Diagnosticul abilităților intelectuale înalte la copii poate fi o provocare în primii ani de viață.
Numeroși experți, printre care și psihologul Alejandro Busto, susțin că fiabilitatea acestui diagnostic este discutabilă, așa cum a subliniat în discursul său la ultimul Congres Național al Înaltelor Abilități desfășurat în orașul Pinto din Madrid, Spania.
Evaluarea precisă a abilităților înalte devine mai consistentă în etapele ulterioare ale ciclului de învățământ preșcolar, de obicei după vârsta de 4 ani. Cu toate acestea, acest fapt nu exclude posibilitatea detectării unor indicii sau semne de avertizare în timpul copilăriei timpurii, care pot fi compatibile cu abilități intelectuale superioare. De exemplu, există situații în care copiii manifestă obiceiuri de somn neobișnuite, cum ar fi dormitul puțin sau trezitul devreme, comparativ cu alți nou-născuți.
Datorită trăsăturilor comune în mai multe profiluri de abilități înalte, unde singura caracteristică comună este funcționarea distinctă a creierului, se deschide o dezbatere intensă asupra neurodivergenței în rândul bebelușilor cu mare cerere. Aceasta este o caracteristică care se distinge, iar consecințele sale nu sunt exclusive abilităților înalte, fiind prezentă nu la toți cei care le manifestă.
Deși cercetarea științifică nu oferă concluzii ferme, este indiscutabil faptul că relația dintre cererea crescută și capacitățile ridicate este un subiect de interes pentru experți. Acest aspect a fost adus în atenția publicului de către psihologele Anaïs Rodríguez și Mari Carmen Gutiérrez de la cabinetul specializat Altascapaciqué, care au abordat recent această temă pe rețelele de socializare.
Cele două specialiste își împărtășesc observațiile, menționând că 70% dintre părinții cu copii cu abilități intelectuale ridicate, care au răspuns la întrebarea pe rețelele lor, au confirmat că și copiii lor sunt „în mod clar” bebeluși cu mare cerere.
Deși recunosc că există o lipsă de studii științifice care să indice clar dacă există o legătură între abilitățile ridicate și cererea crescută, specialiștii subliniază că mulți părinți sunt de acord cu această posibilă conexiune.
Anaïs Rodríguez și Mari Carmen Gutiérrez aduc în atenție fenomenul „cererii mari” la bebeluși și explorează posibila legătură cu capacitățile intelectuale ridicate. Termenul „cerere mare”, introdus de medicul pediatru William Sears, descrie nou-născuții sănătoși, fără probleme notabile de sănătate, dar cu o cerere semnificativă față de figurile lor de atașament.
Cei doi psihologi subliniază că acești bebeluși manifestă o intensitate deosebită în toate activitățile lor. Sunt descriși ca fiind „foarte pretențioși, foarte sensibili la separare, unde aspirația nu se rezumă doar la hrănire”. De asemenea, acești micuți necesită obișnuit hrăniri mai lungi și cer constant, fie că este vorba de alăptare sau hrănire cu biberon. Specialiștii adaugă că acești bebeluși manifestă, de asemenea, o nevoie crescută de mișcare și au dificultăți în a adormi în pătuț.
Printre alte caracteristici ale acestor bebeluși, cei doi psihologi evidențiază limbajul precoce, concentrarea rapidă a ochilor, somn redus, dificultăți în adormire și hipersensibilitate. Ei sugerează că aceste trăsături ar putea fi asociate cu caracteristicile precoce ale intelectului. Totuși, recunosc că legătura exactă dintre cererea mare și capacitățile mari nu este încă demonstrată științific. „Dacă le comparăm, seamănă, nu crezi?” conchid Anaïs Rodríguez și Mari Carmen Gutiérrez, subliniind complexitatea și fascinația acestui domeniu de cercetare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.