Realități dureroase: ”Copiii care au 10 pe linie au niște probleme. Studiile o arată”, spune Costin Dămășaru, doctor în Management, licențiat în Psihologie

Data actualizării: | Data publicării:
Foto: Freepik@freepik
Foto: Freepik@freepik

Într-o lume în continuă schimbare, în care creativitatea și inovația sunt mai valoroase ca niciodată, afirmația lui Costin Dămășaru din podcastul „Celebru și Părinte” aduce în discuție o problemă fundamentală a sistemului educațional contemporan.



Într-o societate în care standardizarea și evaluarea strictă a performanțelor școlare predomină, este esențial să ne întrebăm: ce impact are această uniformizare asupra dezvoltării individuale a elevilor?

”Sunt studii care au doar 10 pe linie, au niște probleme. De ce? Pentru că școala te uniformizează. Și atunci tu ești în școală, un mic roboțel care execută ordine”, a spus în podcastu-ul Celebru și Părinte, Costin Dămășaru, doctor în Management, licențiat în Psihologie.

Uniformizarea și efectele ei

În România anilor 2024 sistemul educațional, în majoritatea formelor sale, se bazează pe evaluări standardizate, examene și note. Aceste instrumente pot constrânge cele mai imporatnte caracteristici ele unui copil: creativitatea și gândirea critică.

Dămășaru subliniază că, prin această abordare, elevii ajung să devină micuți roboței, care execută ordine fără a-și dezvolta un spirit critic sau o capacitate de inovare.

Această uniformizare în gândire poate duce la:

-  elevi care își concentrează eforturile pe obținerea de note maxime și care  pot deveni reticenți în a-și exprima ideile originale sau în a-și asuma riscuri intelectuale.

-  copiilor le va fi frică de eșec. Atunci când accentul este pus exclusiv pe rezultate, elevii pot dezvolta o frică excesivă de eșec, evitând provocările care le-ar putea stimula creativitatea și dezvoltarea personală.

-  acest sistem educațional va ignora nevoile individuale ale elevilor, ducând la o învățare care nu este adaptată stilului și ritmului fiecăruia.

2. Foto: Free... (realitati-dureroase-e2809dcopiii-care-au-10-pe-linie-au-niste-probleme--studiile-o-aratae2809d--spune-costin-damasaru-2_87864800.jpg)

Foto: Freepik@freepik

Ce este de făcut?

Pentru a contracara aceste efecte, este esențial să adoptăm un model educațional care să încurajeze diversitatea și să valorifice unicitatea fiecărui elev. 

Propunem câteva sugestii:

Educația ar trebui să încurajeze dezbateri, discuții și proiecte creative, care să provoace elevii să gândească dincolo de răspunsurile standard.

Înlocuirea notării standardizate cu evaluări formative și feedback constructiv poate ajuta elevii să se concentreze pe procesul de învățare, nu doar pe rezultatele finale.

Oferirea de opțiuni personalizate și activități extracurriculare diverse poate contribui la dezvoltarea intereselor și pasiunilor individuale.

Crearea unui mediu în care greșelile sunt văzute ca oportunități de învățare poate reduce frica de eșec și poate stimula creativitatea.

În concluzie, afirmația lui Costin Dămășaru din podcast-ul Celebru și Părinte,  reflectă o realitate dureroasă: sistemul educațional poate să limiteze potențialul creativ al elevilor, transformându-i în executanți ai unor ordine standardizate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Dezvoltare intelectuala





pixel