O nouă cercetare recentă, detaliată în revista „Nature Human Behavior”, aduce vești bune pentru părinți!
Studiul indică faptul că riscul asociat cu utilizarea ecranelor de către minori este foarte scăzut. Concluziile acestui studiu ar trebui să ofere o doză de liniște părinților, potrivit lui Taren Sanders, cercetător la Universitatea Catolică din Australia și autor principal al cercetării.
Studiul a analizat 2.451 de cercetări publicate în limba engleză, acoperind o gamă largă de aspecte, cum ar fi depresia, aspectele fizice, somnul și alfabetizarea legate de utilizarea ecranelor la copii. Rezultatele indică faptul că influența generală a ecranelor asupra minorilor este mică, cu corelații în jurul valorii de 0,2. Sanders explică că aceste corelații sunt comparabile cu cele dintre înălțime și inteligență.
Cu toate acestea, în ciuda acestor vești îmbucurătoare, cercetarea relevă și o altă realitate preocupantă: unul din patru părinți recunoaște că nu a avut niciodată discuții cu copiii lor despre securitatea cibernetică. Într-un moment în care există o creștere a interesului părinților pentru a amâna introducerea telefoanelor mobile până la vârsta de 16 ani, acest aspect ar putea ridica semne de întrebare cu privire la gradul de conștientizare al părinților în privința siguranței online.
Este esențial ca părinții să acorde o atenție sporită acestui aspect și să inițieze discuții deschise cu copiii lor despre securitatea cibernetică. Cu toate că riscul asociat cu ecranele este redus în general, educația în acest domeniu rămâne un element important pentru a asigura o experiență online sigură pentru copii, spune Taren Sanders.
SURSA FOTO: freepik.com @Grinvalds
Un aspect semnificativ care trebuie subliniat este că „utilizarea ecranelor de către copii este importantă”. Acest punct de vedere a fost accentuat recent într-un interviu acordat ABC de către Laura Cuesta Cano, specialist în educație digitală. Cano subliniază că problema nu constă în a oferi sau nu copiilor telefoane mobile sau tablete, ci mai degrabă în tipul de activități desfășurate în fața ecranelor și durata acestora.
Taren Sanders amintește că televiziunea, ca formă de ecran, a preocupat părinții de peste jumătate de secol. Cercetarea lor a dezvăluit că vizionarea televizorului în general este asociată cu performanțe academice mai slabe și abilități de citire și scriere mai scăzute. Deși studiul lor nu a stabilit limite de timp, a evidențiat o relație liniară - cu cât un copil petrece mai mult timp în fața televizorului, cu atât abilitățile sale de citire și scriere devin mai slabe.
Este esențial să ne gândim la calitatea activităților desfășurate în fața ecranelor, în loc să ne concentrăm doar pe cantitatea de timp petrecută. Educația digitală și dialogul deschis între părinți și copii rămân cheia pentru a maximiza beneficiile și a minimiza riscurile asociate utilizării ecranelor în dezvoltarea copiilor.
Când vine vorba de utilizarea ecranelor la copii, nu toate activitățile sunt egale. Un nou studiu subliniază că, atunci când copiii urmăresc conținut educațional sau fac acest lucru împreună cu părinții, există un beneficiu semnificativ pentru dezvoltarea abilităților lor de citire și scriere. Acest lucru se datorează, probabil, faptului că părinții au oportunitatea de a discuta cu copiii lor despre ceea ce văd, contribuind astfel la dezvoltarea abilităților lingvistice ale copiilor.
Cercetătorii subliniază importanța concentrării părinților pe tipul de activități desfășurate de copii pe ecrane. Sfatul este să îi îndrume către aplicații educaționale, programe TV și jocuri video, însă nu în totalitate, deoarece copiii au nevoie și de timp liber. Studiul subliniază că urmărirea acestui tip de conținut împreună cu copiii poate fi benefică.
SURSA FOTO: freepik.com @asphotostudio
Cu toate acestea, nu toate activitățile pe ecran sunt benefice. Cercetarea arată că utilizarea intensivă a rețelelor sociale este constant asociată cu consecințe negative, inclusiv depresie, anxietate și asumarea riscurilor. Cercetătorii au identificat o relație directă între timpul petrecut pe rețelele de socializare și problemele de sănătate mentală ale copiilor.
Aceste constatări contrazic, într-o anumită măsură, afirmațiile Asociației Americane de Psihologie, care sugerează că folosirea rețelelor sociale nu este intrinsec benefică sau dăunătoare. Adevărul pare să depindă de activitățile online specifice, caracteristicile individuale ale adolescenților și contextele sociale în care aceștia se dezvoltă.
Cercetătorii aduc aminte de avertismentul lansat de The Lancet în 2019 cu privire la necesitatea unor cercetări adaptate și riguroase cu privire la sănătatea mintală a tinerilor în contextul utilizării digitale.
Pe lângă toate acestea, experții subliniază importanța activității fizice. Indiferent de activitățile pe ecran permise, se recomandă să se ia în considerare că marea parte a timpului petrecut în fața ecranelor este sedentar. Prin urmare, este esențial să se întrerupă aceste perioade cu mișcare pentru a promova sănătatea fizică.
În final, cercetătorul Taren Sanders subliniază că cel mai important factor pentru dezvoltarea copilului este calitatea parentală. Fiind prezent, petrecând timp de calitate și creând un mediu iubitor reprezintă cu adevărat elementele care fac diferența pentru sănătatea mentală și fizică a copiilor, mai mult decât orice ecran.
În peisajul digital al zilelor noastre, familia are un rol important în formarea atitudinilor și practicilor copiilor în ceea ce privește utilizarea internetului. Potrivit unui studiu realizat de Gaptain în 2020, numit „Cybersecurity and School Coexistence”, 52% dintre minori afirmă că părinții lor nu discută niciodată sau aproape niciodată cu ei despre utilizarea internetului, în timp ce procentul este de 37% în țările europene.
În același timp, un raport recent al firmei de securitate Kaspersky arată că 75% dintre părinți consideră că copiii lor nu dispun de suficiente informații pentru a utiliza internetul în mod responsabil. Aproximativ un sfert dintre părinți recunosc că nu au avut niciodată discuții cu copiii lor despre securitatea cibernetică.
Aceste constatări subliniază necesitatea ca adulții să îndeplinească un rol activ în educarea copiilor cu privire la utilizarea responsabilă și sigură a internetului. Kaspersky evidențiază importanța alinierii părinților și copiilor în această privință. Cu toate acestea, 26% dintre părinți recunosc că nu dispun de suficiente informații pentru a le explica copiilor cum să navigheze pe internet în siguranță și responsabil.
Prin urmare, nu este surprinzător faptul că minorii pot fi ușor expuși la riscuri, cum ar fi interacțiunea cu străinii pe aplicații sau partajarea fără discernământ a datelor personale pe rețelele de socializare. Marc Rivero, șeful Kaspersky Security Research, avertizează că minorii sunt o țintă ușoară pentru infractorii cibernetici, subliniind că, în special în cazul celor mai mici, lipsa cunoștințelor și resurselor îi face mai vulnerabili în fața software-ului rău intenționat și a situațiilor periculoase. Este important ca părinții să se implice activ în educația digitală a copiilor și să încurajeze o utilizare responsabilă a tehnologiei într-o lume tot mai conectată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.