Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică două proiecte importante: Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) şi Statutul elevului.
În ceea ce priveşte Regulamentul pentru unităţile de învăţământ preuniversitar, principalele schimbări includ continuarea procesului de digitalizare şi utilizarea oportunităţilor oferite de instrumentele digitale.
Acest lucru implică păstrarea posibilităţii suspendării cursurilor fizice în situaţii excepţionale, permiţând desfăşurarea activităţilor educaţionale online sau în format hibrid.
De asemenea, se introduce posibilitatea ca şedinţele consiliului de administraţie sau consiliului profesoral să se poată desfăşura în format hibrid sau online, fără să fie nevoie de existenţa unor situaţii excepţionale.
Conform unei noi prevederi, în cazul în care funcţia de director rămâne vacantă, conducerea şcolii va fi preluată de un cadru didactic numit de inspectorul şcolar general, după consultarea consiliului profesoral al unităţii.
În plus, se interzice personalului didactic de predare să desfăşoare activităţi de pregătire suplimentară contra cost cu elevii de la clasele la care predau.
„Unităţile de învăţământ preuniversitar şi unităţile de educaţie extraşcolară vor publica pe site-urile proprii şi prin orice altă formă de comunicare publică de care dispun autorizaţia de securitate la incendiu, precum şi autorizaţia sanitară de funcţionare sau, în cazul în care aceste autorizaţii nu sunt deţinute de către şcoală, vor informa în acest sens”, se arată în propunerea ministerului.
Proiectul prevede facilitarea accesului la educație prin introducerea unei reglementări care obligă unitățile de învățământ preuniversitar să înscrie persoanele fără cod numeric personal (CNP).
Proiectul de Regulament de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP) include, ca anexă, normele metodologice pentru înscrierea persoanelor fără CNP.
De asemenea, prevede că, la cererea părinților elevilor care nu au fost înscriși în sistemul de învățământ din România în ultimii doi ani, inspectoratul școlar va organiza grupe de acomodare. Aceste grupe au rolul de a ajuta elevii să își îmbunătățească nivelul de limbă română, să recupereze eventualele decalaje și să se integreze în sistemul educațional național prin activități extrașcolare.
În ceea ce privește Statutul elevului, principalele modificări mențin interdicția utilizării telefoanelor mobile și altor echipamente de comunicații electronice de către elevi în timpul orelor de curs, cu excepția situațiilor în care acestea sunt folosite în scop educativ și cu acordul cadrului didactic.
Proiectul de statut menține, de asemenea, prevederea conform căreia absențele nu pot fi folosite ca mijloc de coerciție.
Se introduc și sancțiuni disciplinare precum: observația individuală, mustrarea scrisă, retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor elevului, mutarea disciplinară la o clasă paralelă în aceeași școală, suspendarea temporară, preavizul de exmatriculare, exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ sau într-o altă unitate, și exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.
Media la purtare rezultată la finalul anului şcolar ca medie a notelor acordate pentru fiecare interval de învăţare se diminuează în mod corespunzător, în cazul elevilor care au înregistrat un număr de absenţe nemotivate, conform prevederilor în vigoare.
„Introducerea prevederii conform căreia, la finalul fiecărui interval de cursuri/modul de învăţare, se acordă câte o notă/un calificativ la purtare, prin care sunt evaluate comportamentul elevului, precum şi respectarea de către acesta a reglementărilor adoptate de unitatea de învăţământ”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.