Într-un mesaj recent, Oana Moraru, expert în parenting și educație, a oferit recent câteva sfaturi valoroase pentru părinții care își pregătesc copiii pentru clasa pregătitoare.
„Câteva recomandări din categoria `ciudate, dar adevărate` pentru începutul de clasă pregătitoare”, își începe Oana Moraru postarea pe Facebook.
Primele impresii ale copilului despre școală au un impact de durată asupra atitudinii lor față de învățare.
Dacă începutul este ușor și plăcut, copilul va percepe școala ca pe un loc bun.
În schimb, dacă experiența inițială este dificilă, școala poate fi asociată cu stresul și frustrarea.
Iată câteva dintre obstacolele discrete care pot apărea și modalitățile de a le depăși.
„Ce obstacole discrete, la care adesea nu ne gândim, pot apărea în calea bunei adaptări la clasa pregătitoare:
- cel mai dificil le este copiilor care au probleme de motricitate fină. Adică le vine greu să coloreze și să deseneze. Școala este locul de cucerit cu creionul sau stiloul în mână. Copiii care fac mari eforturi de coordonare fină simt că școala este un loc nedrept și neplăcut. Multora li se face silă de statul în bancă doar pentru că mușchii mici ai mâinii sunt mereu tensionați la limita durerii. Sugestia mea este să desenați mult în vara aceasta - după tutoriale, după model, pe sistem de puncte, după linia de simetrie sau liber.
- la fel de greu le e copiilor care nu au învățat deja că pot face lucruri dificile cu propriul corp. De aici, din corp, vine prima oară senzația că suntem capabili. Un copil care merge la școală trebuie să știe să desfacă ambalaje, să curețe un of fiert, să își intindă untul de pâine, să care o sacoșă grea, să descuie o ușă, să își ordoneze dulapul cu haine. Credeți sau nu, sentimentul că suntem cauza vieții noastre și nu efectul altor forțe externe este mai ales determinat de cum se simte corpul de abil.
- le e foarte greu copiilor aduși direct din vacanțe la școală. Le trebuie două săptămâni acasă, cu trezit devreme și culcat devreme, ca să nu fie nevoie din septembrie să lupte în fiecare zi cu senzația de acomodare a organismului la noul stil de viață. Pentru că, iarăși, vor asocia școala cu o luptă interioară.
- le este greu la școală copiilor care încă au dificultăți de acomodare la jocul cu trei sau patru prieteni simultan. E important să își petreacă vara cu mult joc în grup, cu renunțări și negocieri, cu parcurs jumătate de drum către nevoile partenerilor de joacă. Sunt mulți copii de 6-7 ani peste care pandemia a trecut cu această mare ratare a etapelor de dezvoltare a inteligenței sociale - atunci când sunt cele mai mari salturi.
- la fel de dificilă este acomodarea pentru copiii care nu au deja un spațiu personal bine delimitat acasă: o cameră, un birou doar al lor”, a scris Oana Moraru pe pagina de Facebook.
„Copiii încă invadați fără avertisment de îmbrățișările mamei sau de curiozitatea intruzivă a frățiorilor mai mici se adaptează greoi la școală. Marea temă a clasei pregătitoare este delimitarea spațiului personal - penarul meu, caietul meu, banca mea, responsabilitățile mele. Un loc numai al lor, unde și părinții cer permisiunea să se uite sau să intre - este ideal pentru maturizare. (...)
Între timp, pregătirea pentru școală poate începe așa, cu lucrurile mici și nu neapărat vizibile la copii, ca cele de mai sus. Dar dramatic de importante”, a mai spus experta.
Pregătirea pentru școală nu înseamnă doar achiziționarea rechizitelor necesare, ci și dezvoltarea unor abilități esențiale care să facă tranziția către învățare cât mai lină și plăcută. Prin atenția la detaliile aparent mici, dar semnificative, cum ar fi motricitatea fină, abilitățile practice, adaptarea la un nou ritm de viață, socializarea și delimitarea spațiului personal, părinții pot asigura un început de succes pentru copiii lor la clasa pregătitoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.