Lecția în trei pași propusă de metoda Montessori pentru a învăța vocabularul

Data publicării:
Lecția în trei pași propusă de metoda Montessori pentru a învăța vocabularul / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro
Lecția în trei pași propusă de metoda Montessori pentru a învăța vocabularul / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

În lumea captivantă a Pedagogiei Montessori, „lecția în trei pași” reprezintă un instrument fascinant pentru cultivarea independenței și învățarea adaptată ritmului fiecărui copil. Inspirată de Edouard Seguin, cu o notă personală adăugată de María Montessori, această abordare este menită să îmbogățească vocabularul elevilor într-un mod captivant.



Primul pas al lecției este introducerea, un moment în care se deschide ușa către nou și intrigant. Apoi, intrăm în practică, oferind elevilor oportunitatea de a explora și de a se conecta cu materialul în mod practic. Finalul constă în recapitulare, consolidând astfel cunoștințele proaspete.

Această metodă accentuează autonomia elevului, o temă recurentă în universul Montessori. După ce s-au familiarizat cu materialul, elevilor li se prezintă limbajul și vocabularul, provocându-i să exploreze și mai adânc. Cuvintele devin o provocare, trebuie să fie concise și precise, menite să mențină interesul și să stimuleze gândirea creativă.

Citește și „Legea” efortului maxim: De ce copiilor le place să care lucruri grele sau mai mari decât ei?

Introducerea

În etapa inaugurală, cunoscută sub numele de „introducere”, materialul devine protagonistul, prezentat cu claritate și un strop de farmec atât pentru băieți, cât și pentru fete.

Focalizându-ne pe dezvoltarea vocabularului, ne ocupăm de denumirea fiecărui obiect. Ghidul sau profesorul asociază cuvinte cu materialul specific, indicându-l și încurajând elevul să conecteze termenii cu senzațiile senzoriale pe care le experimentează în timpul lucrului cu respectivul material.

Antrenament

În etapa a doua, cunoscută sub denumirea de „antrenament”, se deschide o fereastră pentru ca elevul să se angajeze independent cu materialul prezentat anterior. Este timpul să exploreze și să descopere pe cont propriu.

Ghidul sau profesorul îl îndeamnă pe elev să identifice fiecare nume, contribuind astfel la memorarea pe termen scurt și lung prin stabilirea unei conexiuni semnificative între obiect și cuvânt.

Această fază devine mai eficientă atunci când implicăm mai multe simțuri, cum ar fi atingerea și activitatea fizică, deoarece mișcarea stimulează și memoria kinestezică. Astfel, învățarea devine o experiență holistică, cu fiecare senzație și mișcare contribuind la formarea amintirilor durabile ale procesului educativ.

Recapitularea

În etapa finală, denumită „recapitulare”, se face un pas înapoi pentru a consolida ceea ce a fost învățat înainte.

Aici, ne amintim vocabularul, cuvintele care au fost explorate în cele două etape anterioare. Este un moment deosebit de captivant, unde ghidul sau profesorul își asumă rolul de a verifica dacă vocabularul abordat a fost înțeles și asimilat corect de către elev.

În această etapă, conceptele parcurse sunt încă o dată subliniate, oferind elevului o șansă de a-și consolida cunoștințele și de a confirma înțelegerea lor. Este un moment de triumf și evaluare, unde fiecare cuvânt învățat devine o piatră de temelie solidă în edificiul cunoașterii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Dezvoltare intelectuala





pixel