Atunci când ne gândim la un copil care are dificultăți de concentrare la teme sau în clasă, primul instinct este să căutăm cauze evidente: poate este prea obosit, poate subiectul nu îi place, sau poate pur și simplu nu are chef să învețe. Dar ce se întâmplă atunci când nu există certuri mari acasă, iar învățătura pare să fie doar un obstacol? De ce copilul, care aparent nu se află într-un mediu stresant, nu reușește să se concentreze?
„Ai observat că:
-Copilul tău visează cu ochii deschiși la teme?
-Îți pierde rapid răbdarea când trebuie să învețe?
-Pare absent când îi vorbești?
-Profesorii îți spun că nu e atent în clasă?
Și totuși, acasă nu există certuri mari, nu sunt țipete, nu există agresivitate directă.
Atunci de ce are probleme de concentrare? Explicația este mai profundă decât crezi.”
Florin Amariei, coach și expert în parenting, atrage atenția asupra unui aspect mult mai profund, care ar putea influența capacitatea copilului de a învăța: relația dintre părinți.
Conform expertului, ceea ce se întâmplă acasă, în relațiile dintre părinți, poate afecta semnificativ funcționarea creierului unui copil, inclusiv capacitatea acestuia de a se concentra asupra sarcinilor școlare.
SURSA FOTO: freepik.com @maryanaserdynska
Când atmosfera dintre părinți este tensionată, chiar și fără certuri evidente, copilul simte acea tensiune în aer. Creierul său se află într-o stare constantă de alertă, întrebându-se ce se va întâmpla între mama și tata, și nu se mai poate concentra asupra temelor.
În loc să-și ocupe resursele cognitive cu învățătura, copilul este preocupat de starea de incertitudine și stresul familial.
„Ceea ce trăiește acasă, între voi, părinții lui, îi afectează creierul și capacitatea de a fi atent.
Lipsa armoniei dintre părinți duce la lipsa atenției la copil
Când relația dintre voi este tensionată, copilul trăiește într-o stare constantă de alertă. Creierul lui e preocupat cu «ce se va întâmpla între mama și tata?» în loc de «cea am de învățat la școală?»
Copilul nu poate separa viața de acasă de sarcinile sale academice.
Un copil care trăiește într-un mediu tensionat NU poate fi atent pentru că resursele lui cognitive sunt ocupate cu stresul familial”, susține Florin Amariei pe pagina de Instagram.
Florin Amariei a identificat șase comportamente sau situații din relațiile părinților care pot dăuna capacității copilului de a se concentra la teme și în școală.
SURSA FOTO: freepik.com @user26142724
Copilul simte tot, chiar dacă nu vă certați în fața lui.
Când părinții sunt distanți, reci sau evită discuțiile, copilul resimte acea tensiune ca pe un pericol.
Creierul său intrp în „mod de supraviețuire”, activând stresul și făcând imposibilă concentrarea pe teme sau lecții.
Ironii, sarcasm, tăceri tensionate - copilul le percepe ca pe niște semnale că „ceva nu e în regulă”.
În loc să fie atent la ce are de făcut, își focalizează energia pe încercarea de a înțelege ce se întâmplă între voi.
Rezultat: Creierul lui este prins într-un conflict nesigur, ceea ce îi scade capacitatea de concentrare.
Dacă unul dintre părinți este excesiv de critic, iar celălalt nu reacționează sau evită conflictele, copilul nu știe unde este siguranța emoțională.
Învățarea devine dificilă pentru că mintea lui este preocupată cu „Care este locul meu aici? Pe cine să ascult? Cum să mă protejez?
Copiii învață prin atașament și conexiune. Dacă unul dintre părinți este indisponibil emoțional, copilul poate simți că nu merită atenție.
„Dacă tata/mama nu mă vede, nici profesorul nu mă va vedea”
Asta îi scade motivația de a se implica în școală
Dacă atmosfera din casă este una rigidă, cu reguli stricte și fără loc de emoție, copilul învață să funcționeze doar pe bază de frică și conformism.
Însă, frica nu stimulează curiozitatea sau creativitatea, ci doar stresul și evitarea sarcinilor dificile.
Rezulat: evită temele, se deconectează de învățare, își pierde atenția rapid.
Când copilul este pus să transmită mesaje între părinți sau să „împace” lucrurile între voi, mintea lui devine ocupată cu asta, nu cu învățarea.
Stesul de acasă devine un zgomot constant în fundal, care îi afectează atenția și performanțele școlare”.
Este nevoie de mai mult decât de simple schimburi de cuvinte; este nevoie de o schimbare reală în modul în care părinții își gestionează relațiile și își sprijină copilul. Doar așa putem spera să ajutăm copilul să își recâștige concentrarea, încrederea și dorința de a învăța.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.