Conform noii Legi a Educației, planurile-cadru ale învățământului liceal includ acum o nouă materie importantă - „Istoria evreilor. Holocaustul”. În plus, „Istoria, robia și deportarea romilor” va deveni o materie opțională pentru elevii de gimnaziu și de liceu, oferindu-le posibilitatea de a aprofunda această temă. De asemenea, „Istoria Comunismului din România” va deveni o materie obligatorie în învățământul liceal, ceea ce contribuie la înțelegerea mai profundă a trecutului recent al țării.
Prim-ministrul Marcel Ciolacu a subliniat necesitatea de a confrunta trecutul întunecat al țării pentru a construi o democrație puternică. Acest lucru este cu atât mai relevant, având în vedere alianța României cu Germania nazistă în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, care a avut consecințe tragice pentru comunitățile evreiești, romi și ucrainene.
Deputatul Silviu Vexler, liderul Federației Comunităților Evreiești din România, a subliniat importanța curriculumului nou într-o mișcare de conștientizare și asumare a responsabilității pentru trecut, potrivit Reuters.
Aceste evenimente survin într-un context marcat de tragedia Holocaustului, în care Germania nazistă și colaboratorii săi au ucis sistematic aproximativ șase milioane de evrei în Europa ocupată de germani între 1941 și 1945.
Din anul 2025-2026, educația liceală din România va include câteva schimbări semnificative în planurile-cadru, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în cadrul unei ceremonii organizate la Palatul Victoria, dedicată disciplinei școlare „Istoria Evreilor. Holocaustul”. Una dintre aceste schimbări notabile este introducerea disciplinei obligatorii „Istoria Comunismului din România” în programa de învățământ liceal.
Ministrul Educației a subliniat importanța educației în transmiterea valorilor precum toleranța, respectul pentru drepturile omului și aprecierea diversității culturale. Prin intermediul educației, tinerii pot dezvolta cunoștințele și abilitățile necesare pentru a contracara extremismul, distorsionarea faptelor istorice și discriminarea.
În plus, elevii din învățământul gimnazial și liceal vor avea opțiunea de a studia disciplina „Istoria, robia și deportarea romilor” ca o materie modulară opțională. Aceste schimbări vor contribui la dezvoltarea toleranței, spiritului civic, acceptării diversității și implicării într-o societate care respinge rasismul, violența, discriminarea, intoleranța și antisemitismul.
De asemenea, ministrul Deca a evidențiat importanța concursului național „Memoria Holocaustului” în promovarea creativității elevilor și în dezvoltarea unei societăți mai tolerante și democratice.
Din acest an școlar „Istoria evreilor. Holocaustul” este introdusă în programa școlară a liceului. Această materie va fi studiată timp de un an, cu o oră pe săptămână, la următoarele clase:
Clasa a XI-a, cursuri de zi în învățământul liceal și profesional, precum și în învățământul liceal seral, filiera tehnologică.
Clasa a XII-a, în învățământul profesional special, în învățământul special în ciclul superior al liceului, filiera tehnologică și în învățământul liceal seral, filiera teoretică.
Această nouă disciplină școlară este parte integrantă a trunchiului comun din curriculumul liceal și profesional, conform Legii nr. 276/2021 privind măsurile pentru studierea istoriei evreilor și a Holocaustului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.