De ce să nu le spunem copiilor noștri „ești un baiat bun” sau „ești o fată bună”? Expertul în parenting Val Mullally explică de ce!
„Utilizarea etichetelor nu este benefică în educație, iar etichetele `pozitive`, cum ar fi `fată bună` sau `băiat bun`, nu sunt de ajutor pentru copil. Când folosim astfel de etichete, proiectăm agenda noastră asupra copilului. Dar asta înseamnă că atunci când nu folosim aceste etichete, copilul nu este bun?”, spune Val Mullally.
Potrivit expertului în parenting, termenul „fată bună” sau „băiat bun” a devenit gol, lipsit de sens și poate chiar să creeze dependență de laude. Ceea ce ar putea duce la situații în care copiii devin însetați de comentarii precum „ești un copil bun” și dezvoltă nevoia constantă de aprobare din partea altora pe măsură ce cresc.
Pe de altă parte, această abordare poate duce la frica de critici și teama de eșec. Cu siguranță, cunoaștem persoane perfecționiste care au nevoie de validare pentru fiecare mică acțiune pe care o întreprind.
De asemenea, este important să recunoaștem că folosirea constantă a etichetelor precum „fată bună” sau „băiat bun” poate fi, fără îndoială, o formă de manipulare. Le spunem aceste lucruri copiilor noștri atunci când urcă în mașină, își pun pantofii sau își organizează cărțile. Nu le spunem asta pentru că au realizat ceva uimitor care a necesitat un efort considerabil, ci pentru că au făcut ceea ce noi dorim să facă. Aceasta ridică întrebarea dacă utilizăm „copil bun” pentru a-i transforma în copii docili care se conformează dorințelor noastre?
SURSA FOTO: freepik.com @master1305
Deci, care ar fi alternativa? Pare să existe un consens general că, atunci când vrem să facem comentarii sau să lăudăm, ar trebui să ne concentrăm asupra acțiunii și efortului depus, în loc să etichetăm copilul, explică Val Mullally.
„Fiți atenți atunci când copilul vostru este de ajutor, dar evitați laudele directe - consider că este mult mai util să comentați ceea ce face. De exemplu, în loc să spuneți `ești o fată bună` sau `ești un băiat bun`, puteți spune `mulțumesc că ai pus cutiile de prânz în ghiozdan, asta este ceea ce eu numesc a fi de ajutor`. Astfel, vă concentrați asupra sarcinii reale pe care o îndeplinește, observați când copilul încearcă să coopereze și faceți comentarii în acest sens”, explică expertul în parenting.
Prin această abordare, ne concentrăm pe recunoașterea acțiunilor specifice și a efortului depus de copil, în loc să îl încadrăm în etichete rigide. Apreciem și subliniem comportamentul pozitiv și implicarea în sarcini concrete, ceea ce îi oferă copilului un sentiment de împlinire și încurajează dezvoltarea abilităților sale fără a crea dependență de laude constante sau de a încerca să se potrivească unor etichete prestabilite.
Așadar, încercați să folosiți formulări precum „îmi place cum ai ales acele culori pentru desenul tău” sau „ai depus atât de mult efort în a învăța literele” în loc de a utiliza constant expresia „fată bună” sau „băiat bun” pentru totul.
Această schimbare în abordare reflectă dorința de a pune accent pe recunoașterea acțiunilor specifice și a efortului depus de copii, în loc să vă rezumați la etichete generice. Prin această abordare veți dezvolta o relație bazată pe înțelegere și apreciere reciprocă, contribuind la creșterea copiilor într-un mediu pozitiv și susținător.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.