Expertul în educație Marian Staș a discutat despre problemele fundamentale din sistemul școlar românesc și cum acestea generează o cultură a meditațiilor.
În cadrul unui interviu pentru Digi24.ro, expertul în educație Marian Staș afirmă că 80% din ceea ce se întâmplă în școlile românești reflectă o mediocritate gravă, cauzată de un model educațional învechit și neschimbat de zeci de ani.
Acesta subliniază că folosirea unui singur plan cadru pentru milioane de elevi nu poate conduce la altceva decât rezultate mediocre.
Sistemul, încremenit într-o arhitectură de secol XIX, este incapabil să răspundă nevoilor actuale ale societății.
Staș critică lipsa unui sistem meritocratic în cariera profesorilor, considerând că stabilitatea excesivă a posturilor didactice, fără o evaluare riguroasă a performanțelor, contribuie la menținerea mediocrității. În absența unor stimulente pentru performanță și inovare, calitatea educației suferă, iar resursele umane sunt slab pregătite.
Potrivit expertului, Evaluarea Națională și Bacalaureatul sunt examene structurate astfel încât să susțină piața meditațiilor, în loc să reflecte competențele reale ale elevilor.
Nivelul de dificultate al acestor examene scade constant, iar structura lor este inadecvată. Staș critică subiectele de la aceste examene, susținând că nu testează cunoștințele reale de literatură sau istorie, ci doar capacitatea de recunoaștere a unor texte și înțelegeri de bază.
Acest lucru permite elevilor să obțină note de trecere fără să aibă nevoie de o pregătire solidă.
Vezi și A început noul an școlar 2024-2025! Cu ce schimbări vine pentru elevi
Staș evidențiază că una dintre cele mai mari probleme ale școlii românești este lipsa curajului de a se adapta vremurilor moderne. El afirmă că este necesară o schimbare profundă și curajoasă, care să aducă școala românească în secolul XXI.
Printre priorități se numără o nouă arhitectură curriculară, resurse umane de calitate și o structură instituțională adaptată cerințelor actuale.
Patriotismul, curajul și integritatea sunt valori care ar trebui cultivate de școală, însă Staș susține că, în prezent, acestea lipsesc aproape cu desăvârșire.
În schimb, școala românească oferă multă formă, dar foarte puțin fond. Din acest motiv, elevii nu sunt încurajați să se dezvolte ca cetățeni responsabili, ci doar să bifeze criterii minime pentru a trece examenele.
O altă problemă majoră identificată de Marian Staș este politizarea excesivă a educației.
El acuză clasa politică de întreținerea unei stări de mediocritate și de folosirea școlii ca instrument politic, mai degrabă decât ca spațiu de formare educațională autentică.
Resursele umane de calitate sunt neglijate, iar preferințele politice influențează negativ calitatea educației oferite.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.