Dislexia, o tulburare specifică de învățare care afectează abilitatea de a citi și scrie, este mai frecventă decât se crede, afectând aproximativ 5-10% dintre copii la nivel global.
Identificarea timpurie a dislexiei este esențială pentru a implementa intervenții care să sprijine dezvoltarea copiilor.
O metodă inovatoare care atrage atenția cercetătorilor și educatorilor este utilizarea muzicii ca instrument pentru diagnosticarea precoce.
Muzica și limbajul împărtășesc multe procese cognitive și neurologice. Ambele implică recunoașterea tiparelor sonore, memoria auditivă și coordonarea între simțuri.
Studiile arată că persoanele cu dislexie prezintă dificultăți în procesarea sunetelor rapide sau în recunoașterea variațiilor subtile ale acestora, abilități esențiale atât pentru citit, cât și pentru interpretarea muzicală.
Potrivit cercetătoarei Nina Kraus, de la Universitatea Northwestern, muzica poate oferi indicii prețioase despre modul în care copiii procesează sunetele: “Ritmul, intonația și percepția sunetelor complexe sunt aspecte care pot dezvălui diferențe în funcționarea sistemului auditiv,” explică ea.
În cadrul cercetărilor recente, au fost dezvoltate teste muzicale care implică activități simple, precum recunoașterea ritmurilor sau diferențierea notelor muzicale.
Copiii care întâmpină dificultăți în aceste sarcini pot avea și probleme similare în procesarea fonologică – o abilitate fundamentală pentru citire.
Un exemplu este utilizarea exercițiilor ritmice. Studiile arată că ritmul este strâns legat de sincronizarea auditivă și motorie, iar copiii cu dislexie tind să aibă dificultăți în a ține un ritm constant sau în a recunoaște schimbările subtile în modele ritmice.
Metodă non-invazivă și distractivă: Spre deosebire de testele standard de diagnosticare, activitățile muzicale sunt percepute ca jocuri, ceea ce reduce stresul copilului.
Foto: Freepik @freepik
Accesibilitate: Activitățile muzicale pot fi implementate în școli și grădinițe, facilitând screening-ul unui număr mare de copii.
Detecție timpurie: Muzica poate ajuta la identificarea problemelor de procesare auditivă încă de la vârste mici, adesea înainte ca dificultățile de citire să devină evidente.
Pe lângă diagnostic, muzica poate juca un rol terapeutic important. Lecțiile de muzică, în special cele care implică cântatul sau cântatul la instrumente, pot îmbunătăți memoria auditivă, atenția și coordonarea.
Studiile arată că educația muzicală poate avea un impact pozitiv asupra capacității de procesare fonologică, ceea ce contribuie la îmbunătățirea abilităților de citire.
Deși utilizarea muzicii în diagnosticarea dislexiei are un potențial uriaș, cercetările sunt încă în curs de desfășurare. Este important să se dezvolte instrumente standardizate și să se valideze aceste metode pe un spectru larg de populații.
În același timp, integrarea activităților muzicale în curriculum-ul educațional ar putea sprijini nu doar copiii cu dislexie, ci și pe cei cu alte dificultăți de învățare.
Muzica deschide noi orizonturi în înțelegerea și abordarea dislexiei. Prin explorarea legăturii dintre ritm, sunet și procesarea fonologică, putem descoperi modalități inovatoare de a identifica și sprijini copiii care se confruntă cu această tulburare.
Cu sprijinul educației și al cercetărilor viitoare, muzica ar putea deveni un instrument de neprețuit în diagnosticarea și terapia dislexiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.