Tăvăleala pe jos a copilului în momentele de criză este una dintre cele mai frecvente și frustrante provocări cu care se confruntă unii părinți.
Acest comportament, adesea întâlnit în rândul copiilor mici, poate fi derutant și epuizant pentru adulți, dar, conform expertului în parenting Urania Cremene, există soluții eficiente care pot ajuta la gestionarea și prevenirea acestor momente dificile.
Într-o lume în care copiii nu au încă dezvoltate complet abilități de gestionare a emoțiilor și de comunicare, tăvăleala pe jos este adesea o manifestare a frustrării, a nemulțumirii sau a dorinței neîmplinite. În acest stadiu al dezvoltării lor, copiii nu dispun întotdeauna de vocabularul necesar pentru a exprima ce simt, iar tăvăleala devine o modalitate de a-și canaliza emoțiile intense.
”Copilul care se tăvălește pe jos deoarece își dorește nu știu ce înghețată sau suc... Înainte să îl cerți, înainte să îl critici, înainte să-l ameninți, empatizează cu el: Știu... îți dorești mult să primești un suc. Înțeleg acest lucru, că îți dorești mult și de aceea te-ai supărat, pentru că nu l-ai primit. Înțeleg asta. În momentul în care empatizăm, satisfacem copilului o nevoie extraordinar de mare, nevoia de conectare: se simte văzut, se simte valorizat, se simte respectat, se simte important în dorința lui. Iar pe acest teren al conectării, și noi calmându-ne, și noi fiind într-o altă stare decât în cea de ceartă, în cea de critică, suntem mult mai capabili să obținem cooperarea copilului”, a sfătuit într-un scurt video postat pe un canal de socializare expertul în parenting, Urania Cremene.
Fotografie de la Jep Gambardella/ Pexels
Pe lângă soluția oferită de Urania există o serie de strategii și tehnici pentru a aborda eficient astfel de momente de criză.
Primul pas esențial este ca părinții să își păstreze calmul. Reacțiile exagerate sau stresul pot amplifica comportamentul copilului. Este important să răspundem la criză cu calm și compasiune.
Apoi nu uita că copiii au nevoie de limite clare și de consecvență pentru a înțelege ce este acceptabil și ce nu. Stabilirea unor reguli clare și așteptări bine definite ajută copiii să înțeleagă mai bine contextul și să își regleze comportamentul.
În loc să ne concentrăm doar pe interzicerea unui comportament, este util să oferim alternative. De exemplu, dacă un copil își dorește ceva ce nu poate avea în acel moment, oferirea unor opțiuni similare sau a unui compromis poate ajuta la reducerea frustrării.
În loc să ne concentrăm pe comportamentul negativ, este important să recunoaștem și să recompensăm comportamentele pozitive. Împărtășirea aprecierii pentru comportamentele dorite încurajează copilul să le repete.
Tăvăleala pe jos este un comportament frecvent în rândul copiilor mici și poate fi gestionat eficient cu ajutorul unor tehnici adecvate. Prin aplicarea strategiei propuse de Urania Cremene, părinții pot transforma momentele de criză într-o oportunitate de învățare și de dezvoltare emoțională pentru copil. În final, răbdarea, consitența și comunicarea sunt cheia pentru a depăși aceste provocări și a construi o relație pozitivă și armonioasă cu cei mici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.