Într-un episod recent al podcastului Human Hub, difuzat de Cluj24 și moderat de Cristina Pintilie Șendrea, psihoterapeutul Roxana Petre, specialist în psihoterapie pozitivă, a abordat o temă de interes general: de ce copiii din România nu mai merg cu plăcere la școală. Aceasta a oferit o perspectivă personală și a explicat în detaliu care ar putea fi motivațiile din spatele acestei tendințe alarmante.
Unul dintre punctele centrale discutate de Roxana Petre este problema respectului între elevi și profesori. Psihoterapeutul subliniază că acest respect trebuie să pornească, în primul rând, de la dascăl.
„Fiecare profesor ar trebui să se respecte pe el însuși și să își iubească meseria. Doar astfel poate merge cu plăcere la școală”, afirmă ea, în cadrul podcastului Human Hub. Această atitudine pozitivă se reflectă direct asupra relației cu elevii.
Petre subliniază că respectul nu poate fi cerut fără a fi oferit mai întâi. Profesorii trebuie să respecte elevii și să se implice cu adevărat în viața școlară, pentru ca, în mod natural, să primească în schimb același respect.
„Este o relație în trei, dacă doriți”, punctează ea, explicând că respectul reciproc nu poate funcționa într-un vid. Această relație între profesor, elev și respectul oferit este esențială pentru crearea unui mediu educațional sănătos.
Deși noile generații par mai puțin respectuoase, Roxana Petre este de părere că atitudinea lor poate fi influențată pozitiv de implicarea dascălilor.
Atunci când profesorii se preocupă de ceea ce se întâmplă în clasă, interesul și aprecierea elevilor nu întârzie să apară.
„Dacă elevii văd că profesorul se implică și îi pasă de ei, recunoștința și aprecierea lor nu vor întârzia să apară”, explică psihoterapeutul clujean.
Implicarea și empatia sunt elemente esențiale în menținerea unui mediu educațional pozitiv și încurajator.
SURSA FOTO: freepik.com @abdulbayzid
Un alt punct pe care Roxana Petre îl subliniază este influența vitezei cu care trăim în societatea modernă. În ciuda faptului că suntem adesea în prezența celor din jur, ne uităm unii la alții fără să ne vedem cu adevărat.
Acest fenomen afectează nu doar relațiile interumane, dar și modul în care elevii interacționează cu profesorii și colegii lor.
Psihoterapeutul crede că această deconectare la nivel uman este un factor important care contribuie la lipsa de motivație a copiilor de a merge la școală.
Cu o experiență vastă în lucrul cu adolescenții și familiile, Roxana Petre și-a concentrat atenția asupra dezvoltării tinerilor în contextul provocărilor moderne. După ce a lucrat în centre pentru adolescenți cu probleme sociale, și-a aprofundat cunoștințele prin participarea la programul de parenting Cercul Siguranței, unde a dobândit abilități în sprijinirea părinților în construirea unor relații sănătoase cu copiii lor.
În prezent, lucrează atât cu tineri, cât și cu părinți, pentru a îmbunătăți comunicarea și legătura emoțională între aceștia.
Concluzia psihoterapeutului este clară: pentru ca elevii să se simtă motivați să meargă la școală cu plăcere, este esențial ca profesorii să își regăsească pasiunea pentru meserie și să stabilească relații de respect autentic cu elevii. Într-o lume în care trăim tot mai rapid și superficial, implicarea și autenticitatea în relațiile umane pot face diferența în modul în care copiii percep educația și interacțiunea cu cei din jur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.