Succesul educațional al unui copil este influențat nu doar de genele moștenite direct de la părinți, ci și de cele pe care părinții nu le transmit, dar care contribuie la modelarea mediului familial. Această descoperire a fost realizată de cercetători de la University College London (UCL), în cadrul unui studiu finanțat de Fundația Nuffield.
Conform studiului, publicat în Jurnalul American de Genetică Umană, genele moștenite direct sunt factorul principal care contribuie la realizările educaționale ale copiilor. Totuși, genele părinților care nu sunt moștenite joacă un rol indirect, influențând educația și stilul de viață al acestora, ceea ce afectează mediul pe care îl oferă copiilor.
Acest fenomen, numit „hrănire genetică”, explică modul în care genele părinților modelează indirect trăsăturile copiilor prin influența asupra mediului familial.
De exemplu, un părinte cu o predispoziție genetică spre învățare poate manifesta un interes crescut pentru activități educative, cum ar fi lectura, care la rândul lor stimulează dezvoltarea copilului.
SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions
Pentru a analiza impactul genetic asupra educației, cercetătorii au realizat o revizuire sistematică și o meta-analiză a 12 studii din mai multe țări.
Studiul a implicat aproape 40.000 de perechi părinți-copii, utilizând scoruri poligenice pentru a evalua influența a milioane de variante genetice asupra nivelului educațional.
Rezultatele, citate de ucl.ac.uk, au arătat că efectele directe ale genelor moștenite explică aproximativ 2,89% din variația rezultatelor educaționale, în timp ce hrănirea genetică contribuie cu aproximativ 1,28%.
Deși aceste cifre par mici, cercetătorii subliniază că scorurile poligenice capturează doar o fracțiune din ereditabilitatea reală, ceea ce sugerează că impactul real ar putea fi semnificativ mai mare.
Dr. Jean-Baptiste Pingault, autorul principal al studiului, a explicat: „Hrănirea genetică are un impact semnificativ asupra performanțelor educaționale ale unui copil, influențând mediul familial prin educația părinților.
Mai mult, efectele mamelor și ale taților sunt similare, subliniind importanța egală a ambilor părinți în crearea unui mediu favorabil pentru învățare.”
El a adăugat: „Acest studiu arată cât de complexă este relația dintre gene și mediu. Deși genetica joacă un rol important, mediul creat de părinți este esențial pentru succesul educațional.”
SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions
Dr. Biyao Wang, coautor al studiului, a subliniat: „În prezent, nu putem spune cu exactitate dacă cel mai important factor este ceea ce se întâmplă în familie, cum ar fi lectura părinților pentru copii, sau factori externi, cum ar fi alegerea unei școli bune.
Cercetările viitoare vor explora cum hrănirea genetică operează în diferite etape de dezvoltare și care aspecte ale mediului familial sunt cele mai relevante. Aceste informații vor fi cruciale pentru dezvoltarea unor intervenții eficiente care să sprijine toți copiii.”
Acest studiu oferă o perspectivă valoroasă asupra modului în care succesul educațional este transmis în familii.
De asemenea, subliniază importanța statutului socio-economic și a educației părinților, oferind informații utile pentru politici educaționale menite să reducă inegalitățile și să sprijine dezvoltarea tuturor copiilor.
Acest studiu a fost realizat în colaborare cu cercetători de la UCL, King’s College London și universitățile din Leicester, Bristol și Oslo, cu sprijinul financiar al Fundației Nuffield, Wellcome, Economic and Social Research Council și Medical Research Council.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.