Regula conform căreia „elevii pot merge doar o singură dată la toaletă” nu este o normă generalizată, dar poate apărea ocazional în anumite școli sau clase ca parte a gestionării comportamentului sau pentru a menține disciplina.
Această măsură folosită de unii profesori, menită să reducă absențele prelungite sau utilizarea abuzivă a pauzelor, a atras critici. Dar care sunt implicațiile acestei reguli din punct de vedere psihologic și cum afectează dezvoltarea și bunăstarea copiilor?
Potrivit Fan Page, psihologii și medicii avertizează că o astfel de regulă poate avea efecte nocive asupra sănătății fizice și emoționale a elevilor.
În mod natural, corpul uman variază în funcție de nevoi, iar impunerea unei restricții rigide legate de accesul la toaletă poate genera disconfort și probleme de sănătate, cum ar fi infecții urinare sau constipație.
Mai mult decât atât, frica de a nu putea folosi toaleta când este nevoie poate crea anxietate la copii, afectându-le capacitatea de a se concentra și de a participa activ la ore.
Din punct de vedere psihologic, impunerea unor astfel de restricții poate afecta profund încrederea elevilor și relația lor cu autoritatea.
Psihologii consideră că această măsură poate duce la un sentiment de rușine și vulnerabilitate, mai ales pentru copiii care au probleme medicale sau anxietate socială legată de utilizarea toaletelor publice.
Limitarea accesului la toaletă poate duce la stres suplimentar și la scăderea performanțelor academice. Elevii se vor concentra mai mult pe disconfortul fizic decât pe sarcinile academice, ceea ce va afecta calitatea învățării și bunăstarea generală a copilului.
Psihologul Emma Woodward a explica că impunerea unor limite în utilizarea băilor de către copii atunci când sunt la școală nu este incorectă DAR DOAR DACĂ se concentrează pe elementul educațional al acestei limite.
”Pentru siguranța elevilor lor, este corect ca profesorii să le monitorizeze mișcările și să se asigure că rămân concentrați asupra lecției, impunându-le limite de baie. Cu toate acestea, aceste limite trebuie să treacă de la momentul în care copiii pot folosi baia la modul în care o folosesc”, a spus psihologul.
Deși este important să prevenim abuzul de ieșiri la toaletă ca o scuză pentru a evita participarea la ore, impunerea unor reguli rigide și nerealiste nu este soluția ideală.
Comunicați cu elevii – În loc să se impună reguli stricte, profesorii ar trebui să discute deschis cu elevii despre nevoia de a utiliza eficient pauzele și de a respecta programul. Crearea unui mediu de încredere în care elevii se simt confortabil să ceară permisiunea când au nevoie reală este esențială.
Flexibilitate și empatie – Fiecare copil este diferit, iar nevoile lor fiziologice nu pot fi tratate uniform. Profesorii ar trebui să fie flexibili și să țină cont de circumstanțele personale ale fiecărui elev, mai ales în cazul celor care au probleme medicale.
Stimularea unei bune organizări – Profesorii pot încuraja elevii să utilizeze pauzele și să fie atenți la semnalele corpului, astfel încât să reducă necesitatea ieșirilor frecvente în timpul orelor. Însă această organizare nu trebuie impusă prin reguli stricte.
Psihologii avertizează că o disciplină bazată pe reguli rigide poate provoca revolta sau, dimpotrivă, supunerea excesivă și pierderea încrederii în sine. Copiii care se simt controlați în mod excesiv pot dezvolta sentimente de neputință sau furie, ceea ce poate afecta interacțiunile lor sociale și performanțele școlare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.