Este important să știm ce îi determină pe unii copii să-i excludă pe alții. Numai în acest fel putem oferi instrumentele potrivite.
Școala este locul în care copiii dezvoltă legături de prietenie care vor dura chiar și pe tot parcursul vieții. Cu toate acestea, stabilirea acestor relații nu este întotdeauna ușoară și în unele etape ale copilăriei este obișnuit să vezi unii copii excluzându-i pe alții. Și se poate întâmpla ca copilul tău să fie unul dintre ei.
Ce ar trebui să facă părinții în aceste cazuri? Este bine să intervii sau poate chiar să vorbești cu școala? Să vedem care sunt posibilitățile.
Când noi părinții aflăm că există cineva care îi face rău copilului, ne simțim foarte deranjați. Atunci când copiii ne spun că nimeni nu vrea să se joace cu el, trebuie să luăm în serios subiectul deoarece această situație poate provoca multă suferință copilului.
Este foarte important să cercetăm și să știm ce se întâmplă cu copilul nostru. Ca și adulți, încercăm să menținem o ascultare deschisă, lipsită de prejudecăți, să înțelegem ce se întâmplă fără a subestima sau exagera.
Foto: RDNE Stock Project/ Pexels
De multe ori, cheia este să lucrezi acasă la abilitățile sociale și emoționale ale copiilor. Și cu cât o faci mai devreme, cu atât mai bine.
De exemplu, dacă de fiecare dată când greșește sau pierde într-un joc, se enervează și se ceartă cu prietenii, până la urmă nimeni nu va dori să se joace cu el.
Este important să însoțiți copiii în stabilirea relațiilor interpersonale și să le insuflați abilitățile necesare pentru a se lega sănătos cu ceilalți.
A-și justifica comportamentul, a se considera vinovați sau a păstra doar sancțiunea pentru ei nu este o soluție la problemă. Ajutându-i să rezolve singuri dificultățile îi va aduce beneficii pe tot parcursul vieții.
Aceasta înseamnă consolidarea realizărilor și caracteristicile sale, ajutându-l să se simtă încrezător în sine și în ceea ce face, provocându-l să învețe și încurajându-l să obțină mai mult. Astfel, el poate învăța și să facă față situațiilor adverse care apar.
Foto: RDNE Stock Project/ Pexels
În raport cu punctul anterior, este esențial să lucrezi la ideea că copilul tău nu trebuie să se schimbe pentru a-i face pe plac altora sau pentru a face parte dintr-un grup.
Are de-a face și cu respectul de sine. Adică nu trebuie să treacă prin „teste de prietenie”, să facă lucruri care nu-i plac sau să suporte umilințe sau tachinări doar pentru a avea prieteni.
Dacă copilul tău este foarte tăcut, poți încerca câteva întrebări deschise care îl încurajează să-ți spună mai multe despre ziua lui la școală. În plus, puteți împărtăși experiențele dvs. școlare de cu ani în urmă sau cum v-ați simțit la locul de muncă în timpul zilei.
Copiii trebuie să știe că familia este un mediu sigur și de încredere în care să se exprime și că a vorbi sincer nu îi face mai vulnerabili.
Cu atât mai puțin dacă vine să-ți spună ce este în neregulă. Este important să intrați în contact cu situația și, dacă este necesar, să implicați școala.
În principiu, este necesar să se evalueze gravitatea problemei și să se ajute copilul cu sfaturi, astfel încât el însuși să-și poată rezolva conflictul școlar. În acest fel îi întărim valoarea și nu o facem o victimă pasivă.
S-ar putea să aibă un prieten sau doi, dar este valoros să te înconjori de oameni care îl apreciază.
Această strategie poate funcționa ca un nou început și o oportunitate de a întâlni oameni noi cu care să împărtășească interese. Interacțiunea cu alte persoane poate ajuta copilul să-și construiască stima de sine și încrederea în a-și gestiona singur relațiile.
Odată ce copiii sunt de acord să ne împărtășească cum se simt, trebuie să-i ajutăm să-și consolideze unele abilități și să le dezvolte pe altele. Cunoașterea cauzei problemei ne îndrumă să procedăm în mod corespunzător.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.