Învață-ți copilul ce înseamnă pericolul fără a crea panică

Data publicării:
Foto: Freepik @freepick
Foto: Freepik @freepick

Când bebelușul începe să se miște, cu premergătorul, târându-se sau făcând primii pași, începe să apară dușmanul fiecărei mame: Pericol. Și odată cu ea, griji, temeri și momente dificile.



Nu este ciudat să vezi părinți alergând după copiii lor intenționați să-i monitorizeze continuu, pentru a-i salva pe acești mini-kamikaze de orice tip de lovitură sau cădere din cauza stângăciei tipice a mișcărilor lor inițiale. În favoarea preocupării materne, există incapacitatea celor mici de a identifica și estima pericolul.

Incapacitatea, printre altele, complet de înțeles având în vedere că curiozitatea și dorința lor de a descoperi lumea sunt mai puternice decât fricile și lipsa de echilibru; merită riscul să înveți și să te joci.

Din același motiv, este esențial nu doar să-l protejezi pe micuț de eventuale accidente și să-l ghidezi în situații riscante, ci și să-l înveți ce este pericolul. Dar cum îl putem face să învețe acest concept? Aflați în acest articol.

De ce copilul meu nu înțelege ce este pericolul?

Potrivit psihologilor, primele structuri dezvoltate în creier sunt emoționale, afective, senzoriale, motorii etc. Și deși interiorizarea normelor, conceptul de pericol, abstractizare și comportament se dezvoltă la o vârstă fragedă, acest proces se încheie odată ce ating 18 luni.   

Trebuie precizat că între 10 și 12 ani, prin gândire abstractă, copilul are deja capacitatea de a prezice riscul.  Totuși, aceasta va depinde întotdeauna de mediul înconjurător, de educația primită și de informațiile oferite copilului cu privire la pericolele vieții de zi cu zi.

A preda pericolul nu înseamnă a semăna panică

Uneori este imposibil să previi apariția pericolului atunci când copiii au o energie și o motivație inepuizabile alimentate de o curiozitate vorace și de stăpânirea noilor abilități psihomotorii. Datorită lor, copiii par să fie foarte ușor seduși de risc și dificultate.

Ideal ar fi, așadar, să fim atenți pentru a anticipa ce s-ar putea întâmpla pentru a evita accidente sau sperieturi inutile. Aceasta înseamnă să vă monitorizați în mod constant copilul. Când apare pericolul, profitați de ocazie pentru a-i explica unde se află și ce s-ar putea întâmpla.

Nu este vorba de terorizarea copilului, dar nu strică să-l înveți câteva reguli de bază de siguranță, astfel încât să înțeleagă consecințele pericolelor și să stea departe de ele. Trebuie să ai răbdare, pentru că chiar dacă copilul tău nu vorbește, te înțelege și învățăturile tale vor fi primite.

Alte mămici, însă, decid să doteze casa cu măsuri de siguranță pentru copii: incuietori de siguranță la geamuri, porți pentru scări și terase, capacele de prize și protectoare de colț sunt unele dintre cele mai folosite instrumente.

2. Foto: Free... (inavati-ti-copilul-fara-a-crea-panica_70837800.jpg)

Foto: Freepik @tsykinaev

Pentru a evita pericolul, îi poți elibera micuțului calea de obstacole, deși nicio măsură nu va garanta 100% o frunte fără cucuie sau un corp fără vânătăi.

Atenţie! În efortul de a-ți proteja copilul, nu trebuie să devii mame supraprotectoare. Copiii, de fapt, trebuie să învețe singuri și nu trebuie să fie limitați de îngrijirea părintească excesivă. Toate aceste sfaturi au scopul de a nu-l face pe cel mic imprudent sau fricos, ci prudent.

Noțiunea de pericol vine odată cu creșterea

Când un copil împlinește vârsta de 5 sau 6 ani, el sau ea are o înțelegere profundă a lumii și a riscurilor pe care aceasta le implică. Această înțelegere a pericolului este rezultatul diverselor experiențe neplăcute, cum ar fi o cădere sau asocierea acesteia cu durere, sau sentimentul de pierdere și anxietate.

Din acest motiv, specialiștii spun că copiii nu înțeleg că ceva este periculos până într-un stadiu destul de avansat; în acel moment, ei chiar evită activitățile riscante nu pentru că știu care este pericolul, ci mai degrabă pentru a nu mai simți durere.

Între 10 și 12 ani se dezvoltă lobii frontali și capacitatea de a inhiba impulsurile, dând naștere la cunoașterea unor concepte mai abstracte și, odată cu acestea, ideea de pericol prin inteligența practică.

Experții sunt de acord că cel mai bun mod pentru copii de a asimila aceste concepte și noțiuni este de a le oferi explicații clare și concise, nu dialoguri extinse, plictisitoare și exagerate; în același mod, se poate recurge la jocuri și simboluri.

Cum să-l învăț ce este pericolul?

- Învață-ți copilul să rămână calm.

- Hrănește încrederea în sine să-și exploreze împrejurimile pe baza propriilor mijloace personale.

- Explicați-i semnificația pericolului.

- Arată-i consecințele comportamentelor sale.

- Explicați-i cu exemple clare cum să evitați pericolele.

- Folosește jocuri și povești pentru a-i arăta ce poate fi periculos.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Comportamente si Emotii




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel