În toate culturile, gătitul și mâncatul reprezintă aspecte fundamentale ale vieții de zi cu zi. Copiii, fiind receptivi și dornici să învețe, însușesc rapid aceste obiceiuri și înțeleg importanța mâncatului în cadrul familiilor lor. Însă, unii copii mănâncă mai bine la grădiniță decât acasă. Iar întrebarea părinților este „de ce?”
Atât acasă, cât și într-un context mai formal, cum ar fi cel de la grădiniță, micuții învață că există un ritual de urmat înainte și după masă. Ei înțeleg că aceste momente reprezintă mai mult decât doar consumul de alimente. Ele sunt o ocazie de a socializa și de a petrece timp de calitate alături de familie și prieteni. Totuși, ei devin conștienți și de faptul că orele de masă pot deveni, uneori, subiect de negocieri și de control din partea părinților, dar nu și a educatorilor.
Asemenea situații pot genera rapid tensiuni în rândul părinților, iar copiii pot dezvolta comportamente problematice acasă. În acest fel, momentele de luat masa se pot transforma în momente stresante și dificile, în loc să fie plăcute și relaxante.
Pe de altă parte, la grădiniță, copiii au mai multă ușurință în a se conforma unui anumit program și reguli. În compania colegilor lor, ei învață să mănânce împreună, respectând un ritm similar și urmând exemplele celor din jur. De asemenea, educatorii îi încurajează să-și spele mâinile atât înainte, cât și după masă, promovând igiena și sănătatea.
Copiii par să mănânce mai bine la grădiniță decât acasă, iar acest lucru se datorează unei diferențe importante: lipsa unui observator. La grădiniță lipsește observatorul, omul acela care stă tot timpul cu ochii pe el, care se preface că mănâncă, dar de fapt e atent la cât consumă copilul. Și vine altcineva, vine un omuleț de vârsta copilului pe care nu-l interesează cât mănâncă, pentru că el se uită la doar la farfuria lui, mănâncă și mănâncă cu poftă. Și atunci, copilul este puțin mai motivat să mănânce în acel mediu.
Pentru mulți părinți, atmosfera de la mesele de acasă poate fi mai puțin relaxantă și mai plină de dramă decât cea din mediul de la grădiniță. Ei își doresc să înțeleagă de ce copiii lor devin brusc agitați și reticenți în fața mesei și caută modalități de a reduce această tensiune.
Experții ne sfătuiesc că dezvoltarea obiceiurilor alimentare sănătoase la copii este puternic influențată de modelele adulților din viața lor. Este important ca părinții să acorde atenție și timp pentru a oferi un model bun în timpul meselor. Aceasta înseamnă să stea cu copiii în timpul mesei, fără a-i grăbi să termine sau să mănânce mai mult decât se simt confortabil. Este recomandat să se stabilească ore de masă regulate și să se impună reguli clare cu privire la gustările între mese (cu excepția apei). Astfel, copiii învață să se aștepte la momentele de masă și să își regleze senzația de foame și sațietate.
Permițând copiilor să decidă cât de multă mâncare doresc să consume, părinții îi învață să-și asculte propriile senzații și să respecte semnalele corpului lor. Aceasta îi ajută să dezvolte o relație sănătoasă cu alimentele și să nu se simtă presați să mănânce mai mult decât au nevoie. Modelarea comportamentului adecvat în privința alimentației are un impact semnificativ asupra copiilor, ajutându-i să formeze obiceiuri bune și să se simtă mai confortabil în timpul vizitelor la restaurant sau la evenimente sociale. Implicarea copiilor în procesul de a încerca diferite alimente și învățarea despre beneficiile acestora poate diminua plictiseala resimțită adesea de copii și poate oferi o cale de comunicare prin care să-și exprime preferințele și opțiunile alimentare.
SURSA FOTO: freepik.com
În calitate de adulți, suntem avertizați să evităm anumite comportamente atunci când vine vorba de alimentația copiilor. Printre acestea se numără presiunea exercitată asupra lor pentru a mânca, hrănirea forțată după vârsta de 12 luni, răsplătirea cu alimente în detrimentul altora (exemplu: „îți dau un biscuite dacă mănânci legumele”) și oferirea frecventă a gustărilor (exemplu: biscuiți între mese). Cu toate acestea, unul dintre cele mai mari obstacole cu care se confruntă acum familiile este tentația de a distrage atenția copiilor cu dispozitive electronice. Acest lucru poate duce la situații în care copiii sunt condiționați să mănânce doar dacă li se permite să urmărească desene animate în timpul meselor.
În prezent, atenția este un concept valorizat. Reducerea distragerilor și concentrarea asupra experienței de a mânca îi ajută pe copii să fie atenți la alimentația lor. Părinții pot folosi aceste momente pentru a discuta despre alimentele pe care copiii le consumă - despre culori, simțuri, forme, texturi, mirosuri și gusturi. De asemenea, pot aborda subiecte despre lucrurile interesante pe care copilul le-a făcut în timpul zilei. Revenirea la ritualurile tradiționale și bucurarea de experiența mâncatului poate aduce beneficii semnificative. Este important să nu lăsăm tehnologia să preia orele de masă ale copiilor noștri. Să ne deconectăm de la birou și de la tot ceea ce avem de făcut sau de rezolvat și să fim prezenți în momentul mesei. Atunci când manifestăm atenție și prezență, copiii noștri vor urma exemplul nostru.
Astfel, este esențial să acordăm importanță momentelor de la masă și să ne concentram asupra lor, fără a permite tehnologiei să ne distragă atenția. Întorcându-ne la valorile tradiționale ale mâncatului și ale comunicării în timpul meselor, putem contribui la formarea unor obiceiuri alimentare sănătoase și la dezvoltarea unor relații pozitive cu mâncarea pentru copiii noștri. Astfel, să fim atenți și prezenți în timpul mesei, iar copiii noștri vor urma exemplul și vor beneficia de o experiență alimentară mai plină de bucurie și conștientizare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.