Pentru ca un elev să învețe, nu este suficient ca el să memoreze concepte; este necesar să i se trezească interesul pentru o problemă și să fie motivat să caute soluții și răspunsuri. În contextul unei abordări de învățare prin investigare, curiozitatea și descoperirea ideilor sunt declanșatorul explorării, analizei și reflecției asupra cunoștințelor.
Învățarea prin investigație este o abordare de predare-învățare prin care profesorul îi ajută pe elevi să găsească soluții la problemele educaționale. Prin urmare, scopul învățării prin anchetă este de a motiva elevii să participe, activ și colaborativ, la un proces de anchetă.
În acest proces trebuie puse întrebări și trebuie inițiată o cale activă de observare, compilare și analiză a informațiilor, precum și cercetări bibliografice și empirice, pentru a putea interpreta datele și a ajunge la concluzii bazate pe diferite ipoteze referitoare la problema inițială.
Foto: Max Fischer/ Pexels
Ceea ce este așadar interesant este ceea ce se propune în studiul prin anchetă: o strategie inovatoare pentru învățarea proceselor de cercetare. Învățarea bazată pe anchetă îi ajută pe elevi să stabilească relații între teoretic și empiric, într-un mod mai simplu, și să recunoască teoria care susține cunoștințele practice.
Prin urmare, pilonii învățării prin anchetă sunt curiozitatea constantă și o co-interogare între profesor-elev și elev-elev.
În mod interesant, conceptele vor face parte din ceea ce se învață atunci când elevii vor fi capabili să le formuleze, nu să le repete. De aici și importanța capitală a investigației. Ei bine, implică faptul că procesele de învățare nu trebuie forțate sau grăbite, ci că elevii ar trebui să aibă timp să gândească, să exerseze și să evalueze.
Maturarea este cheia în învățarea prin investigare. Cu toate acestea, deficiențele interne și particulare se ciocnesc cu cele ale învățământului tradițional, bazate pe orare prestabilite, care determină dinainte ce trebuie să învețe elevii.
Așadar, pentru a avansa într-un proiect de învățare de anchetă, ai nevoie de o temă de real interes pentru elevi și, în funcție de ceea ce se alege, să-i determini perspectiva, fie ea de mediu, socială, tehnologică, economică sau istorică.
Punctul de plecare va fi: ceea ce vrei să știi și, plecând de la această bază, se vor contura pașii și activitățile care vor forma întregul proces de învățare.
Foto: Ivan Samkov/ Pexels
Pentru aceasta trebuie să setați:
- Obiectivele de învățare atât personale, cât și curriculare.
- Un plan de acțiune.
- Motivează și trezește interesul și curiozitatea pentru cunoaștere.
- Încurajează și dezvoltă învățarea și co-investigația prin cooperare și colaborare.
- Promovează gândirea sistematică.
- Se dezvoltă simțul de observare și memoria.
- Promovează participarea activă a elevilor la dobândirea de cunoștințe.
- Dezvoltă gândirea critică și abilitățile analitice.
- Stimulează creativitatea pentru a justifica, argumenta și respinge concepte și idei.
- Încurajează utilizarea resurselor tehnologice care ajută la vizualizarea, colectarea, analiza și stocarea informațiilor și cunoștințelor.
Foto: Yan Krukau/ Pexels
Integrarea tehnologiei poate ajuta în mod semnificativ dezvoltarea învățării bazate pe investigare. Internetul, infinite site-uri, aplicații și platforme de diverse feluri permit investigației, într-un proces de cercetare, să fie mult mai amplă, mai complexă și mai exhaustivă.
Datorită tehnologiei, elevii au acces la conținut și informații nesfârșite. Și pot accesa, de asemenea, diferite moduri de a vizualiza, organiza și stoca informații. Și nu numai atât, ci tehnologia le permite și să lucreze de la distanță, dar, în același timp, în colaborare.
Prin urmare, învățarea prin interogare, cuplată cu resurse tehnologice precum cele pe care le avem astăzi, este foarte eficientă și puternică. Tehnologia deschide un univers infinit de posibilități pentru ca studenții să exploreze și să descopere cunoștințele.
După cum am menționat la început, ancheta este o stare de spirit caracterizată de curiozitate și investigație. A investiga înseamnă a căuta adevărul, informațiile sau cunoștințele. Prin urmare, învățarea prin investigație nu poate fi niciodată o învățare pasivă, ci o învățare bazată pe un proces activ la care participă atât elevul, cât și profesorul.
- John Gay
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.