Asigurarea calității educației reprezintă o provocare continuă în sistemul de învățământ din România, iar procesul de evaluare a școlilor și a cadrelor didactice are un rol central în menținerea și îmbunătățirea acesteia.
Publicitate
Mariana Dogaru, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), atrage atenția asupra unor practici de evaluare care, de-a lungul timpului, au pierdut din vedere esențialul, concentrându-se mai mult pe documentație și mai puțin pe ceea ce contează cu adevărat în școli.
Potrivit Marianei Dogaru, practica evaluării de până acum tindea să izoleze evaluatorii în procese birocratice care le diminuau capacitatea de a interacționa direct cu realitatea școlii.
Aceasta sugerează că accentul trebuie să se pună pe observarea directă a lecțiilor, pe dialogul cu elevii și părinții, pe colaborarea cu directorii de școală și pe verificarea reală a managementului educațional, toate pentru a înțelege cum se desfășoară activitatea școlii în mod concret.
”În timpul evaluării accentul să fie pe interacțiunea cu elevii, pe a vedea cum se desfășoară lecțiile, pe procesul de învățământ, pe interacțiunea cu părinții, cu directorul pentru a vedea care este realitatea școlii respective. Pentru că cumva degenerase. Adică se duceau evaluatorii, se îngropau acolo într-o cămăruță și nu se mai vădeau de bibliograf, nici n-apucau să le vadă pe toate (...). Pentru că omul sfințește locul și cultura calității prin management se generează. Sociologul american, Marțano, spune că rezultatele învățării unui elev sunt influențate în proporție de 25% de către leadership-ul directorului”, a spus Mariana Dogaru, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).
”Cred că noi avem o problemă de accente și punerea greșită a accentelor. S-a propagat și a luat forme oribile. Mie mi se pare că profesorul ar trebui să fie mult mai mult sprijinit de școală, de director. Mi se pare că actorul esențial aici este profesorul profesorul care are o meserie dificilă, foarte mare consumatoare de energie. De multe ori energia asta poate să nu aibă rezultate și atunci pare destul de descurajant. Adică trebuie să vedem dacă din punct de vedere motivațional, dacă relațional, dacă cumva profesional este susținut, dacă este într-un spațiu în care poate să se manifeste creativ”, a mai spus Mariana Dogaru.
Schimbarea mentalității de evaluare poate contribui la o școală mai incluzivă și mai atentă la nevoile fiecărui elev, făcând din calitatea actului educațional o prioritate.
Implementarea unui sistem de evaluare concentrat pe interacțiunea umană, implicarea activă a evaluatorilor în activitățile de zi cu zi ale școlii și o colaborare mai strânsă cu profesorii și directorii pot crea un climat educațional favorabil învățării.
De asemenea, asigurarea unor resurse necesare, alături de sprijin pentru cadrele didactice în vederea depășirii obstacolelor profesionale, sunt aspecte vitale pentru ca educația din România să răspundă nevoilor actuale ale societății.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.