Faptul că un copil ajunge timpuriu la etapele fundamentale ale dezvoltării lingvistice și motorii garantează succesul cognitiv viitor? Haideți să vedem ce spun specialiștii.
Primul târâș, primii pași independenți, primele cuvinte: fiecare părinte așteaptă aceste obiective cu trepidație și tinde să compare faptele copilului cu cele ale copiilor prietenilor și rudelor. Dar este un debut precoce al abilităților lingvistice sau motorii un indicator de încredere al potențialului viitor al unui copil?
Cercetările privind tulburările de dezvoltare ale copilăriei identifică vârsta la care anumite „stadii” motorii și lingvistice sunt atinse ca un semn precoce al unor afecțiuni patologice viitoare. Privind retrospectiv, este posibil ca un copil cu autism să înceapă să meargă devreme și să vorbească târziu, sau ca un copil cu dispraxie - o tulburare în organizarea mișcării - să înceapă să demonstreze abilități motorii fine și de coordonare mai târziu.
În acest sens, mai ales în prezența unor patologii, vârsta limbajului și dezvoltarea mersului pot ajuta la înțelegerea dacă copilul va avea nevoie de ajutor pentru anumite sarcini; dar nu este clar dacă poate da indicaţii precise despre potenţialul cognitiv al copilului.
Știm însă că dobândirea de noi abilități derivă din abilitățile deja dobândite. Un bebeluș care se târăște va putea explora o gamă mai largă a mediului înconjurător și va primi stimuli mai mari de la adulți. Copiii care au învățat deja să meargă sunt de obicei mai sociabili și înclinați să facă schimb de obiecte cu cei din jur.
Prin urmare, se presupune că cei care încep să meargă devreme au un anumit „avantaj” în dezvoltarea abilităților cognitive colaterale și în a învăța cât mai multe despre lumea din jurul lor. Cu toate acestea, nu există dovezi că bebelușii care încep să meargă sau să se târască devreme își vor dezvolta abilități motorii mai bune mai târziu în viață.
Foto: Caleboquendo/ Pexels
De asemenea, trebuie amintit că dezvoltarea abilităților motorii la copii poate avea loc în ritmuri foarte diferite, în orice moment între 8 și 18 luni, și totuși să fie „normală”.
Majoritatea copiilor care încep să vorbească târziu rezolvă în continuare orice dificultăți de limbaj până la vârsta școlară.
Un mic procent dintre ei vor dezvolta tulburări de limbaj, dar în aceste cazuri, prezența tulburărilor de limbaj în familie este un predictor mai eficient decât vârsta primelor cuvinte.
Deși este inevitabil să compari abilitățile copilului tău cu cele ale semenilor lor, fiabilitatea acestor indicatori nu este încă pe deplin confirmată. Studiile ulterioare vor trebui să se concentreze pe eșantioane mai mari și să urmărească copiii de la naștere până la apariția primelor lor relații sociale și școlare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.