Adolescenții de astăzi sunt mai stresați ca niciodată, iar sănătatea lor mintală are de suferit.
„Părinții trebuie să evite să adauge la această presiune”, spune jurnalista premiată și cercetătoarea Harvard în domeniul parental Jennifer Breheny Wallace.
Indiferent cât de mult te îngrijorează cum s-a descurcat copilul tău la un test important sau dacă a fost acceptat într-o echipă sportivă a universității, riști să agravezi anxietatea adolescentului tău punând întrebări imediat ce intră pe ușă, afirmă Wallace pentru CNBC.
Wallace este autoarea cărții „Never Enough: When Achievement Pressure Becomes Toxic – and What We Can Do About It”, pentru care a intervievat numeroși psihologi și a colaborat cu un cercetător de la Harvard Graduate School of Education pentru a chestiona 6.500 de părinți din întreaga SUA. (Wallace însăși este absolventă a Universității Harvard.)
Cercetarea sa pentru carte a inspirat-o să facă o schimbare majoră în modul în care își crește cei trei copii, spune ea.
„Când copiii mei intră pe ușă, în loc să-i întreb: «Cum v-ați descurcat la testul de spaniolă?» – așa cum obișnuiam să fac înainte de a scrie cartea – acum îi întreb: «Ce ați mâncat la prânz?»”, spune Wallace. „Încep cu prânzul. Vorbesc despre lucruri care nu au legătură cu realizările lor.”
SURSA FOTO: freepik.com @anna_grant
Wallace a discutat cu psihologi care susțin că părinții își pot transmite propria anxietate copiilor, printr-un proces numit „contagiune emoțională”.
Ea a învățat că o concentrare excesivă pe realizările copilului tău poate transmite un mesaj potențial dăunător: valoarea lor depinde de performanțele lor.
Acordarea unei atenții prea mari performanțelor copilului tău, cum ar fi felicitarea acestuia pentru o notă mare în loc să-l apreciezi pentru efortul depus, este un exemplu de „cultura performanțelor care devine toxică”, afirmă Wallace. „Ceea ce vreau să spun prin aceasta este că, atunci când sentimentul nostru de sine este legat de realizările noastre, nu ne putem separa valoarea noastră inerentă de succesul sau eșecurile noastre externe.”
Wallace a intervievat studenți din SUA pentru cartea sa și afirmă că cei care s-au confruntat cel mai mult cu anxietatea erau „copiii care simțeau că valoarea lor ca persoane depinde de performanțele lor” la școală sau în alte activități.
Asta nu înseamnă că nu ar trebui să-ți motivezi copiii sau să vrei să afli cum s-au descurcat la un test dificil. Evitați doar să faceți ca cele mai multe conversații să se învârtă în jurul notelor sau a altor rezultate specifice, afirmă psihoterapeuta Tina Payne Bryson pentru Wallace.
Cât despre acel test important: uneori, este bine să-i lăsați pe copii să inițieze conversația, spune Wallace.
„Ghici ce? Copiii mei îmi vor spune. Este în mintea lor”, explică ea. „Nu trebuie să creadă că m-am îngrijorat toată ziua din cauza unui test de spaniolă. În schimb, ar trebui să primească mesajul de la mine că îmi pasă de ei ca persoane întregi.”
SURSA FOTO: freepik.com @stockmaker
Unul dintre copiii lui Wallace este în prezent la colegiu. Ca mamă, Wallace spune că încearcă să fie „foarte atentă la de câte ori discutăm despre școală într-o săptămână”.
Ea urmează, mai exact, sfaturile psihologilor pe care i-a intervievat, care sugerează să limiteze conversațiile potențial stresante cu copiii la „o oră în weekend”.
„Dacă fiul meu vrea să aducă acest subiect în discuție, este în regulă”, spune Wallace. „Dar, din perspectiva mea, ca părinte, aștept și îmi rețin gândurile până în weekend... Vreau să mă bucur de ultimul an de viață al copilului meu acasă și nu vreau să fie copleșit de conversații stresante despre școală.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.