Să scrii nu e tocmai o joacă de copii, iar mulți pitici dau de niște hopuri pe drum. Una dintre problemele frecvente pe care le întâmpină e să scrie literele și cifrele pe dos.
De fapt, nu e chiar atât de neobișnuit să vezi litere precum „b” și „d” sau „p” și „q” întoarse în direcții diferite. Dacă ne gândim bine, ele sunt cam aceleași, doar că privite din unghiuri diferite. Așa că nu trebuie să ne mirăm prea tare când vedem copii care fac asta.
De obicei, odată ce prichindeii exersează mai mult scrisul și matematica, aceste greșeli dispar de la sine. Până în clasa a treia, majoritatea scriu literele și cifrele corect. Dar, dacă unii mici încă se chinuie, poate că au nevoie de un pic de ajutor în plus.
Scrierea inversă a literelor și cifrelor, cunoscută sub numele de inversiune, este un fenomen destul de întâlnit la copiii sub 7 ani. Unii educatori chiar consideră că inversarea este un pas normal în dezvoltarea copilului, înainte ca scrisul să se consolideze definitiv.
Atunci când copilul tău începe să învețe să scrie, este posibil să observi inversarea unor litere sau cifre. Este esențial să înțelegi că acest lucru nu reprezintă o problemă în sine și nu indică neapărat dificultăți viitoare la matematică sau limbă.
Micuții trebuie să învețe aspectele de bază ale orientării corecte a literelor și cifrelor, așa că este normal să facă unele inversări din când în când. Nu este un semn al dislexiei. Chiar dacă unii copii cu dislexie pot face inversări, majoritatea celor care experimentează acest fenomen înainte de vârsta de 7 ani nu dezvoltă dislexie.
Dislexia reprezintă o tulburare specifică de citire, implicând dificultăți în identificarea sunetelor vorbirii și modul în care acestea sunt corelate cu literele și cuvintele. Inversarea literelor sugerează doar că micuțul tău încă nu și-a consolidat complet înțelegerea direcției în care se află simbolurile.
Pentru cei stângaci, acest proces poate dura mai mult decât pentru colegii dreptaci, iar unii dintre ei pot începe scrierea din partea dreaptă sus a paginii. În astfel de cazuri, este înțelept să avem răbdare.
Totuși, dacă inversarea literelor persistă în clasa a treia, poate fi util să căutăm motivele dincolo de dificultățile de învățare obișnuite. Copilul tău ar putea face inversări din cauza unei memorii slabe a direcțiilor literelor sau din cauza unor probleme de procesare vizuală, cum ar fi dificultățile în identificarea diferențelor dintre imagini sau în orientarea lor corectă.
SURSA FOTO: freepik.com @volodymyr-t
Sistemul nostru vizual are rolul de a transforma lumina și umbrele în obiecte, dar, deoarece acestea au tendința de a se mișca și roti, nu ne preocupăm prea mult de orientarea lor. De exemplu, poți identifica probabil Statuia Libertății din New York, dar nu prea știi dacă ține torța în mâna stângă sau dreaptă, deoarece sistemul tău vizual acordă prioritate altor aspecte, cum ar fi culoarea sau forma, în identificarea imaginilor.
Cu toate acestea, literele sunt o excepție culturală la această regulă. În recunoașterea literelor, observarea reflexiei oglinzii este importantă, deoarece distinge clar între un „p” și un „q”. Acest fenomen, totuși, este atipic și străin sistemului nostru vizual, explicând de ce avem o memorie limitată pentru anumite configurații ale obiectelor.
Copiii care învață să citească încă păstrează această setare implicită în sistemul lor vizual, considerând că „p” și „q” sunt echivalente. Din acest motiv, procesul de învățare trebuie să se concentreze și să înlăture această predispoziție.
Desigur, faptul că unele litere și cifre sunt scrise invers este o fază normală, dar nu înseamnă că această problemă se rezolvă automat. La vârsta de 7 ani, copiii care continuă să scrie invers ar putea fi învățați, iar corectarea acestuia va necesita puțin efort.
Cel mai eficient mod de a sprijini copilul este să-i explici cu răbdare diferențele dintre literele și cifrele pe care le confundă adesea. Important este să subliniezi eroarea fără a-i reproșa sau a țipa la el.
Dacă observi că se încurcă în momentul în care scrie anumite litere sau cifre, arată-i corect cum să le facă. Poți să-i iei mâna și să îl îndrumi delicat să repete mișcarea, mai întâi în aer, apoi pe hârtie.
Un alt mod eficient este să faci diverse exerciții cu literele și cifrele care îi dau bătăi de cap, pentru a întări memoria musculară. Poți încuraja scrierea lor în nisip sau pe pământ, cu cretă pe o tablă sau chiar cu un burete umed pe suprafața pământului. Experiențele tactile vor aduce un plus de distracție și vor ajuta la memorarea formei corecte a literelor și cifrelor.
Instruirea multisenzorială se dovedește adesea a fi foarte eficientă în procesul de învățare, implicând mai multe simțuri simultan. Prin intermediul vederii, auzului, mișcării și atingerii, copiii au șansa de a explora și învăța într-un mod distractiv.
Amintește-ți că nu există soluții rapide. Fiecare copil are propriul ritm de învățare, iar presiunea excesivă nu va face decât să îl descurajeze. Fii răbdător și sărbătorește fiecare realizare, recunoscând efortul depus, ceea ce le va construi încrederea necesară pentru a continua să învețe.
Ia în considerare faptul că copiii vor avea nevoie de repetiții semnificative înainte ca modelul motor pe care îl practică să devină automat și să înlocuiască vechiul obicei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.