Educația emoțională este decisivă pentru dezvoltarea corectă a copiilor. Ce influență au părinții asupra emoțiilor copiilor lor? Știu ei să interpreteze semnalele care transmit sentimentele celor mici? Experții de la Harvard răspund la acestea și la alte întrebări susținându-și afirmațiile cu studii empirice efectuate în domeniul neuroștiinței.
Ar trebui să ne învățăm copiii să-și controleze emoțiile? Ei bine, depinde de ceea ce înțelegem prin control. Dacă controlul emoțional este înțeles ca o represiune a emoțiilor, invalidare sau critică, atunci răspunsul este clar - nu ar trebui să încurajăm acest tip de control. Toate emoțiile resimțite de copiii noștri sunt valabile, iar rolul nostru este să le acceptăm cu empatie. Fie că simt bucurie, tristețe, furie sau oricare altă emoție, este important să le permitem să-și exprime sentimentele.
Cu toate acestea, ceea ce putem face și este extrem de recomandat, este să-i învățăm să gestioneze reacțiile care pot apărea după anumite emoții. De exemplu, dacă un copil devine agresiv când se supără, este vital să acceptăm furia lui și să încercăm să înțelegem ce declanșează această reacție. Copilul trebuie să învețe să-și schimbe comportamentul în astfel de momente, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să-i negăm sau să-i invalidăm sentimentele. El are dreptul să se simtă furios, dar nu are voie să rănească pe cineva.
Experții de la prestigioasa Harvard ne îndeamnă să ne orientăm atenția asupra controlului emoțiilor, și anume, controlul emoțiilor noastre, nu al copiilor noștri. De fapt, conform cuvintelor dinamice ale neuropsihologului Julia DiGangi, într-o recentă colaborare cu CNBC, acest control este strâns legat de autogestionarea propriilor noastre emoții.
Cu toate acestea, cercetarea din domeniul neuroștiinței ne dezvăluie că emoțiile și rațiunea fac parte dintr-o arhitectură comună a creierului, fiind într-o strânsă legătură. Niciunul dintre ele nu este mai puțin important decât celălalt. Acest lucru ne îndeamnă să acordăm o grijă deosebită sănătății socio-emoționale a copiilor noștri.
Cercetările ne arată, de asemenea, că atunci când investim în dezvoltarea socio-emoțională a copiilor noștri, se vor reflecta beneficii atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Succesul în cadrul sistemului academic și pe piața muncii, abilitatea de a construi relații sănătoase cu ceilalți, adaptabilitatea la schimbare - toate acestea sunt avantaje clare. Julia DiGangi subliniază importanța altor abilități precum empatia, autonomia, încrederea în sine și stimă de sine.
Cercetarea ne aduce lumină în privința unei legături puternice dintre părinți și copii. Cu alte cuvinte, de la părinți empatici, creștem copii empatici. Aceasta nu este doar o simplă observație, ci o concluzie susținută de studii relevante.
Ce arată aceste cercetări interesante? Ele ne dezvăluie că abilitățile emoționale ale copiilor sunt învățate în mare parte prin „efectul de contagiune”. În esență, starea socio-emoțională a copiilor este strâns legată de aceea a părinților, familiei și a mediului în care cresc.
Acest lucru ne duce la o concluzie de bază: copiii învață prin exemplu. Ei observă și își modelează comportamentul după adulții din jurul lor, în special după părinți sau alți membri ai familiei pe care îi consideră importanți. În cele mai multe cazuri, cei mici nu fac ceea ce li se spune să facă, ci mai degrabă învață ceea ce văd că fac adulții.
Deci, pentru a crește copii empatici și sănătoși emoțional, exemplul pe care îl oferim ca adulți este esențial. Cu alte cuvinte, suntem un model viu pentru copiii noștri, iar impactul nostru asupra lor este semnificativ.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.