Cu siguranță, ți-ai spus uneori: „Copilul meu nu se poate concentra!” sau „Copilul meu e distras atât de ușor...”. Știai că durata concentrării este influențată de vârstă (alături de alți factori)?
Concentrarea se referă la capacitatea de a menține atenția asupra unui stimul din mediu sau asupra unei sarcini pentru o anumită perioadă de timp. Această abilitate se dezvoltă treptat pe măsură ce copiii cresc, iar durata atenției variază în funcție de vârstă.
În acest articol vom explora aceste aspecte: cât timp durează atenția la copii, cum evoluează odată cu vârsta și care sunt factorii ce contribuie la îmbunătățirea capacității lor de concentrare.
De asemenea, vom analiza mai în detaliu ce presupune această abilitate esențială.
SURSA FOTO: freepik.com @hillhoney525
Deși există mai multe tipuri de atenție, în acest articol vom explora definiția generală a conceptului de atenție și ne vom concentra asupra unui tip specific: concentrarea, cunoscută și sub numele de atenție susținută.
Atenția este un proces fundamental, esențial pentru dezvoltarea altor abilități cognitive precum memoria sau limbajul.
Potrivit psihologului și profesorului emerit de la Universitatea din Granada, Pío Tudela, citat de bebesymas.com, atenția poate fi definită ca „acea capacitate care ne permite să ne controlăm și să ne ghidăm activitatea conștientă, urmărind anumite obiective.”
Când vorbim despre abilitatea de a menține această focalizare atențională asupra unei sarcini, ne referim la concentrare.
De la naștere și pe măsură ce creștem, capacitatea de concentrare se dezvoltă treptat. Astfel, copiii devin din ce în ce mai capabili să-și mențină atenția pentru perioade mai lungi de timp, până ating nivelul de maturitate necesar.
Este important de menționat că există diferențe individuale semnificative în această privință. Unii copii au o capacitate naturală mai mare de atenție decât alții, acest lucru fiind influențat atât de genetică, cât și de factori de mediu și dezvoltare.
Totuși, atenția poate fi îmbunătățită și antrenată prin exerciții adecvate.
Există însă și excepții, cum ar fi copiii și adolescenții diagnosticați cu ADHD (Tulburare cu Deficit de Atenție și Hiperactivitate). Aceștia întâmpină dificultăți semnificative în menținerea atenției (atenție susținută) sau în focalizarea acesteia asupra unui anumit stimul (atenție selectivă).
Chiar și în aceste cazuri, cu un tratament psihopedagogic adecvat, atenția și concentrarea pot fi îmbunătățite, ajutând copiii să depășească aceste provocări.
În primii ani de viață, atenția predominantă este cea involuntară. Aceasta înseamnă că cei mici se concentrează mai bine și pentru mai mult timp asupra activităților pe care le consideră distractive, cum ar fi jocurile.
Practic, atenția lor se activează aproape automat, fără un efort conștient, în timp ce se bucură de aceste activități (de aici și denumirea de „atenție involuntară”).
În schimb, atenția voluntară, adică cea dirijată și conștientă, este încă în dezvoltare și, prin urmare, mai greu de activat. Le este dificil să-și mențină concentrarea asupra activităților pe care le percep ca fiind plictisitoare, deoarece acest tip de atenție necesită mai mult efort și control.
SURSA FOTO: freepik.com @androsov858
Acum că am înțeles ce este atenția și am făcut distincția între subtipurile sale (atenția susținută – adică concentrarea – și atenția selectivă), putem explora cât durează atenția, mai mult sau mai puțin, la fiecare grupă de vârstă.
Datele prezentate provin de la experți din domeniu și sunt extrase din Manualul de psihopatologie de Santos, JL (2012).
În acest context, vorbim despre concentrarea copiilor, adică despre timpul în care aceștia sunt capabili să își mențină atenția asupra unui stimul sau să îndeplinească o anumită sarcină (de exemplu, citirea, ascultarea în clasă, desenul, scrisul, jocul etc.).
1 an - 3 până la 5 minute
2 ani - 4 până la 10 minute
3 ani - 6 până la 15 minute
4 ani - 8 până la 20 de minute
5 ani - 10 până la 25 de minute
6 ani - 12 până la 30 de minute
7 ani - 14 până la 35 de minute
8 ani - 16 până la 40 de minute
9 ani - 18 până la 45 de minute
10 ani sau mai mult - 20 până la 50 de minute
De la 0 la 3 ani
Deși s-ar putea crede că bebelușii nu au încă capacitatea de a se concentra, aceștia dispun deja de o formă de atenție, chiar dacă este limitată.
La această vârstă, ei sunt capabili să își concentreze atenția asupra lucrurilor care le atrag interesul și le par distractive.
Desigur, dacă o activitate mai atractivă le captează atenția într-un anumit moment, aceștia își pierd rapid interesul pentru ce făceau anterior, ceea ce face ca atenția lor să fie instabilă.
Durata maximă a atenției în primul an de viață este de aproximativ 3-5 minute.
De la 2 la 4 ani
În această perioadă apare atenția voluntară, adică capacitatea de a direcționa atenția asupra unui stimul dorit.
Astfel, copiii încep să controleze mai bine atenția și sunt capabili să se concentreze asupra lucrurilor pe care trebuie sau doresc să le facă.
La această vârstă, timpul de concentrare poate varia între 4 și 20 de minute.
De la 5 ani
La vârsta de 5 ani, capacitatea de concentrare susținută crește treptat. Copiii pot acorda atenție unui stimul, unei activități sau unui subiect pentru perioade mai lungi de timp, mai ales dacă este ceva care le interesează.
Deși pot fi distrași, sunt tot mai capabili să își mențină concentrarea. Astfel, la 5 ani, pot rămâne concentrați între 10 și 25 de minute.
SURSA FOTO: freepik.com @standret
Ce determină dacă atenția unui copil este mai bună sau mai puțin eficientă și cât de mult durează aceasta?
Există două mari categorii de factori care influențează concentrarea:
Factori externi: Aceștia sunt legați de activitățile sau stimulii la care copilul trebuie să răspundă.
Factori interni: Aceștia țin de starea fiziologică a organismului.
Iată câțiva dintre factorii care pot influența mai mult sau mai puțin concentrarea copiilor:
Nivelul de activare fiziologică: Acesta se referă la gradul în care copilul este activ și treaz. Dacă nivelul este adecvat (fără a ajunge la supraexcitare), atenția copilului va fi mai bună.
Interesele și așteptările: Cu cât copilul este mai interesat de activitatea în desfășurare și are așteptări mai mari, cu atât atenția sa va fi mai concentrată.
Stările de oboseală sau stres: Lipsa somnului, oboseala extremă, stresul sau efectele anumitor medicamente pot reduce semnificativ durata și calitatea atenției unui copil.
Conform studiilor, stimulii sau obiectele care captează cel mai mult atenția copiilor (dar și a adulților) sunt cele care:
Sunt mai mari.
Se află în partea din stânga sus a câmpului vizual al copilului.
Sunt colorate.
Sunt mai intense.
Se mișcă.
Sunt complexe (de exemplu, un tablou cu multe culori și forme).
Sunt mai relevante sau mai proeminente.
Sunt noi sau ieșite din comun.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.