ADHD (Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție) este o afecțiune neurodezvoltamentală care afectează atât copiii, cât și adulții. Aceasta se caracterizează printr-un set de simptome care implică inatenție, hiperactivitate și impulsivitate.
Potrivit rezultatelor unui studiu recent publicat în Jurnalul de Pediatrie, realizat de o echipă de cercetători de la departamentul de psihiatrie al Colegiului de Medicină de la Universitatea Națională Yang-Ming din Taipei, Taiwan, copiii născuți în luna august ar fi mai predispuși în a fi diagnosticați cu ADHD (Tulburare cu deficit de atenție/hiperactivitate, cunoscută mai frecvent sub numele de tulburare de atenție) decât cei născuți în alte luni, mai ales în septembrie.
Mai exact, oamenii de știință au observat că 4,5% dintre băieți și 1,2% dintre fetele născute în luna august au fost diagnosticați cu această tulburare, iar 2,8% dintre băieți și 0,7% dintre fete născute în septembrie.
Potrivit cercetătorilor, elementul crucial pentru înțelegerea motivului ar putea fi școala. Mai exact, luna de naștere de la care un copil se poate înscrie la o anumită clasă, care variază de la țară la țară.
În Taiwan, mai exact, data crucială este 31 august, ceea ce înseamnă că aceeași clasă vor fi frecventate și de copiii născuți din septembrie a unui anumit an până la cei născuți în august a anului următor.
O diferență semnificativă de vârstă, din punct de vedere al dezvoltării comportamentale, în special la copiii de patru sau cinci ani, pentru care douăsprezece luni reprezintă un sfert din întreaga lor viață. Și tocmai acesta, potrivit autorilor studiului, explică de ce copiii născuți în august, cei mai mici din clasele taiwaneze, au mai multe șanse de a fi diagnosticați cu ADHD.
Oamenii de știință au examinat aproape 380.000 de subiecți cu vârsta cuprinsă între 8 și 17 ani în perioada 1997 și 2011. Copiii au fost selectați aleatoriu din Baza de date națională a asigurărilor de sănătate din Taiwan, iar cercetătorii au continuat urmărirea până la vârsta de optsprezece ani.
Fotografie de la Sarah Chai/ Pexels
„Vârsta relativă” , scriu autorii în concluziile lucrării, „ca indicator al maturității neurocognitive, ar putea juca un rol crucial în diagnosticul ADHD și în tratamentul tulburării atât în rândul copiilor, cât și al adolescenților”.
Explicația dată de oamenii de știință taiwanezi este însă în concordanță cu cele reieșite din alte studii anterioare: o lucrare similară efectuată în British Columbia, o provincie canadiană unde data nașterii care marchează înscrierea la școală este 31 decembrie, a arătat, de exemplu, că copiii născuți în decembrie au fost mai susceptibili de a fi diagnosticați cu ADHD; o analiză din SUA a constatat același lucru în ceea ce privește datele de începere a școlii în diferite state.
Fenomenul se adaugă listei lungi de controverse referitoare la diagnosticul, tratamentul și natura ADHD în sine, de care medicii, profesorii și părinții nu pot să nu țină cont.
Până la acest moment cauzele exacte ale ADHD nu sunt pe deplin înțelese, dar se consideră că există mai mulți factori care contribuie la dezvoltarea acestei tulburări:
Genetica: ADHD are o componentă ereditară puternică, adesea fiind prezent în familii.
Factori neurologici: Diferențele în structura și funcționarea creierului pot juca un rol.
Factori de mediu: Expunerea la toxine în timpul sarcinii sau la o vârstă fragedă poate contribui la dezvoltarea ADHD.
Factori de dezvoltare: Problemele de dezvoltare la nivelul creierului pot influența apariția ADHD.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.