Copii și tehnologie: o combinație nu tocmai fericită! Acest lucru este susținut de profesioniști în vârstă de dezvoltare, psihologi, psihoterapeuți pediatrici...
Toți sunt de acord în unanimitate că expunerea timpurie și prelungită la ecranele smartphone-urilor și tabletelor poate fi dăunătoare dezvoltării psihofizice a copiilor și pre-adolescentilor.
În prezent, aproape toți copiii cu vârsta peste zece ani au un smartphone. Atunci de ce să-ți pui o întrebare pe care realitatea faptelor pare să o facă inutilă, deplasată sau depășită?
Răspunsul este mai simplu ca niciodată: situația a scăpat de sub control, am făcut alegeri fără să conștientizăm, ne-am adaptat majorității și este clar în ochii celor care au rol educațional necesitatea revizuirii. și reglementează relația dintre minori și tehnologii. Pentru că aceasta este o adevărată urgență educațională!”
Cercetările de acum câțiva ani au evidențiat modul în care expunerea timpurie a copiilor la tehnologie le poate afecta dezvoltarea creierului.
Trebuie să avem în vedere că în primii 5 ani de viață creierul sugarului este încă foarte maleabil și sub presiunea stimulilor externi formează și modifică conexiuni neuronale care vor rămâne pe tot parcursul vieții.
Expunerea prelungită la ecranele smartphone-urilor și tabletelor la această vârstă interferează cu acest proces.
Acest lucru duce la o dezvoltare mai redusă a acelor domenii responsabile pentru limba și alfabetizarea școlară.
Zonele de materie albă responsabile de conexiunea și comunicarea diferitelor părți ale creierului ar fi cele mai afectate.
Acestea sunt un fel de „cabluri”, linii de comunicație telefonică care, dacă sunt deteriorate, pot interfera cu viteza de procesare a stimulilor.
Dar de ce smartphone-urile și tabletele pot fi și dăunătoare din punct de vedere psihologic și educațional?
Până la sfârșitul preadolescenței, copiii și tinerii sunt caracterizați de o imaturitate cerebrală relativă care îi face impulsivi și ușor excitabili.
Maturizarea emoțională și cognitivă poate apărea prin experiențe graduale și proporționale care permit dezvoltarea treptată a abilităților cognitive din ce în ce mai structurate.
Dăruirea unui smartphone unui copil sau preadolescent înseamnă, din acest punct de vedere, expunerea acestuia la o experiență care nu corespunde în mod adecvat nevoilor de creștere.
Mai multe studii neuroștiințifice au evidențiat modul în care expunerea timpurie a copiilor la tehnologie este asociată cu o scădere a performanței cognitive și, în consecință, a performanței academice.
Utilizarea timpurie și masivă a smartphone-urilor și tabletelor ar fi însoțită în primul rând de deficite ale funcțiilor executive, cele care de exemplu ne permit să adaptăm o strategie de acțiune la context sau să modificăm acțiunea în desfășurare în urma unor schimbări sau evenimente neașteptate.
Dar nu numai, au fost observate tulburări de atenție și de învățare, întârzieri cognitive, deficite de autoreglare și impulsivitate crescută. Cu alte cuvinte: acești copii sunt mai puțin capabili să se oprească și să gândească, să acționeze din impuls și nu sunt capabili să se calmeze sau să se concentreze asupra a ceea ce fac.
Expunerea prematură la o lume virtuală în care sosește o ploaie neîncetată de stimuli poate contribui la apariția tulburărilor mintale la vârsta de dezvoltare.
Depresia, anxietatea, tulburările psihice au adesea debutul la o vârstă fragedă. Dispozitivele tehnologice oferă o lume alternativă în care este ușor să te izolezi și în care este ușor să te pierzi.
Unde granița dintre fantezie și realitate; între adevărat și fals poate părea labil și confuz, mai ales celor care sunt mai vulnerabili sau încă imaturi. Acolo unde este posibil să fii victimă a înșelătoriilor, a hărțuirii cibernetice sau a pornografiei infantile.
Unde, pe scurt, este ușor pentru o minte imatură, care caută o evadare din realitate, să se ascundă și apoi să se treacă și mai prinsă. Toate acestea pot fi prevenite și interceptate dacă părinții reglementează și împărtășesc utilizarea acestor instrumente cu copiii lor și vorbesc cu ei despre ceea ce se întâmplă online.
Chat-uri de mesagerie, rețele sociale, dar și videoclipuri și jocuri online ... Acestea și alte instrumente pot crea dependență, atât la copiii mai mici, cât și la cei mai mari.
Mai ales pentru că sunt concepute tocmai pentru a maximiza durata de timp pe care utilizatorul o petrece pe aceste platforme. Nu va fi surprinzător atunci să descoperi că mulți dintre dezvoltatorii acestor site-uri sunt și cei care le-au interzis copiilor lor să le folosească în anii lor de dezvoltare.
Acesta este un risc care poate apărea încă din copilăria timpurie, unde copiii sunt expuși la tehnologie de la o vârstă foarte fragedă.
Poate pentru a le distrage atenția de la un capriciu, pentru a-i ajuta să adoarmă sau pentru a-i încuraja să mănânce. Să lămurim un lucru: toți părinții trebuie să recurgă din când în când la remedii „extreme”, poate discutabile din punct de vedere pedagogic, pentru a ieși din situații la limita posibilului.
Dar trebuie să ținem cont de faptul că smartphone-urile și tabletele au un impact imediat asupra copiilor, îi captează instantaneu și riscă să înlocuiască dezvoltarea sănătoasă și treptată a capacității lor autonome de autoreglare.
Dacă sunt folosite în mod constant, aceste dispozitive devin singura modalitate prin care copilul poate să se calmeze, să adoarmă sau să se hrănească. Fără să învețe să-și recunoască stările, nevoile de liniște și odihnă sau instinctele de foame și de sațietate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.