Potrivit unui nou studiu realizat de Universitatea Yale pe familii cu venituri mici, jucăriile, cărțile și participarea la activitățile casnice pot sprijini dezvoltarea abilităților cognitive și emoționale ale copiilor.
Încurajarea familiilor cu venituri mici să își stimuleze copiii prin joacă și să-i implice în activitățile casnice poate îmbunătăți semnificativ dezvoltarea abilităților cognitive și socio-emoționale ale celor mici, au descoperit cercetătorii de la Yale într-un studiu recent, desfășurat în cadrul unei intervenții pentru copilăria timpurie, concepută pentru familiile din regiunea centrală a Columbiei.
Studiul, publicat în American Economic Review, potrivit news.yale.edu, este unul dintre primele care a dezvoltat un model pentru a înțelege cum intervențiile în copilăria timpurie în familiile sărace pot schimba comportamentul parental și, implicit, pot influența dezvoltarea cognitivă a copiilor.
„Rezultatele subliniază faptul că modificarea comportamentului parental, printr-o implicare mai activă cu copilul, este esențială pentru copiii din medii cu venituri reduse”, a declarat economistul Yale, Costas Meghir, coautor al studiului. El a adăugat că scopul principal al cercetării este de a identifica modalități de a preveni transmiterea sărăciei între generații, asigurându-se că toți copiii își ating întregul potențial.
Cercetătorii au constatat că acei copii ai căror părinți au oferit mai multe materiale educative, precum cărți și jucării, au înregistrat îmbunătățiri semnificative în abilitățile lor cognitive și socio-emoționale. De asemenea, s-au găsit dovezi că părinții, în loc să investească mai puțin, investesc chiar mai mult în copiii lor ca urmare a suportului extern.
Aceste constatări contribuie la dezbaterea privind măsura în care programele externe suplinesc investițiile proprii ale părinților în dezvoltarea copiilor, au adăugat cercetătorii.
Familiile au fost selectate aleatoriu pentru a primi intervenția dintr-un eșantion de gospodării înscrise în Programul columbian de transfer de numerar condiționat (CCT), un program de asistență socială destinat celor mai săraci 20% dintre locuitori. Acesta este unul dintre cele mai mari studii care au analizat eficiența programelor axate pe stimularea dezvoltării copilului.
SURSA FOTO: freepik.com @ryazancevaolga1406
În cadrul intervenției, femei din comunitate, identificate ca lideri în cadrul programului CCT, au fost instruite să viziteze săptămânal gospodăriile și să predea un curriculum parental. Acest curriculum le învăța pe mame să-și educe copiii prin activități și rutine zilnice.
De exemplu, li s-a arătat cum să confecționeze jucării din obiecte uzate sau cum să interacționeze cu copiii lor în timpul treburilor casnice, al jocului și al conversațiilor zilnice. Această abordare le-a subliniat mamelor că implicarea cu copiii nu trebuie să fie costisitoare și că aceștia pot învăța prin activitățile obișnuite și resursele disponibile în gospodărie.
După 18 luni de intervenție, îmbunătățirile abilităților cognitive și socio-emoționale ale copiilor au fost evaluate printr-o combinație de rapoarte materne, chestionare și scale psihologice.
Copiii care au beneficiat de intervenție au demonstrat progrese mai mari în abilitățile cognitive și socio-emoționale comparativ cu cei care nu au participat la program, conform unui studiu anterior, bazat pe același experiment.
În studiul recent, cercetătorii au dezvoltat un model pentru a înțelege de ce intervenția a avut un impact atât de puternic.
„Mecanismele prin care a funcționat intervenția ar putea fi fie îmbunătățirea directă a abilităților copilului prin sesiunile săptămânale, fie schimbarea comportamentului parental și modul în care copilul este integrat în rutina zilnică a gospodăriei”, a explicat Meghir, profesor de economie la Yale. „Am descoperit că principala forță a acestui experiment a fost schimbarea comportamentului părinților.”
SURSA FOTO: freepik.com @maria.symchych
Creșterea abilităților cognitive și socio-emoționale ale copiilor poate fi explicată aproape în totalitate prin creșterea investiției părinților în materiale educative și prin calitatea timpului petrecut cu copiii lor, au observat cercetătorii.
Vizitele efectuate de femeile lideri din comunitate au avut un impact semnificativ, deoarece i-au încurajat pe părinți să ofere mai multe cărți și jucării copiilor, însă aceste vizite nu au fost singurul motiv pentru care copiii și-au îmbunătățit abilitățile.
Această concluzie este importantă deoarece subliniază o direcție prioritară pentru politici publice, și anume îmbunătățirea comportamentului parental, conform cercetătorilor.
Un aspect esențial al intervenției este faptul că, deși părinților nu li s-au oferit resurse suplimentare, comportamentul lor s-a schimbat totuși. Acest lucru i-a determinat pe cercetători să acorde mai multă atenție convingerilor părinților despre dezvoltarea copilului.
„Știm că părinții își bazează deciziile parțial pe convingerile lor cu privire la procesul de dezvoltare a copilului”, a explicat Orazio Attanasio, profesor de economie la Yale și coautor al studiului. „Un părinte poate să îi citească frecvent copilului pentru că știe că acest lucru îi face bine. Un alt părinte poate să nu facă asta pentru că nu crede că este util. Convingerile părinților despre procesul de dezvoltare pot fi, așadar, extrem de importante.”
Un viitor studiu realizat de Attanasio și Meghir în India va fi primul care surprinde evoluția convingerilor părinților privind dezvoltarea copilului pe parcursul timpului și ar putea aduce mai multă claritate asupra modului în care aceste convingeri influențează deciziile de investiție.
Acest studiu și cercetarea recent publicată fac parte din seria de studii a lui Attanasio și Meghir privind impactul intervențiilor timpurii asupra dezvoltării capitalului uman. Autorii sunt afiliați Centrului de Creștere Economică de la Yale, care sprijină cercetarea economică menită să promoveze bunăstarea persoanelor sărace și marginalizate din țările în curs de dezvoltare.
Printre coautorii studiului se numără Sarah Cattan (Institutul pentru Studii Fiscale și IZA), Emla Fitzsimons (Institutul UCL pentru Educație și Institutul pentru Studii Fiscale) și Marta Rubio-Codina (Banca Inter-Americană de Dezvoltare).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.