Metoda ușoară și distractivă de învățare a tablei înmulțirii

Data publicării:
Metoda ușoară și distractivă de învățare a tablei înmulțirii / FOTO: Freepik.com
Metoda ușoară și distractivă de învățare a tablei înmulțirii / FOTO: Freepik.com

O femeie din Spania a conceput o metodă pentru a-și ajuta propriul fiu și este deja folosit în unele școli din Spania și America Latină.



Vanesa Díaz Concepción, autoarea și managerul Vanídir (vanidir.com), a fost o mamă (ca multe altele) care și-a ajutat fiul Idir, pe atunci în vârstă de 8 ani, să memoreze zilnic tabla înmulțirii, dar băiețelul nu reușea.

"Eram copleșită de sentimente de îngrijorare, frustrare și vinovăție; îi ceream "băiețelului" meu să memoreze ceva ce eu nu am reușit niciodată să memorez cu sistemul pe care i-l ofeream, repetiția", pune chiar Vanessa. Până când, într-o bună zi, la propriu, inspirația a lovit-o.

"Ideea mi-a venit într-o noapte, în singurătate, în timp ce cream asociații improbabile pentru a memora vocabularul englez. La acea vreme, studiam la o școală de limbi străine. Am descoperit strategia de a asocia cuvinte similare din punct de vedere fonologic prin povești improbabile în cartea lui Ramón Campayo, Develop a Prodigious Mind", spune ea.

A doua zi i-a sugerat fiului ei să încerc să le memorez în acest fel, el mi-a sugerat câteva schimbări în abordare și de atunci a trebuit să concep poveștile pentru fiecare tablă a înmulțirii.

Motivul pentru care a decis să numească metoda "Vanídir" este că așa apar cei doi în denumire, deoarece provine din combinarea celor două nume ale lor: Vanessa și Idir.

„A devenit mult mai încrezător în matematică

Pentru Idir, rezultatele acestei noi metode au fost instantanee.

"Bineînțeles că a existat o schimbare, îmi amintesc cu mare emoție seara în care mi-a spus că îi pare rău să vadă că tabla înmulțirii se termină pentru că asta înseamnă că nu vor mai exista povești.

A devenit mult mai încrezător în matematică și, pe măsură ce anii treceau, am văzut că aplica asociațiile de imagini pentru a memora fapte pure, cum ar fi provinciile, numele râurilor și localizarea lor geografică", spune mama mândră, pentru Hola.com.

Văzând rezultatele la fiul ei, cum a reușit în sfârșit să învețe într-un mod distractiv tabla înmulțirii, care fusese atât de frustrantă pentru amândoi, a motivat-o pe Vanessa să o împărtășească. "M-am consultat cu prieteni pedagogi și m-au sfătuit să o public, deoarece dificultatea cu tabla înmulțirii este o problemă pe care elevii o duc mai departe la liceu". Și așa a și făcut: a publicat deja două cărți și a brevetat metoda.

De atunci, el a făcut unele adaptări, deoarece fiul său le învățase cu desene pe hârtie, iar cele mai elaborate aveau ca suport o prezentare PowerPoint. "Pentru a o publica, a trebuit să intru în lumea editării și, mai târziu, în lumea programării pentru a crea activitățile interactive și aplicația Android", spune Díaz.

"Dificultatea fiului meu m-a ajutat să descopăr o lume care mă pasionează”


Metoda Vanídir este deja utilizată în unele școli din Spania și chiar din America Latină și, potrivit autorului său, este foarte eficientă și în cazul copiilor neurodivergenți:

"Am primit rapoarte cu povești de succes cu copii cu dificultăți de învățare: ADHD, dislexie, TSA și copii neurodivergenți, precum fiul meu foarte dotat", spune Vanesa Díaz. 

Ce este metoda Vanidir pentru memorarea tabelelor înmulțirii?

