Obiceiul pe care îl are un expert Montessori pentru a-l face pe copii să spună ce a făcut la școală: „Așa vei face conversațiile mai productive pentru ambele părți!”

Data actualizării: | Data publicării:
Obiceiul pe care îl folosește un expert Montessori pentru a-l face pe copii să spună ce a făcut la școală: „Așa vei face conversațiile mai productive pentru ambele părți!” / FOTO: freepik.com @EyeEm
Obiceiul pe care îl folosește un expert Montessori pentru a-l face pe copii să spună ce a făcut la școală: „Așa vei face conversațiile mai productive pentru ambele părți!” / FOTO: freepik.com @EyeEm

Dacă vă regăsiți printre acei părinți care se simt frustrați când își întreabă copiii despre ziua lor la școală și nu primesc prea multe detalii, această abordare Montessori ar putea oferi o soluție utilă. 



Unele obiceiuri, indiferent cât de des repetate, nu par să ajute la atingerea scopului propus. Așa se întâmplă, de exemplu, cu insistența părinților de a încerca să obțină informații interesante de la copiii care vin de la școală fără să fie prea dornici să împărtășească ce s-a întâmplat în timpul zilei lor la clasă sau în pauze.

Există copii, deși nu sunt majoritari, care vin natural cu povestiri despre experiențele lor școlare. Ei ies, vă salută, unii sunt mai entuziasmați decât alții în funcție de personalitatea lor, și încep să împărtășească detalii despre ziua lor: ce au făcut, ce le-a spus noul profesor, glumele zilei și așa mai departe. Este cu adevărat minunat și încântător să vezi astfel de interacțiuni.

Cu toate acestea, această reacție nu este foarte comună. Mulți copii parcă au ieșit din școală și, ca într-un film de la Men in Black, au șters complet din minte tot ce s-a întâmplat acolo. Și când sunt întrebați despre ziua lor, răspunsul lor standard, fie că este „bine” sau „rău”, „nimic special” sau „nimic interesant”, este tot ce primesc părinții lor.

Nu există o rețetă magică

Ai simțit vreodată asta? Te simți ca și cum ai fi pus sub lumina interogatoriului, asemenea unui suspect într-un film de detectivi, când cineva încearcă să obțină informații de la tine, începând cu un zâmbet forțat, un ton conciliant și poate chiar o ofertă de gustare?

E greu să nu te simți descurajat atunci când realizezi că trebuie să tragi de sfoară pentru a obține chiar și cele mai mici detalii.

Și te găsești în dilema: să renunți să mai întrebi și să consideri că ai pierdut lupta sau să continui să întrebi zi de zi, obținând în schimb aceeași lipsă de cooperare sau aceeași frustrare ca recompensă.

Niciuna dintre aceste opțiuni nu sună prea încântătoare, așa că poți încerca să schimbi tactica; să adopți noi obiceiuri și strategii care să facă conversațiile cu cel mic după școală mai productive și mai plăcute pentru ambele părți, în special pentru tine.

Dar ce obiceiuri ar putea ajuta, te întrebi. Nu există o rețetă magică, dar sfaturile practice oferite și aplicate de Marta Prada, ghid Montessori și fondatoare a școlii Peque Felicidad, ar putea fi de un real ajutor.

SURSA FOTO: freepik.com @lenblr

Obiceiul pe care îl recomandă expertul Montessori

Obiceiul recomandat de expertul Montessori, Marta Prada, se concentrează pe abilitatea copiilor de a trăi în prezent. Ea observă corect că: „copiii au ceva ce lipsește multor adulți: trăiesc în momentul prezent”. Și nu doar trăiesc în prezent, ci îl îmbrățișează cu toată inima.

Din acest motiv, de obicei spun foarte puțin despre trecut, chiar dacă acesta este foarte recent. 

Pe de altă parte, există și copii care ies de la școală cu o dorință evidentă de a împărtăși. În aceste cazuri, rolul nostru de părinți este destul de simplu, dar de multe ori uităm să îl urmăm din cauza altor priorițăți. De obicei, ne dorim să aflăm ce au făcut la școală, nu neapărat ceea ce ei doresc să ne spună.

„Ascultarea activă, ascultarea a ceea ce vor ei să spună și nu a ceea ce vrem să știm, îi face să se simtă ascultați, respectați...”, subliniază Marta Prada în acest sens.

Cu acești copii, este suficient să-i lăsăm să conducă conversația și să ne acceptăm rolul de ascultători pentru a ne bucura cu adevărat de acel scurt timp după școală petrecut împreună.

Dar această strategie nu funcționează cu copiii din primul grup, acei copii care sunt total dezinteresați să împărtășească. În aceste cazuri, Marta Prada recomandă să ne schimbăm abordarea. În loc să-i întrebăm direct despre școală, sfatul ei este să exprimăm cât de mult ne-am dorit să-i vedem, cât de mult ne-a fost dor de ei, să-i îmbrățișăm și să orientăm conversația către această conexiune emoțională, nu atât de mult către aspectele practice.

Putem lua ca exemplu întâlnirea cu membrii familiei sau cu prietenii care vin în vizită după o perioadă lungă de timp. Nu ne dorim să ne spună neapărat ce au făcut în fiecare zi, ci mai degrabă să simtă că îi apreciem și să ne exprimăm bucuria de a fi din nou împreună.

Această atitudine, această strategie comunicativă, acest obicei, în cele din urmă, este ceea ce recomandă expertul Montessori ca model pentru a aborda discuțiile cu copiii care de obicei nu împărtășesc prea multe despre ziua lor la școală.

Scopul, conform ei, este „să ne conectăm cu ei”.

Dacă adoptăm această abordare sugerată de ghidul Montessori, este foarte probabil ca în timpul după-amiezei să se deschidă și să împărtășească în mod natural experiențele lor zilnice de la școală sau de altundeva.

„Să nu ascultăm cu urechile, trebuie să îi ascultăm cu ochii”, concluzionează Marta Prada.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Metode si tehnici





pixel