În era modernă, presiunea academică și a performanței atinge cote tot mai înalte, iar succesul școlar pare a deveni un scop final pentru copiii de toate vârstele.
Publicitate
Moraru atrage atenția asupra faptului că suntem „programați genetic să depășim limitele și liniile trasate de părinții noștri”, iar pentru a evolua, copiii trebuie să învețe să confrunte eșecul, nu să fie feriți de acesta. O protecție excesivă, prin interdicții și avertismente rigide, poate sabota dorința de învățare a copilului, spune Moraru.
”Lumea de mâine se construiește doar cu oameni care știu să-și gestioneze eșecurile. Suntem programați genetic să depășim limitele și liniile trasate de părinții noștri, fiindcă altfel n-am evoluat. Felul în care mama îi pune interdicția poate să afecteze pe termen lung relația lui cu învățarea. Sunt două lucruri care îi sabotează pe copiii în învățare”, a spus Moraru.
Stresul, departe de a fi ceva de evitat, poate deveni un aliat pentru copil în ziua unui examen. Conform Oanei Moraru, „examenele sunt evenimente din viața noastră care sunt făcute să crească stresul la maxim.”
Ea subliniază că, „cu teama unui examen, stresul te face vigilant, te face să te mobilizezi.” Prin urmare, pregătirea copilului pentru examene nu ar trebui să se concentreze doar pe cunoștințele acumulate, ci și pe gestionarea stresului în mod constructiv. Stresul poate spori abilitățile de organizare și prioritizare, care sunt vitale pentru performanță.
”Hai să vorbim un pic și despre examene, cum să se pregătească copiii acum mai mult emoțional și părinții, cum să-i susțină, cum să nu le transmită toată. Copiii noștri trebuie să se antreneze încă de acum cu teama unui examen. Stresul te face vigilant, te face să te mobilizezi. Copilul eficient la școală e bine integrat social. Un copil furtunos, năbădăios, nu este un copil nepus la punct.
Foto: Freepik @freepik
Copiii cărora li s-a supra-solicitat sistemul pentru că duce, ajung atunci când intră la clasa a cincea, la a șasea, să se demobilizeze, să urască învățarea”, a declarat Oana Moraru în cadrul podcastului Părinți cuMinți cu Simona Gherghe și Oana Moraru.
”Examenele sunt evenimente din viața noastră care sunt făcute să crească stresul la maxim. Nu trebuie să fugim de asta. Nu trebuie să le vindem părinților gogorița că gata, folosiți tehnici de relaxare.Copiii noștri trebuie să se antreneze încă acum.
Cu teama unui examen e stresul care te face vigilant, te face să te mobilizezi, te face să îți activezi capacitățile de organizare, de prioritizare, deci stresul prin excelență nu e ceva negativ sau ansietatea de examen nu sunt lucruri de care trebuie să scăpăm.
Dar sunt lucruri care trebuie gestionate inteligent. Dacă am, de exemplu, fatalist, o frică în sufletul meu ca mamă că s-ar putea rata acum, că nu ia BAC-ul sau nu intră la liceul X, atunci, da, e o încărcătură emoțională și o povară pentru copilul meu și e nerealistă.
Pentru că părinții trebuie să știe că și după eșec există multe alte variante pe piața educațională de împlinirea copilului tău și sunt multe alte variante de a-l redresa, de a-l așeza”, a mai declarat Oana Moraru.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.