Dacă ești părinte de copii mici, cu siguranță știi ce înseamnă o criză de furie. Probabil te-ai simțit neajutorat în fața acesteia, mai ales atunci când apare în cele mai nepotrivite momente sau situații.
O criză apare atunci când copilul experimentează o emoție intensă, dificil de gestionat: furia. Controlul furiei necesită autocontrol, iar dacă acest lucru este dificil chiar și pentru adulți, imaginați-vă cât de greu le este copiilor!
De aceea, cei mici sunt adesea predispuși la astfel de crize...
Există diverse tehnici populare în rândul părinților pentru a înțelege și gestiona furia, astfel încât să calmeze crizele de furie cât mai repede posibil.
Cutia furiei și sticla calmului, create de María Montessori, sunt două dintre aceste metode foarte eficiente. Totuși, nu pot fi utilizate întotdeauna, mai ales dacă ne aflăm într-un loc public. Funcționează bine acasă sau într-un mediu controlat, dar în mijlocul străzii... lucrurile stau diferit.
Aceste tehnici sunt excelente pentru copiii de orice vârstă, însă cea pe care o prezentăm de la specialiștii etapainfantil.com este special concepută pentru copiii de peste 5 ani, care au abilități mai dezvoltate de raționament.
Tehnica este simplă și trebuie doar să îți amintești să o aplici în momentele potrivite, pentru a preveni ca o mică frustrare sau furie să se transforme într-o criză de furie de proporții.
SURSA FOTO: freepik.com @etenakibdhaka
Imaginează-ți că, într-un moment de frustrare sau furie, copilul tău simte cum emoția îl acaparează complet. Poate fratele i-a luat o jucărie, s-a stricat ceva ce își dorea sau a pierdut un joc... În astfel de situații, va trebui să rămâi calm și să îi adresezi următoarea întrebare:
Această întrebare îl va surprinde și îl va determina să reflecteze și să evalueze importanța reală a problemei pentru el.
Cei mai emotivi copii vor susține, cu siguranță, că orice problemă care îi afectează este mare, imensă! În astfel de cazuri, va trebui să îl ajuți să privească lucrurile în perspectivă și să înțeleagă că, dacă își aduce contribuția, poate exista o soluție care să îl facă să se simtă mai bine.
În funcție de răspunsul său, poți avea în vedere următoarele abordări:
Problemă mică. Va fi ușor să înțeleagă că soluția poate fi găsită prin acțiuni simple. De exemplu, dacă este supărat pentru că pantofii pe care vrea să-i poarte îl strâng, trebuie doar să meargă la dulap și să găsească o pereche mai comodă.
Problemă medie. În cazul acestui tip de problemă, ajută-l să vadă că poate fi rezolvată. De exemplu, dacă o cămașă pe care o îndrăgește s-a pătat și nu o poate purta afară, trebuie doar să găsească un alt articol de îmbrăcăminte care îi place, iar cămașa o va spăla pentru a o purta a doua zi.
Problemă mare. Dacă copilul consideră că problema este mare, este important să îi validezi emoțiile și să îi arăți că înțelegi cum se simte. Nu îi minimiza punctul de vedere, astfel încât să știe că, deși anumite lucruri nu pot fi schimbate sau nu imediat, există soluții care îl pot ajuta să se simtă mai bine. Va trebui să fii ghidul lui, ajutându-l să găsească soluții singur.
Cu timpul, copilul tău va învăța să își pună singur această întrebare și să clasifice gravitatea unei probleme. Acest lucru va fi cu siguranță demn de laude și va deveni un instrument valoros pentru tot restul vieții.
Pe măsură ce crește, va reuși să evalueze o problemă obiectiv, nu doar prin prisma emoțiilor pe care i le provoacă în acel moment.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.