Genetica și supradotarea: Cât influențează ereditatea inteligența copiilor?

Data publicării:
Genetica și supradotarea: Cât influențează ereditatea inteligența copiilor? / FOTO: freepik.com @freepik
Genetica și supradotarea: Cât influențează ereditatea inteligența copiilor? / FOTO: freepik.com @freepik

Studiile științifice au demonstrat că există o anumită predispoziție genetică pentru abilități intelectuale ridicate, ceea ce explică de ce este frecvent să întâlnim mai mulți membri ai aceleași familii cu astfel de trăsături.



În cazul unei familii cu mai mulți copii, părinții trebuie să țină cont de faptul că fiecare copil este unic.

De aceea, este esențial să identificăm și să sprijinim abilitățile specifice ale fiecărui copil, acordându-le o atenție personalizată.

Doar astfel putem asigura o dezvoltare corectă și o relație armonioasă între frați.

CITEȘTE ȘI Nici supradotați, nici genii: de ce sunt numiți oameni cu abilități înalte

Componenta genetică în abilități intelectuale înalte

SURSA FOTO: freepik.com @kuzmichstudio

Inteligența umană este extrem de complexă și este influențată de mulți factori, printre care se numără atât componenta genetică, cât și mediul în care trăim. Astfel, inteligența nu depinde exclusiv de moștenirea genetică sau de educație și stimulare.

Studiile sugerează că aproximativ 40-50% din inteligență provine din componenta genetică, iar restul este influențat de factorii de mediu.

De exemplu, un copil poate avea un potențial intelectual ridicat încă din primele luni de viață, semnele acestui potențial fiind evidente.

Totuși, dacă mediul în care este crescut și educat nu răspunde corespunzător nevoilor sale sau nu îi oferă stimularea adecvată, este posibil ca acel copil să nu-și dezvolte complet talentul.

În mod similar, fără o moștenire genetică favorabilă, stimularea mediului nu ar fi suficientă. Dacă ar fi așa, orice persoană expusă unui mediu stimulativ ar putea atinge un nivel înalt de capacitate, ceea ce, evident, nu este cazul.

Luând în considerare componenta genetică a abilităților înalte, este frecvent ca în cadrul aceleași familii să existe mai mulți membri care prezintă astfel de trăsături, fie că sunt frați, părinți, copii sau chiar bunici. Potrivit Asociației Spaniole pentru Supra-talent și Talent, procentul de frați cu abilități înalte este semnificativ, chiar dacă aceștia sunt indivizi foarte diferiți, notează bebesymas.com.

Prin urmare, dacă aveți mai mult de un copil și unul dintre ei a fost identificat cu abilități intelectuale mari, este esențial să acordați o atenție specială și celorlalți frați. Există șanse mari ca și aceștia să aibă abilități înalte, iar aceste talente pot trece neobservate dacă nu sunt identificate și susținute corespunzător.

Obstacole care pot afecta identificarea abilităților intelectuale înalte la frați

SURSA FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Identificarea abilităților intelectuale înalte în copilărie reprezintă o provocare semnificativă, în principal din cauza miturilor care o înconjoară, a lipsei de pregătire specifică și a fricii că mulți părinți nu vor reuși să observe aceste trăsături la copiii lor.

De aceea, atât de puțini copii sunt identificați ca având abilități înalte, iar găsirea mai multor frați cu această caracteristică într-o familie este, de asemenea, dificilă.

Totuși, doar pentru că nu sunt identificați, nu înseamnă că acești copii nu au abilități înalte.

Există mai multe obstacole care pot interveni în procesul de identificare a acestor abilități:

Unele studii și cercetări au arătat că primii copii născuți au o probabilitate mai mare de a fi identificați cu abilități înalte în comparație cu frații lor mai mici. Acest lucru se datorează, în mare parte, unui aspect simplu: părinții tind să acorde mai multă atenție primilor copii, fiind mai preocupați de dezvoltarea și stimularea lor. Fiind mai conștienți de realizările și progresul lor, există o probabilitate mai mare de a observa semne care duc la o evaluare a abilităților intelectuale.

Atunci când primul copil este identificat cu abilități intelectuale înalte, părinții câștigă mai multă experiență în acest domeniu, iar, în multe cazuri, sunt cei care observă semnele acestor abilități la ceilalți copii. Totuși, în unele cazuri, aceste suspiciuni nu duc la o evaluare oficială, mai ales dacă experiența cu primul copil a fost dificilă din cauza lipsei de sprijin adecvat sau dacă părinții consideră că „este suficient așa cum este” și nu simt nevoia de a acționa.

În cele din urmă, deși știm că inteligența nu ține cont de gen, iar abilitățile înalte apar în mod egal la băieți și fete, stereotipurile și prejudecățile culturale și sociale fac ca fetele să fie mai puțin susceptibile de a fi identificate decât băieții. Și dacă fata este și sora mai mică, șansele ca abilitățile sale să fie identificate scad semnificativ.

De ce este important să identificăm abilitățile înalte ale tuturor fraților?

Identificarea timpurie a abilităților înalte este esențială pentru înțelegerea nevoilor fiecărui copil și pentru a le satisface corect. Astfel, nu trebuie să presupunem niciodată că, dacă unul dintre copiii noștri are abilități intelectuale mari, fratele său va avea nevoie de același tip de stimulare și atenție.

Evaluarea individuală și profesională este esențială în fiecare caz, deoarece fiecare copil este unic și va prezenta trăsături și nevoi specifice. În plus, cunoașterea acestor nevoi ne ajută, ca părinți, să promovăm o relație sănătoasă și echilibrată între frați.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel