Grădinița nu este obligatorie și este deschisă copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 și 5 ani. Care este rolul acestei etape din viața unui copil vom descoperi în cele ce urmează.
Grădinița este prima etapă a parcursului educațional, nu este obligatorie și este deschisă tuturor copiilor. Grdinița este practic un curs de formare care contribuie la educația și dezvoltarea afectivă, psihomotorie, cognitivă, morală, religioasă și socială a copiilor prin promovarea relației, autonomiei, creativității și potențialului lor de învățare și are ca scop asigurarea egalității efective a șanselor educaționale.
Prezența la grădinițele de stat este gratuită. Școlile private de copii, pe de altă parte, necesită plata unei taxe.
Părinții/reprezentanții legali ai copiilor cu vârsta cuprinsă între 0 - 3 ani pot solicita înscrierea copiilor în unități de învățământ cu personalitate juridică cu grupe de nivel antepreșcolar. În acest scop, vor depune, pe locurile libere rămase, după operațiunea de reînscrieri, o cerere-tip de înscriere la unitatea de învățământ aleasă.
Părinții/reprezentanții legali ai copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 - 6 ani pot solicita înscrierea copiilor în unități de învățământ cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar. În acest scop, vor depune, pe locurile libere rămase, după operațiunea de reînscrieri, cerere-tip de înscriere la unitatea de învățământ aleasă.
Unitatea de învățământ aleasă de părinte/reprezentantul legal al copilului poate fi o unitate de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar din apropierea domiciliului/reședinței sau din apropierea locului de muncă.
Scopurile grădiniței sunt dezvoltarea abilităților, autonomiei și identității, la care se adaugă promovarea cetățeniei. Aici copiii își dezvoltă propriile abilități, de a-și construi identitatea împreună cu ceilalți, să fie protagoniști și subiecți autonomi și să devină imediat cetățeni mai buni.
Activitatea se desfășoară prin acțiune, explorare, contact cu obiectele, natura, arta, teritoriul, într-o dimensiune ludică, pentru a fi înțeles ca o formă tipică de relație și cunoaștere. Metodologiile de predare se referă în primul rând la experiență concretă, explorare, descoperire, joacă, încercare și eroare, conversație și comparație între semeni și cu adulți.
Grdinițele sunt un spațiu rezervat jocului, în care copiii se exprimă, spun povești, reelaborează experiențe personale și sociale într-un mod creativ.
În acest context, rutina este foarte importantă, sau repetarea constantă și recurentă a momentelor zilei legate de ospitalitate, bunăstare și igienă și relații interpersonale, care îndeplinesc o funcție de reglare a ritmurilor zilnice și se oferă ca bază sigură pentru noi experiențe și noi solicitări.
În acest fel, copiii sunt ajutați să se orienteze în funcție de trecerea timpului și să-și îmbunătățească abilitățile personale, cognitive, afective și comunicative.
Aici, în grădiniță, micuții devin conștienți de lumea care îi înconjoară, manifestă curiozitate față de tot ceea ce observă sau descoperă. Această perioadă reprezintă temelia întregii vieți de mai târziu.
La grădiniță, copiii își însușesc noțiunile de bază în ceea ce privește scrierea, limbajul și numerele. Pentru copilul de vârstă preșcolară, totul este joc, totul este o joacă din care învață fără să fie conștient, fără să fie obligat sau încorsetat, prin care își dezvoltă o mulțime de abilități, de deprinderi care îi sunt foarte necesare.
Tot grădinița este instituția care îi învață pe micuți cum să își însușească și să respecte anumite reguli, un orar, o muncă structurată, și, unde fiecare preșcolar are șanse egale în ceea ce privește educația.
Specialiștii în educație recomandă ca cei mici să meargă la grădiniță, în loc să rămână acasă cu bona, sau bunicii. Fiecare preșcolar începând de la grupa mică începe să dezvolte anumite deprinderi.
Una dintre aceste deprinderi ce se urmărește la grupa mică este socializarea unde copilul învață să îi accepte pe cei din jur, să împartă jucăriile, să se joace împreună cu ceilalți, să ajute un coleg atunci când are nevoie, să nu îți pună anumite etichete, să se respecte pe ceilalți.
Aici intervine tot ea, educatoarea care prin diferite metode îi stânge în jurul ei pe cei mici, prin diferite mijloace îi determină să comunice cu ceilalți, să împartă tot ce au, să fie prieteni, să colaboreze în realizarea diferitelor sarcini care necesită ajutor din partea unui coleg.
Ca o concluzie, grădinița este instituția primordială în viața copilului pentru a putea face față cerințelor școlii, și chiar mai târziu vieții, iar educatoarea este cheia spre succes a copilului preșcolar, viitor școlar.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.