Îngrijorarea cu privire la timpul excesiv petrecut de copii în fața ecranelor este o problemă majoră pentru mulți părinți.
Dar să nu uităm că nu tot timpul petrecut pe ecran este automat rău - și există o modalitate de a face distincția între timpul petrecut în fața ecranelor care poate fi benefic și cel care ar putea afecta dezvoltarea copiilor, spune cercetătoarea în media pentru copii, dr. Claire Christensen.
„Ideea că `reducerea drastică a timpului petrecut în fața ecranelor este mereu benefică pentru copii` este mai mult dăunătoare decât utilă”, explică Christensen, psiholog și cercetător la SRI International din Menlo Park, California, într-un interviu pentru CNBC Make It.
Unele organizații din domeniul sănătății recomandă stabilirea unor limite stricte pentru timpul petrecut în fața ecranelor pentru copii - de exemplu, mai puțin de o oră pe zi pentru cei cu vârste între 2 și 5 ani. „Cu toate acestea, vizionarea conținutului educațional de calitate poate fi benefică pentru dezvoltarea copiilor, învățându-i abilități importante care îi pot ajuta să devină adulți de succes în viitor”, susține dr. Christensen.
Mesajul ei pentru părinți este clar: „Nu există o regulă strictă când vine vorba de durata exactă a timpului petrecut în fața ecranelor de către copiii tăi - atâta timp cât ești atent la tipul de conținut media consumat”.
Citește și Lucrul numărul 1 care distruge încrederea copiilor, potrivit unui expert în educație de la Harvard
SURSA FOTO: freepik.com @milanmarkovic
În ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranelor, Christensen definește conceptul de „timp bun de ecran” ca fiind acel conținut care „stimulează gândirea și socializarea copilului tău”.
Potrivit lui Christensen, conținutul educațional se află în fruntea listei de conținut de înaltă calitate: „Cautăm videoclipuri care au un scop educativ.” Într-un studiu din 2021 condus de ea la SRI, s-a constatat că elevii din clasa întâi au învățat „abilități de alfabetizare și matematică” și au îmbunătățit abilitățile de rezolvare a problemelor după ce au urmărit conținut educațional de pe PBS Kids, în special seria „Molly of Denali”, timp de o oră pe zi, timp de nouă săptămâni.
Multe videoclipuri online se concentrează pe conținut mai puțin edificator, cu un strop de valoare educațională - precum videoclipurile „unboxing”, explică Christensen. Este important să îndrumi copiii către conținut „unde învățarea este integrată în poveste sau conceptul principal”, adaugă ea.
De asemenea, este benefic atunci când conținutul încurajează implicarea copiilor, de exemplu, personajele care adresează întrebări pentru a-i determina pe copii să răspundă cu voce tare.
„Știu că uneori poate fi enervant să auziți personajul Dora adresând întrebări gen `Ce culoare este asta?` sau `Ce crezi?`”, spune Christensen. „Dar acest lucru este benefic. Ca cercetător, ne dorim să vedem conținut care fie îi determină pe copii să interacționeze cu spectacolul, fie le oferă sugestii despre alte activități pe care le pot face în legătură cu spectacolul. De exemplu, `după ce se termină episodul, încercați să construiți propriile blocuri`”.
Pentru a reformula abordarea față de timpul petrecut pe ecran al copiilor, Christensen oferă câteva sfaturi practice:
SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm
Acceptați faptul că permiterea copilului să se bucure și să beneficieze de emisiunile educaționale preferate nu ar trebui să vă facă să vă simțiți vinovați. „Dacă suntem presați de gândul că suntem părinți buni doar atunci când limităm timpul petrecut în fața ecranelor la 10 minute pe săptămână, nu vom putea adopta o abordare proactivă”, explică Christensen.
Evitați stresul legat de stabilirea unor limite precise de timp pentru utilizarea ecranelor, dar, în același timp, încercați să nu permiteți copiilor să petreacă întreaga zi în fața televizorului sau a tabletei, în special în detrimentul altor activități importante. O rutină bine stabilită pentru vizionarea media poate ajuta. Stabiliți în avans ce vor urmări copiii, astfel încât să nu fie nevoie să căutați conținut în ultimul moment. „Planificarea și proactivitatea sunt cheia”, subliniază Christensen.
Copiii învață cel mai bine atunci când interacționează cu adulții. În timp ce urmăriți emisiunile alături de copii, adresați-le „întrebări deschise” despre ceea ce învață și ce le place la emisiuni. „Părinții sunt cei mai importanți mentori ai copiilor lor”, evidențiază Christensen. „Ajutându-i să facă legătura între ceea ce învață pe ecran și ceea ce se întâmplă în viața lor, îi puteți ajuta să înțeleagă și să aplice mai bine cunoștințele dobândite din media digitală”.
Conexiunile puternice cu anumite personaje pot stimula interesul și învățarea. „Odată ce copilul dvs. dezvoltă o relație cu un anumit personaj, acesta poate deveni un instrument valoros în procesul lor de învățare”, explică Christensen. „Copiii vor învăța mai mult de la personaje cu care se simt conectați, ceea ce numim o relație parasocială, decât de la personaje cu care nu sunt familiarizați”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.