Cu câteva decenii în urmă și până acum câțiva ani, persoanele care prezentau un IQ peste medie sau care manifestau abilități deosebite în anumite domenii ale inteligenței erau denumite, în principal, înzestrate.
Aceste persoane, pe care mulți le numeau și genii, se remarcau, printre altele, prin faptul că își începeau studiile superioare la o vârstă foarte fragedă, mergând la universitate când erau încă copii sau adolescenți.
Cu toate acestea, de-a lungul anilor și odată cu creșterea numărului de informații pe această temă, termenii "înzestrat" și "geniu" nu mai sunt utilizați și recomandați, ci au făcut loc unei alte denumiri: abilități înalte.
În urmă cu zeci de ani, inteligența era măsurată exclusiv pe baza IQ-ului: o persoană era considerată talentată atunci când avea un IQ egal sau mai mare de 130 sau când atingea percentile de peste 75 în diferite domenii ale inteligenței, inclusiv creativitatea.
Cu toate acestea, cercetările au arătat că inteligența umană este prea complexă pentru a putea fi redusă la un număr simplu, astfel încât a vorbi despre supradotare ar însemna a vorbi despre un profil foarte specific.
Prin urmare, deși ca termen nu ar fi rău de folosit dacă ne referim exclusiv la acel procent mic din populație cu abilități intelectuale excepționale, ar fi un termen foarte reducționist, deoarece exclude alte talente și inteligențe.
Pe de altă parte, s-a constatat că utilizarea fără discernământ a termenului „talentat” sau ca sinonim pentru „abilități înalte” ar putea duce la apariția unei serii de prejudecăți și credințe false, făcându-ne să cădem în eroarea de a ne concentra doar asupra IQ-ului și generând presiune asupra copiilor, deoarece inteligența nu înseamnă doar note sau performanțe academice.
În zilele noastre este mai potrivit să spunem că o persoană are "abilități înalte", deoarece aceasta cuprinde o situație mai generală, referindu-se la un set larg de abilități și talente excepționale ale persoanei în domenii specifice.
Cu alte cuvinte, înalta capacitate este definită ca „capacitate excepțională” și cuprinde trei tipuri de concepte: precocitatea intelectuală, înzestrarea și talentul, ale căror diferențe le-am explicat anterior aici.
Deși termenul "abilități ridicate" este cel utilizat în mod obișnuit în mediile academice, pot fi folosiți și alți termeni, cum ar fi "abilități intelectuale ridicate" sau "potențial ridicat de învățare".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.