „uneori câștigi, alteori înveți”, referindu-se la lecțiile valoroase pe care le extrag din înfrângeri și greșeli în competiții.
Această expresie se aplică în multe aspecte ale vieții: este fundamental să înveți să înveți din greșeli – chiar dacă pare redundant. Totuși, dezvoltarea acestei abilități nu este deloc ușoară.
Ca părinți, însă, putem să-i sprijinim pe copii în acest proces.
Experții în educație de la Universitatea Harvard propun patru obiceiuri esențiale.
SURSA FOTO: freepik.com @glaushkina1
În articolul „Cum să ajutăm copiii să învețe din greșelile lor”, echipa de la Facultatea de Educație a Universității Harvard explică: „Este normal să greșim sau să nu atingem toate obiectivele pe care ni le-am propus. Totuși, poveștile pe care ni le spunem despre aceste greșeli influențează modul în care ne simțim și felul în care le gestionăm, atât în prezent, cât și în viitor.”
Pentru educatorii de la Harvard, este esențial să-i învățăm pe copii să „recadreze greșelile ca oportunități de învățare, nu doar ca eșecuri”, deoarece această abordare „ne ajută să ne simțim capabili, să avem sentimentul că deținem controlul și să gestionăm mai eficient greșelile viitoare.”
Pentru a realiza acest lucru, specialiștii recomandă patru obiceiuri simple, dar eficiente. Iată care sunt acestea:
Primul pas este să discutați deschis despre greșelile pe care le facem în viața de zi cu zi.
Specialiștii de la Harvard sugerează: „Povestește-i copilului despre un moment în care ai greșit – ce s-a întâmplat, cum ai gestionat situația (chiar dacă la început nu ai făcut-o bine) și ce ai învățat din acea experiență.”
Astfel de conversații ajută copiii să înțeleagă că greșelile sunt firești și pot fi puncte de plecare pentru învățare.
De exemplu, dacă un copil ia o notă proastă la un test, este important să discutați despre asta fără să dați vina pe alții și să vă concentrați pe ce s-ar fi putut face diferit.
Specialiștii sfătuiesc: „Rămâneți pozitivi și axați-vă pe soluții, nu pe reproșuri.”
Nu este suficient să vorbim despre greșeli; este esențial să folosim un ton potrivit și un limbaj pozitiv.
Echipa de la Harvard subliniază: „Recadrarea greșelilor ca oportunități de a învăța ajută copiii să perceapă aceste momente ca surse de inspirație, nu de rușine.”
Pentru a face acest lucru, evitați tonul critic sau cuvintele care pot demoraliza copilul. În schimb, subliniați lecțiile pozitive pe care le pot învăța.
„Cu limbajul potrivit, greșelile vor deveni, în timp, un motiv de mândrie și progres.”
Fii atent la situațiile din viața de zi cu zi care pot deveni lecții valoroase.
De exemplu, experții oferă următorul exemplu: „Dacă un copil întârzie mereu la antrenamentele de fotbal pentru că amână alarma, sugerează-i să pună ceasul deșteptător într-un loc mai îndepărtat, astfel încât să fie nevoit să se ridice din pat ca să-l oprească.”
Astfel de exemple practice îi ajută pe copii să găsească soluții pentru problemele lor, învățând să ia măsuri proactive.
Ultimul sfat este să transformați acest tip de conversații într-o practică obișnuită în familie. Nu vorbiți despre greșeli doar ocazional, ci integrați această activitate în rutina zilnică.
Specialiștii recomandă: „Discutați despre greșelile și lecțiile învățate în timpul activităților obișnuite, precum mesele sau drumurile spre școală. Dacă nimeni nu vine cu un exemplu, începeți prin a împărtăși propria experiență. Povestiți o greșeală recentă, cum v-ați simțit și ce ați învățat din ea, apoi întrebați dacă și ceilalți pot oferi exemple similare.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.