Înțelegerea lecturii este o abilitate fundamentală care influențează direct dezvoltarea cognitivă, socială și emoțională a copiilor.
Totuși, în România de exemplu, rapoartele recente, cum ar fi PISA, reflectă o scădere îngrijorătoare a acestei competențe, afectând negativ performanțele academice și dezvoltarea personală a elevilor.
Îmbunătățirea înțelegerii lecturii la copii nu doar că le sporește inteligența, dar le permite și să facă față cu succes provocărilor academice și celor din viața de zi cu zi.
Crearea unui mediu care încurajează iubirea pentru lectură, atât acasă, cât și la școală, este esențială pentru a asigura un viitor mai promițător pentru copiii noștri.
Sursa foto: freepik.com@freepik
Înțelegerea lecturii este capacitatea de a procesa și înțelege semnificația cuvintelor dintr-un text.
Potrivit lui Gilly Clifford, profesoară de învățământ primar la școala The British School din Barcelona Sitges, această abilitate implică „recunoașterea cuvintelor, înțelegerea vocabularului, cunoștințele anterioare, identificarea structurilor frazelor și strategiile de citire” care le permit copiilor să interpreteze ceea ce citesc.
Această competență este crucială nu doar pentru ca copiii să se bucure de lectură, dar și pentru a putea extrage informații utile și a le aplica în alte contexte, motiv pentru care, după cum spune profesoara, „este foarte important ca copiii să fie expuși la o varietate de texte de înaltă calitate și bogate în limbaj”.
În primii ani de școlarizare, copiii trebuie să învețe să înțeleagă sunetele, să recunoască literele și să le asocieze cu fonemele. De asemenea, trebuie să fie capabili să segmenteze și să combine sunete pentru a citi cuvinte simple.
Conform lui Gilly Clifford, în acest prim curs este esențial ca elevii să fie expuși la texte mai provocatoare. Adulții trebuie să citească constant cu ei, să facă predicții despre poveste, să reflecteze asupra a ceea ce se întâmplă și să discute despre temele din textele respective.
Acest mod de învățare nu doar că promovează dobândirea abilității de a citi, dar și dezvoltă abilități de gândire critică de la o vârstă fragedă.
În al doilea an de școală, accentul se pune pe aprofundarea abilității de a înțelege lectura. La această vârstă, copiii nu doar că trebuie să recunoască și să citească cuvinte, dar trebuie și să dezvolte capacitatea de a interpreta texte și de a înțelege în mod mai profund ceea ce citesc.
Așa cum menționează Gilly Clifford, în acest curs se adoptă un echilibru în abordarea materialului pentru a se asigura că elevii își consolidează înțelegerea și dezvoltă abilități critice. Textele utilizate devin mai complexe, iar copiii sunt încurajați să răspundă la întrebări care îi ajută să găsească răspunsuri chiar din textele citite, stimulând astfel o reflecție mai profundă asupra a ceea ce au citit.
În al treilea an de primar, copiii trebuie să fie capabili să citească cărți mai lungi și să urmeze narațiuni mai complexe. În această etapă, diversitatea textelor citite se extinde, incluzând nu doar ficțiune, dar și texte din domeniul non-ficțiunii. Acest lucru le permite copiilor să dezvolte o înțelegere mai amplă și variată a ceea ce citesc.
Conform lui Gilly Clifford, trebuie căutate oportunități pentru a-i provoca pe copii și a le extinde capacitatea de lectură, încurajându-i să citească cărți cu capitole și să-și amintească ce au citit anterior pentru a înțelege mai bine desfășurarea poveștii. Această practică îi ajută să conecteze ideile, să urmeze firul narativ și să îmbunătățească memoria și înțelegerea generală a textelor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.