Foarte des, eșecul academic este legat de prezența unei inteligențe limitate.
Eșecul școlar este un fenomen care afectează un număr mare de copii și adolescenți din întreaga lume. De fapt, este considerată una dintre marile probleme ale sistemului actual de învățământ.
Acest fenomen este adesea legat de elevii care au un nivel intelectual scăzut. Acesta este, însă, un gând complet greșit, deoarece, așa cum vom vedea în rândurile următoare, cauzele eșecului școlar sunt foarte diferite și nu sunt întotdeauna legate de dificultățile de învățare.
Prin „eșec școlar” ne referim la dificultăți în atingerea obiectivelor școlare stabilite de sistemul de învățământ, care se pot manifesta sub următoarele forme:
- Note slabe
- Abandon școlar
- Performanțe academice mult sub potențialul atins prin abilitățile intelectuale.
Din păcate, se întâmplă adesea să observăm prezența unora dintre aceste comportamente în școli și alte instituții de învățământ.
Un nou raport al Monitorului Social arată că România are în continuare una dintre cele mai mari rate de abandon școlar din Uniunea Europeană. Dacă în toate celelalte state ale UE rata abandonului a scăzut în ultimii ani, la noi, a rămas constantă. Era 17% în 2013 și 15,6% în 2022.
Foto: MAX Fisher/ Pexels
Potrivit psihologului Howard Gardner, inteligența presupune prezența abilităților cognitive necesare pentru a rezolva o problemă sau pentru a dezvolta produse importante într-un context cultural specific. În consecință, se poate spune că există mai multe tipuri de inteligență care ne ajută să fim competenți în diferite discipline.
Astfel, fiecare persoană are o serie de limitări și potențial în diferite domenii de cunoaștere. Sistemul de învățământ se limitează însă la evaluarea abilităților intelectuale asociate ariilor lingvistice și logico-matematice. Așadar, un număr mare de copii se simt frustrați în fața solicitărilor școlare care le-au fost puse de către instituție, deoarece se simt nevoiți să-și dezvolte alte abilități cognitive.
În plus, este important de subliniat că un student care are performanțe academice bune nu are neapărat un IQ ridicat, deoarece notele sale se pot datora:
- Dedică mult timp studiului.
- Se străduiește să obțină rezultate bune.
- Are o motivație academică puternică.
- Demonstrează un mare interes pentru materia respectivă.
Odată ce conceptul de inteligență este înțeles, este ușor de înțeles că eșecul academic are puțină legătură cu nivelul intelectual. Deși inteligența afectează performanța academică a studenților, există și alți factori interni și externi care determină succesul sau eșecul în învățare.
Foto: MAX Fisher/ Pexels
Prin urmare, eșecul școlar poate apărea din diferite motive, cum ar fi:
Elevul:
- Arată un nivel scăzut de atenție și concentrare în clasă.
- Are o memorie limitată pe termen scurt.
- Prezintă o lipsă clară de motivație în fața învățării.
- Arată plictiseală în clasă.
- Lipsă de sprijin și stimulare, atât la școală, cât și acasă.
- Trăiește într-o familie săracă și disfuncțională și într-un context socio-cultural.
- Suferă de stres, depresie sau anxietate.
Toate acestea pot împiedica elevul să-și dezvolte calitățile în mod corect, ducând în consecință la eșecul școlar al copilului.
În ultimă instanță, și ca concluzie principală, se poate spune că eșecul școlar poate apărea la orice copil, indiferent de vârsta sau abilitățile sale intelectuale.
În consecință, sistemul de învățământ are datoria de a observa cu atenție elevii și de a-i ajuta pe cei care prezintă performanțe academice scăzute.
În acest scop, este necesar să se identifice cauzele și să se pună în practică diverse măsuri, în funcție de nevoile fiecărui elev, deoarece toți copiii au dreptul să primească o educație de calitate și astfel să poată triumfa în studii și în viață.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.