Fenomen în școlile din România: Profesorii merg pe repede înainte cu elevii mai buni? Oana Morar: Este cea mai mare aberație

Data publicării:
Foto: Freepik@senivpetro
Foto: Freepik@senivpetro

Cum păstrăm potențialul copiilor excepționali: lecții despre ritmul și provocările în educație.



Publicitate

În cadrul unui episod al ZUnivers Podcast, Oana Moraru, expert în educație, a abordat o temă esențială pentru viitorul copiilor cu potențial ridicat: cum să ne asigurăm că darurile lor nu se pierd în sistemul educațional standardizat.

Declarațiile sale oferă o perspectivă clară asupra importanței unui echilibru între ritmul clasei și nevoile individuale ale copiilor talentați.

O provocare pentru copiii dotați

”Dacă nu sunt activați, la copii ăștia dotați sau care au învățat să citească, momentele alea de învățat al lui pe nivelul mediu al clasei îl fac să-și pierdă darul. Este cea mai mare aberație, cea mai mare dezinformare pe tot criteriul ăsta, că dacă am niște neuroni în plus și sunt mai rapid, trebuie să dau mai mult, mai mult, mai mult. Nu!”

Această observație demontează un mit comun: că un copil inteligent, dacă nu este constant provocat cu sarcini suplimentare, își va pierde potențialul.

Cum păstrăm mintea vie a copiilor talentați?

Cheia nu constă în cantitatea de sarcini suplimentare, ci în calitatea lor. "Trebuie activate din când în când cu câte o singură să zicem problemă atipică cu o întrebare ciudată să-l contrariezi, să-l pui în încurcătură. Așa păstrezi vie în mintea copilului. Nu dându-i pe bandă fișe din gazetă și culegere doar că ți-e teamă că-și va pierde potențialul", subliniază Moraru.

Acest sfat arată importanța provocărilor creative, care să stimuleze curiozitatea naturală a copilului, fără a transforma procesul de învățare într-o rutină mecanică. O întrebare neașteptată sau o problemă interesantă pot menține atenția copilului și îl pot motiva să exploreze mai mult.

Oana Moraru mai  atrage atenția că presiunea exagerată asupra copiilor, fie din partea părinților, fie a educatorilor, poate avea efecte contrare. Suprasolicitarea nu stimulează inteligența, ci poate genera stres, anxietate sau chiar pierderea interesului pentru învățare.

3. Foto: Free... (fenomen-in-scolile-din-romania-profesorii-merg-pe-repede-inainte-cu-elevii-mai-buni-oana-morar-este-cea-mai-mare-aberatie-2_22663300.jpg)

Foto: Freepik@senivpetro

De ce este important ritmul clasei?

Moraru atrage atenția asupra echilibrului pe care trebuie să-l mențină învățătorii în gestionarea grupurilor mixte.

Ea subliniază că învățătorii sunt adesea presați să grăbească ritmul sau să acorde atenție exclusivă elevilor excepționali, lăsând restul grupului în urmă: ”Copilul cu un intelect bun nu se plictisește în clasă dacă învățătoarea stă la pas și nu cedează presiunii părinților. Mor aceste talente extraordinare ale copilului? Nu! ”Este un potențial care nu moare. Doar dacă menții totuși gândirea așa, activă, vioaie, veselă. Ok. Deci de asta învățătorii noștri merg pe repede înainte, că probabil au și 2-3 copii buni, excepționali și restul merg după ei”, a declarat Oana Moraru, expert în educație.

Această abordare însă poate fi inechitabilă pentru majoritatea elevilor și, paradoxal, poate afecta chiar și dezvoltarea copiilor cu potențial ridicat.

Mesajul Oanei Moraru este o lecție valoroasă atât pentru părinți, cât și pentru profesori. În loc să încercăm să "turăm motoarele" copiilor dotați, ar trebui să ne concentrăm pe menținerea echilibrului, stimularea creativității și adaptarea provocărilor la nevoile lor reale.

Educația nu este o cursă de viteză, ci o călătorie în care ritmul, curiozitatea și bucuria descoperirii contează cel mai mult.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Comportamente si Emotii





pixel