Potrivit unui studiu, mai mult de jumătate din decalajul curricular al elevilor din învățământul primar se datorează pierderii cunoștințelor în timpul verii.
Copiii care întrerup lecțiileîn timpul verii au mai multe dificultăți în primul semestru al anului școlar și au tendința de a nu recupera decalajul față de elevii care se implică în activități educaționale în timpul verii, chiar dacă acestea sunt minime.
Fenomenul care are loc în timpul verii, încadrat în conceptul de „decalaj de performanță”, generează o pierdere de cunoștințe care continuă în timpul anului școlar și crește din nou în vara următoare. Această pierdere începe să se producă în anii de școală primară și este cumulativă și irecuperabilă, mai ales în învățământul secundar, dacă nu se asigură resurse. Mai mult de jumătate din decalajul curricular al elevilor din ciclul primar se datorează practicării sau nepracticării cunoștințelor în timpul verii, potrivit unui studiu al Universității Johns Hopkins, realizat de sociologii Karl Alexandre și Doris Entwisle.
Fenomenul care provoacă această „de-învățare” se numește summer slide.
„Termenul summer slide provine literalmente din analogia cu un tobogan, pe care alunecăm, deci este vorba de acea scădere a performanței pe care copiii și tinerii o resimt în timpul perioadelor lungi de absență de la școală, cum ar fi vacanța de vară”, explică Roberta Madrazo, director educațional al Nominis, o metodă de învățare a limbii engleze. „Este ca și cum ar uita brusc tot ce știau, toate acele abilități și cunoștințe pe care le aveau înainte de a pleca în vacanță dispar. Dar, atenție, acest lucru nu li se întâmplă doar copiilor. Ideea pierderii abilităților din cauza lipsei de practică se aplică oamenilor de toate vârstele și în diferite situații”, potrivit specialiștilor.
Părinții joacă un rol esențial în prevenirea alunecării pe timp de vară, deoarece în timpul vacanței copiii nu au sprijinul constant al mediului școlar, iar responsabilitatea cade mai mult pe umerii părinților, potrivit Hola.com.
De aceea, este esențial „să vă asumați un rol activ în dezvoltarea copiilor în această perioadă”, deoarece acest lucru ajută la prevenirea sau atenuarea consecințelor alunecării de vară.Este o idee bună să se organizeze temele pentru acasă în timpul verii, combinând timpul liber cu revizuirea cunoștințelor dobândite în timpul anului școlar. Pentru a face acest lucru, trebuie să fim creativi, evitând temele „convenționale” și să profităm de numeroasele posibilități oferite de noile tehnologii.
Mulți părinți nu sunt conștienți de impactul pe care această lipsă de învățare îl are asupra rezultatelor școlare ale copiilor. Este echivalent cu pierderea unei luni de învățare, în special la matematică și ortografie, după cum spune Harris Cooper, profesor de psihologie și neuroștiințe la Universitatea Duke. „Zece săptămâni, cum sunt vacanțele pe care le avem în Spania, este suficient timp pentru ca copiii să se odihnească, dar, în același timp, să aibă timp în fiecare zi pentru a exersa matematica și cititul, care sunt cele două abilități cheie în școala primară și care îi vor împiedica să eșueze la școală”, explică Javier Arroyo, cofondator al Smartick.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.