Pe măsură ce copiii cresc, se așteaptă ca aceștia să dobândească anumite abilități. Descoperiți comportamentele tipice și atipice ale copiilor și adolescenților.
Marea majoritate a părinților se întreabă dacă comportamentele copiilor lor sunt tipice sau atipice. Adică, dacă comportamentele lor sunt normale sau nu în funcție de stadiul de dezvoltare. Dacă da, adulții sunt uşuraţi de confirmarea sănătății copiilor. În schimb, dacă apar anumite manifestări izbitoare, apare rapid îngrijorarea.
În primii ani de viață, copiii experimentează un număr mare de repere în dezvoltarea lor cognitivă, fizică și socială. De asemenea, există unele comportamente care sunt de așteptat la copiii și adolescenții de vârstă școlară.
Rețineți că linia dintre comportamentele tipice și cele atipice poate fi neclară. Acest lucru se datorează faptului că avem doi factori factori care influențează direct comportamentul oamenilor: cultura și contextul. În plus, dezvoltarea copilului nu este întotdeauna liniară. Aceasta înseamnă că în niciun caz nu trebuie să interpretăm comportamentul în mod izolat pentru a determina prezența sau absența unei tulburări.
Comportamente tipice: acestea sunt cele așteptate de la o persoană în funcție de vârstă. În general, ele reprezintă o dezvoltare sănătoasă.
Comportamente atipice: pot indica prezența unei probleme sau tulburări. Vorbim despre acele răspunsuri comportamentale care nu sunt așteptate pentru o anumită vârstă. Cu toate acestea, este esențial să știm că unele comportamente atipice pot fi adaptative în anumite situații și nu au legătură cu vreo tulburare de dezvoltare. Dacă vreun comportament ne atrage atenția, este important să consultați un profesionist.
Ceea ce fac copiii noștri merită să fie respectat cu responsabilitate și prudență. Vă împărtășim câteva dintre cele mai semnificative comportamente tipice și atipice ale copiilor și adolescenților.
Se așteaptă ca copilul să fie capabil să-și țină capul și să acorde atenție stimulilor vizuali și sonori. În plus, trebuie să-ți dezvolți abilități precum zâmbetul social și gânguritul. După șase luni, de obicei începe să se târască și să se ridice.
În această etapă, a nu privi fix, a nu vocaliza sau a bâlbâi sau a pierde abilitățile dobândite sunt comportamente care reprezintă semnale de alarmă. Acestea ar putea indica o problemă de neurodezvoltare.
Foto: Saulo Leite/ Pexels
Se așteaptă ca copiii mici să înceapă să meargă, să poată urca treptele și să fie interesați să se joace cu alți copii. În ceea ce privește dezvoltarea limbajului, este tipic pentru copii să înceapă să pronunțe cuvinte. Astfel, între doi și patru ani ar trebui să se facă înțeleși atunci când vorbesc, chiar dacă este normal să aibă dificultăți fonetice.
La rândul său, absența limbajului verbal și lipsa de interes pentru a interacționa cu alte persoane sunt câteva dintre comportamentele la care trebuie să fii atent. În plus, obsesiile în rutine și interesele restrânse, repetitive, corespund manifestărilor clinice ale copiilor cu TSA .
Copiilor sănătoși, de vârstă școlară, le place să se joace cu colegii lor și să fie implicați în activități sociale. Pe de altă parte, ele prezintă o gândire mai abstractă, precum și un control mai mare al impulsurilor. La rândul lor, se așteaptă ca aceștia să dobândească abilități motorii fine și grosiere și să își îmbunătățească coordonarea.
Copiii cu vârsta peste șapte ani nu ar trebui să fie incapabili să citească și să scrie sau să facă calcule simple în această etapă. Conform conceptualizărilor lui Jean Piaget, copiii de această vârstă își consolidează operațiile concrete, adică trec de la gândirea intuitivă la reprezentarea conceptuală. Între timp, absența gândirii operaționale este un comportament atipic în această perioadă vitală.
Foto: RDNE Stock Project/ Pexels
În ceea ce privește comportamentele tipice ale adolescenților, se așteaptă ca aceștia să caute autonomie și independență, precum și aprobarea prietenilor lor. Cu toate acestea, schimbările de dispoziție sunt frecvente, ele fiind în plină descoperire a identității lor. Prin urmare, manifestarea suișurilor și coborâșurilor emoționale este cea mai comună.
Poate părea paradoxal, dar sunt de așteptat comportamente atipice la tineri. Din acest motiv este foarte complex să se delimiteze ceea ce este normal sau anormal în această fază, fiind o perioadă problematică în sine.
Foto: Cottombro Studio/ Pexels
Cu toate acestea, putem aminti câteva comportamente care pot fi riscante:
- Consum iresponsabil de alcool și droguri.
- Practicarea sporturilor extreme fără nicio noțiune de pericol.
- Sex neprotejat.
- Utilizarea excesivă și nesăbuită a rețelelor sociale.
- Izolație și ermetism.
Deși prezența unora dintre aceste comportamente nu este surprinzătoare în adolescență, este important să le observăm cu atenție. Mai mult, trebuie să aplicăm o serie de strategii de comunicare pentru a le aborda într-un mod empatic. Prin respect și înțelegere ar trebui să îi ajutăm să treacă prin această etapă a vieții în cel mai sănătos și împlinit mod posibil.
Copiii prezintă adesea manifestări atipice care îi îngrijorează pe părinți. Cu toate acestea, nu toate comportamentele vizibile semnalează prezența unei probleme de neurodezvoltare sau a unei tulburări de conduită. Dezvoltarea copilului este complexă și diversă, ceea ce înseamnă că creșterea nu arată la fel pentru toți copiii.
Fiecare micuț este unic și este plasat într-un context specific. În plus, nu există comportamente patologice în sine, ci mai degrabă comportamente disfuncționale și dezadaptative care necesită atenție.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.