La baza metodei Vanidir stă înlocuirea repetiției tradiționale a tabelelor înmulțirii cu tehnici de vizualizare și narative, precum și cu mnemonici, adică strategii care facilitează memorarea. În loc să recurgă la repetiția tradițională, această metodă transformă fiecare număr într-o imagine izbitoare și apropiată de copii și fiecare tablă a înmulțirii într-un scenariu. În acest fel, fiecare operație devine o poveste de impact, distractivă și memorabilă.

"Pentru a fi ușor de reținut, poveștile sunt implauzibile, simple, foarte vizuale și captivante din punct de vedere emoțional", spune creatorul acestei metode.

Pe baza celor de mai sus, pașii lui Vanídir sunt, după cum explică Vanesa Díaz, următorii:

1 Reducerea numărului de operații de memorat.

Utilizând proprietatea comutativă a înmulțirii, eliminăm operațiile repetate. De exemplu, memorând 2x6, nu mai trebuie să memorăm 6x2, deoarece este vorba de aceeași operație, dar cu factorii într-o ordine diferită. "Regula pe care o stabilim pentru a putea rezolva operațiile pe care nu le memorăm este că, atunci când ne confruntăm cu orice înmulțire, primul lucru pe care îl facem este să localizăm cel mai mic factor și să îl punem primul".

2 Caracterele

"În acest pas facem magie și este foarte distractiv pentru copii. Fiecare număr este asociat cu un personaj, dar nu în orice fel, ci urmând o logică care le permite să își amintească ce cifră înlocuiește fiecare număr. "Nu putem pierde din vedere ideea că cel mai bun mod de a reține ceva este de a înțelege conținutul sau de ce al unui proces.

În acest fel, în majoritatea cazurilor, Vanessa a căutat asemănarea cu forma. "De exemplu, 2 este o rață (destul de răutăcioasă în povești), 8 este un om de zăpadă (un personaj fermecător pentru cei mai mici copii), dar poate fi și o pereche de ochelari sau un binoclu. 6 este înlocuit de o bombă sau de o minge de Crăciun, deoarece este o minge cu un șnur în vârf, iar 9 este o doamnă cu un cap foarte mare și un spate cocoșat.

3º Scenariile

"În această etapă profităm de asocierea pe care am făcut-o între număr și cifră de la 1 la 9 pentru a transforma fiecare tablă a înmulțirii într-un loc în care aceste personaje vor trăi aventuri surprinzătoare". De asemenea, urmând o logică care ne permite să ne amintim asocierea.

"Ce logică urmăm pentru a afla ce scenariu corespunde fiecărei table? Întrebăm personajul", explică Vanessa. "Dacă 2 este o rață, trebuie să ne gândim la locul preferat al rațelor. Rațelor le place apa, așa că toate poveștile de pe tabla lui 2 au loc într-o piscină. Deoarece 6 poate fi transformat într-o minge de Crăciun, ne vom aminti cu ușurință că toate poveștile de pe tabla lui 6 au loc într-un decor de Crăciun".

4º Rezultatele

Aceasta este ultima etapă. Cu cei doi pași anteriori, fiecare factor a fost înlocuit cu o imagine. "Având în vedere că le avem în ordine (mai întâi factorul cel mai mic), putem spune că o înmulțire devine o poveste în care primul factor este scenariul și al doilea factor este personajul. Deznodământul ne va permite să ne amintim produsul".

De exemplu: 2x6 este vizualizat ca, ce se întâmplă în piscină cu bomba; 2x8 este studiat ca ce se întâmplă cu omul de zăpadă în piscină; 6x6 este povestea corespunzătoare a ceea ce se întâmplă de Crăciun cu bomba; 6x9 este ce se întâmplă cu cocoșatul de Crăciun?

Reamintirea rezultatului se realizează prin intermediul poveștilor improbabile și prin recurgerea la asemănarea de figuri sau la similitudinea fonologică.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Raluca Panțiru | Categorie: Educatie





pixel